Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-15, 09:39
  #13
Medlem
"Mening" - ett ganska menlöst, för att inte säga meningslöst ord. Men ger det någon tröst, så fyller det väl en funktion. Men feg är den som behöver mening och inte bara äter det uppenbara faktumet i situationen. Gör det ont så gör det ont, är livet hårt så är det hårt. Då. Däremot läker tiden faktiskt en del sår.
Citera
2015-07-16, 00:09
  #14
Medlem
Mi-Rakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.-.-.-
Att man ser saker rationellt eller inte handlar inte om längtan.

Gör det inte? Det är nog jag som tänker lite baklänges då för som jag ser på saken så har den som inte tänker rationellt en längtan efter att även få sina emotionella behov tillgodosedda och söker därmed en ytterligare mening i det som sker.

Det är ju helt subjektivt vilken mening och innebörd du ger en händelse och den innebörden tror jag har sitt ursprung i vilket känslomässigt behov och hål de längtar efter att fylla för att kunna må bra/acceptera det/trösta dig med.

Till skillnad från den rationelle:
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Gör det ont så gör det ont, är livet hårt så är det hårt.
Citera
2015-07-20, 20:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Även vetenskapsdårar tror på orsak och verkan. Förutsatt att man tolkar mening som någon slags kausalitet. "Allting händer av en orsak"

Citatet kanske låter religiöst, men det behöver alltså inte vara det. Allting faller på hur man tolkar "mening" och tolkningen kommer alltid att vara subjektiv. Det finns alltså inte ett svar på TS fråga utan lika många som det finns oberoende tolkare.

Fast allting har en mening är inte samma sak som "Allting händer av en orsak".
Citera
2015-07-20, 20:53
  #16
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeboj
Fast allting har en mening är inte samma sak som "Allting händer av en orsak".
Det var lite det som var meningen. Om du läser vidare i mitt inlägg:
Citat:
"Allting faller på hur man tolkar "mening" och tolkningen kommer alltid att vara subjektiv. Det finns alltså inte ett svar på TS fråga utan lika många som det finns oberoende tolkare."
Citera
2015-07-20, 20:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Rakel
Håller med. Dessutom tror jag att vissa människor har ett större behov av att finna en mening i allt som händer, det blir lite som en lindring för dem och ett sätt att kunna uthärda svåra och jobbiga situationer. Händer allt av en mening eller orsak så kommer det något gott ur eländet till sist ändå, lite så tror jag de tröstar sig med.

Andra människor konstaterar och accepterar kanske saker och ting mer rationellt och har inte längtan efter en vidare förklaring än så.

Men om vi säger så att det faktiskt allting har en mening oavsett vad som inträffat. Hur skulle då ett sådant förhållningsscenario se ut ? Om varje händelse kan styrkas utifrån att det som skedde har någonstans ett värde.
Citera
2015-07-20, 21:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det var lite det som var meningen. Om du läser vidare i mitt inlägg:

Läste. Frågan är vad just personen i fråga bakom texten i lejonkungen menar....

För om vi säger så att det faktiskt allting har en mening oavsett vad som inträffat. Hur skulle då ett sådant förhållningsscenario egentligen se ut ? Om varje händelse kan styrkas utifrån att det som skedde har någonstans ett värde. Varifrån kommer det värdet och vilken kärna har det ? Jag menar vad är det som ger det som inträffat en "mening".
__________________
Senast redigerad av Henkeboj 2015-07-20 kl. 21:05.
Citera
2015-07-20, 21:18
  #19
Medlem
jag tror allting har en mening för att det någon annanstans finns en liknelse med vilken händelse det än är- för man är då inte ensam i detta.

varje händelse oavsett vilken den är, är aldrig ensam utan liknar en annan . därigenom skapas ett outtalat värde.

varje händelse har en motsvarighet någon annanstans.
__________________
Senast redigerad av Henkeboj 2015-07-20 kl. 21:28.
Citera
2015-07-20, 21:24
  #20
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeboj
Läste. Frågan är vad just personen i fråga bakom texten i lejonkungen menar....

För om vi säger så att det faktiskt allting har en mening oavsett vad som inträffat. Hur skulle då ett sådant förhållningsscenario egentligen se ut ? Om varje händelse kan styrkas utifrån att det som skedde har någonstans ett värde. Varifrån kommer det värdet och vilken kärna har det ? Jag menar vad är det som ger det som inträffat en "mening".
Det borde vara mer intressant att diskutera vad originaltexten säger, snarare än den svenska översättningen. Jag antar att den texten ligger närmare den sanna "meningen" med texten än den översatta texten som översättaren har tolkat.
Citat:
It's the Circle of Life
And it moves us all
Through despair and hope
Through faith and love

Till we find our place
On the path unwinding
In the Circle
The Circle of Life
Citera
2015-07-20, 21:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det borde vara mer intressant att diskutera vad originaltexten säger, snarare än den svenska översättningen. Jag antar att den texten ligger närmare den sanna "meningen" med texten än den översatta texten som översättaren har tolkat.

Jag tror jag listat ut vad de menar med "Allting har en mening"

Någon annanstans finns en liknelse med vilken händelse det än är- för man är då inte ensam i detta.
varje händelse oavsett vilken den är, är aldrig ensam utan liknar en annan . därigenom skapas ett outtalat värde.


och dels med en mer prosaisk innebörd av begreppet mening, att mening till exempel i en text skapas genom en referens till något som tidigare skrivits. Allt har sin referens.

varje händelse har en motsvarighet någon annanstans och detta outtalade värde blir till.

Sedan menar folk att det finns dåliga eller bra händelser men det som talar emot detta är att en dålig händelse upplevs alltid som bra av någon viss annan
__________________
Senast redigerad av Henkeboj 2015-07-20 kl. 21:55.
Citera
2015-07-20, 21:51
  #22
Medlem
Det finns typ ett dussin olika tolkningar av mening. Syfte är en, semantisk en annan.

Mening fullkomligt genomsyrar våra liv.
Citera
2015-07-21, 08:32
  #23
Medlem
Mi-Rakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeboj
Men om vi säger så att det faktiskt allting har en mening oavsett vad som inträffat. Hur skulle då ett sådant förhållningsscenario se ut ? Om varje händelse kan styrkas utifrån att det som skedde har någonstans ett värde.
Måste man då inte också utgå ifrån att alla människor uppfattar samma saker som ett "värde"? Du kanske kan se ett värde i att någons lilla barn dog i cancer vid fyra års ålder men jag betvivlar att föräldrarna kan det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback