Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-07-14, 11:59
  #25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Gud är inte en tyrann utan mer som en bartender.

Eftersom du inte har belägg för varken 'guds' existens eller dennas funktion, då är det enkelt att placera din allegori där den hör hemma: Subjektiv tro.
Citera
2015-07-14, 12:29
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Satansister pratar om att de vill "bejaka och befria sina behov". Det verkar vara ett grundläggade budskap hos satanismen. Ofta sägs det att det inte vill ont utan att förverkliga sig själva utan skuld etc

Vad betyder detta i praktiken? Vad är de som de så gärna vill göra som man måste vara satanist för?
Jag misstänker att det handlar om att utnyttja andra människor sexuellt. De förklär det i en religiös dräkt för att själva mildra sitt samvete och få det att verka mer ok.

Eller?

Jag kan tänka mig att om man växt upp i en miljö där allt handlar om "tänk på alla andra men inte dig själv" så kan satanismens "tänk på dig själv" vara tilltalande.
Det förstnämda, påtvingad altruism, är en fånighet som oftast bara leder till psykiska problem. Konstigt att vissa föräldrar vill pådyvla det på sina barn, men när barnen blir upproriska eller får psykiska problem så får iaf föräldrarna tillbaka det de förtjänar.

Alltså, en människa måste först och främst vara fri att vara människa. Mentalt liksom. man måste ha "kapat navelsträngen".
Det är på detta stadium som satanism kan vara meningsfullt.
Sexualitet är en stark drift och ett effektivt sätt att kontrollera personer, så sexualitet är också det som personlighetsförtryckta personer känner att de behöver frigöra.
Sen är satanism (varvid jag syftar på "modern satanism" / satansdyrkan / ockultism / laveykyrkan, etc) ett mycket dåligt sätt att nå detta mål. Den är ffa orimlig i att det är en anti-religion, vilket är att jämföra med att istället för att åka på en väg så gör man allt för att undvika vägen. Enligt min uppfattning av satanism. Jag kan inte se att den leder till något konkret eller något positivt. Det är bara en röra....
De tycks som att satanister har liksom ett stort begär efter kärlek som de försöker nå, och eftersom de totalt misslyckats på det "normala" sätt, t.ex. kristendom eller iaf den sekulära kristendom vi har nu ("var snäll mot andra"), så väljer de motsatsen.
Jag har själv haft en liiiiten kort inblick i den svängen, för den som undrar, men övergav den mycket snabbt.
Det kan mycket väl finnas positiva grenar av satanism som dyrkar naturen, är snälla mot djuren, etc. Men jag tycker man gör sig fånig om man påstår man är satanist för att tycka om djur, då är det bättre man blir buddhist eller miljöpartist.

I grunden är det så här:
Teism (alla vanliga religioner) - försöka nå Gud
Satanism (och liknande anti-teistiska "religioner") - försöka undvika nå Gud

Teisten kanske aldrig når sitt mål, men satanisten har inte ens nåt mål. Så kan man själv fundera vilket som är mest rationellt.

Det finns annan form av satans-accepterans, alltså inte satansdyrkan, som kan vara meningsfull inom ramen för Gudsdyrkan. Men det är inte topic.
Inte heller är väl topic de kristnas fåniga idéer om att se Satan och Helvetets demoner i Lady Gaga och islam osv. Jag antar vi diskuterar satanismen här, och inte vidskepelser.
Citera
2015-07-14, 15:10
  #27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag kan tänka mig att om man växt upp i en miljö där allt handlar om "tänk på alla andra men inte dig själv" så kan satanismens "tänk på dig själv" vara tilltalande.
Det förstnämda, påtvingad altruism, är en fånighet som oftast bara leder till psykiska problem. Konstigt att vissa föräldrar vill pådyvla det på sina barn, men när barnen blir upproriska eller får psykiska problem så får iaf föräldrarna tillbaka det de förtjänar.

Problemet är inte så mycket "påtvingat altruism", som "påtvingat ABSOLUT altruism". "Vanlig" altruism kan väl dom flesta ... frånsett mentalt dysfunktionella ... se fördelerna i.

Citat:
Alltså, en människa måste först och främst vara fri att vara människa. Mentalt liksom. man måste ha "kapat navelsträngen".
Det är på detta stadium som satanism kan vara meningsfullt.

Eftersom satanism inte ens har definierats specifikt på denna tråd är det meningslöst att generalisera om den.

Citat:
Sexualitet är en stark drift och ett effektivt sätt att kontrollera personer, så sexualitet är också det som personlighetsförtryckta personer känner att de behöver frigöra.
Sen är satanism (varvid jag syftar på "modern satanism" / satansdyrkan / ockultism / laveykyrkan, etc) ett mycket dåligt sätt att nå detta mål.

Det finns en helt legitim filosofisk motivation för satanism: Kritiken av demiurg-teologin och konstruerandet av en alternativ teologi. (1)

Citat:
Den är ffa orimlig i att det är en anti-religion, vilket är att jämföra med att istället för att åka på en väg så gör man allt för att undvika vägen. Enligt min uppfattning av satanism. Jag kan inte se att den leder till något konkret eller något positivt. Det är bara en röra....

Se (1). Naturligvis är KRITIK meningslöst för dig.

Citat:
De tycks som att satanister har liksom ett stort begär efter kärlek som de försöker nå, och eftersom de totalt misslyckats på det "normala" sätt, t.ex. kristendom eller iaf den sekulära kristendom vi har nu ("var snäll mot andra"), så väljer de motsatsen.
Jag har själv haft en liiiiten kort inblick i den svängen, för den som undrar, men övergav den mycket snabbt.

Med underlag i dina egna existentiella problem skapar du här en pop-psykologi som du försöker projicera.

Citat:
I grunden är det så här:
Teism (alla vanliga religioner) - försöka nå Gud
Satanism (och liknande anti-teistiska "religioner") - försöka undvika nå Gud

Falsk dikotomi. Det rör sig inte nödvändigvis om "anti-teism".

Citat:
Teisten kanske aldrig når sitt mål, men satanisten har inte ens nåt mål. Så kan man själv fundera vilket som är mest rationellt.

Falska diktomier är inte speciellt rationella, så detta är meningslös retorik.

Citat:
Jag antar vi diskuterar satanismen här, och inte vidskepelser.

Försök att skaffa dig baskunskap om den europeiska "satanisms" historik. Och kom också ihåg att demonisering av teologiska opponenter är ett gammalt demagogisk trick.
Citera
2015-07-14, 15:16
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom satanism inte ens har definierats specifikt på denna tråd är det meningslöst att generalisera om den.

Ja, jag hoppas att TS specificerar sin fråga.
Är det fråga om LaVey-satanism (som jag antagit) är forumvalet Religion möjligtvis felaktigt, och spekulationer om Satansdyrkan definitivt löjligt.

Är det någon annan sorts satanism TS undrar över och drar på stora växlar angående blir det lite pinsamt; kulter som på allvar tillber Satan kan jag räkna på en lem.
Citera
2015-07-14, 15:42
  #29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom satanism inte ens har definierats specifikt på denna tråd är det meningslöst att generalisera om den.

Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ja, jag hoppas att TS specificerar sin fråga.
Är det fråga om LaVey-satanism (som jag antagit) är forumvalet Religion möjligtvis felaktigt, och spekulationer om Satansdyrkan definitivt löjligt.

Är det någon annan sorts satanism TS undrar över och drar på stora växlar angående blir det lite pinsamt; kulter som på allvar tillber Satan kan jag räkna på en lem.

Och OM detta förtydligas är det ända bara halva tråd-problematiken som lösas. Det finns nämligen ingen éntydig teistisk tolkning av vem/vad Satan egentligen är.
Citera
2015-07-17, 16:11
  #30
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=grelin1999|54009820]
Citat:
De tycks som att satanister har liksom ett stort begär efter kärlek som de försöker nå, och eftersom de totalt misslyckats på det "normala" sätt, t.ex. kristendom eller iaf den sekulära kristendom vi har nu ("var snäll mot andra"), så väljer de motsatsen.
Skulle inte säga att kärlek ägnas minsta tanke där det handlar om satanism, handlar däremot om rå fysisk kroppsligt begär, att pressa ur begär och då kan det verka som att man ägnar sig åt kärlek, det är enbart metod att komma åt den åtrå som är aktiv inom kärlek, men gällande satanism är det att försöka råpressa ur det rena begäret som visserligen finns där kärlek uppstår, men för att utvinna "ett mervärde" att tro sig förädla den sexuella funktionen, som något ädelt i sig. Man tycker sig separera det för att skapa precis som religion, hypoteser och man använder sig av primärt psykologiska allmängiltiga teser att försvara sig. Då satanism inte står i konflikt med råvaruutvinning, ser man inget dåligt i att få folk att fokusera omkring begäret. Att få öka sexuella begär, för sexets egenvärdes skull, inte för kärlekens skull, som du ju är inne på... det är det som skapat utrymme att isolera sex från kärlek så starkt och t.o.m försöker bejaka människors lust att skifta partners oftare, i jakten på t.ex ultimata orgasmerna och byggt upp industrier där ett märkligt tänkande om att människan jagar orgasmer.. och då måste man ju fantasifullt producera olika redskap att komma åt "alal de *olika orgasmerna" , man har då kommit på att man ju kan "lära folk att älska... ett ordval som lockat betuydligt mer än att säga som det är : få folk att vilja knulla mer och knulla mer optimalt, då ska det knullas som kunder att vra benäget att börja knulla efter mannualer (ja jag vet att det låter skruvat, men det är tyvärr så krasst... när männniskan ska börja jaga satanistiskt uppställd s.k filosofi)

Satanismen har ju flera marknader där man ensam är herre på täppan... men filosofiskt sett, tar man avstamp i religion.. och bygger enbart en alternativ , vad man tror .. mer tillfredsställande fysiskt bejakande version, och spär på det fysiska begäret som drivande i religion... mot tillfredsställelse, men med samma ultimata sökande mot klimax och antiklimatx som förevändning att fortsätta sökandet, som drive mot ständiga antiklimax, för att kunna börja om och påvisa hur otillfresställd individen är, och behöver anamma mer satanistiska tänkande. som mission, helst, för att satanism ska kunna uppnå det högre "kollektiva värdet" som försvar/argument. Att prediktera hur, människan är funtad i uppnåendet av de "högre idealen"

.. att människan skulle vara funtad att vilja uppnå manisk tillstånd av tillfredsställande och av naturen jaga det, bed begäret som i sig självt enskild lust att ständigt vilja tillfredsställa, samma här som i all religiös fanatik : människan är i sig bristfällig-tesen... så en mannual ska till.. för att hon ska förstå sig själv och meningen att beträda den maniska vägen.

Och visa hur vissa "lyckas" genom att "leva som man lär", dvs egoistiskt, i sökandet efter fulländning...






Citat:
Jag har själv haft en liiiiten kort inblick i den svängen, för den som undrar, men övergav den mycket snabbt.
Det kan mycket väl finnas positiva grenar av satanism som dyrkar naturen, är snälla mot djuren, etc. Men jag tycker man gör sig fånig om man påstår man är satanist för att tycka om djur, då är det bättre man blir buddhist eller miljöpartist.
Hur är omtanke om djur, i kontakt med satanism menar du?


Citat:
I grunden är det så här:
Teism (alla vanliga religioner) - försöka nå Gud
Satanism (och liknande anti-teistiska "religioner") - försöka undvika nå Gud
Du har uppenbart inte förstått satanism, satanism är lika religiöst förankrat som vilken annan religiös dogma som helst.

Finns t.o.m infiltrerat i de gängse religionerna, bl.a i din islam.

Som för det första så lättsinnigt bejakar "djävulskraft" som en del av den teistiska livsuppfattningen, enbart att satanister renodlar och håller fingret ännu hårdare på det, lär sig utnyttja det och förädlar det, så som andra religioner förädlar andra stråk i vidskepelse, som religionen är ... du behver ju förstå at tingen religion alltid haft sina snyggt uppställda skrifter prydligt i ordning som kan ses idag, allt har sitt förarbete...

Allt har preparerats av en hel del sociopati. Att sunda samhällen inte ser religion som given kandidat att hantera samhällsskick, har sin orsak... sekularism kom inte sådär helt av sig självt - men du verkar fortf. leva med villfarelsen att där religion inte ses som alldeles självklar, där är det automatiskt "satanism" i omlopp. Det är en alltför religionsskadad ofrmåga att se det lite mer vrdeneutralt. Men du erkänner också att du inte är objektivt seende, utan ser dig som religiös fundamentalist.


Citat:
Teisten kanske aldrig når sitt mål, men satanisten har inte ens nåt mål. Så kan man själv fundera vilket som är mest rationellt.
jodå.. och ganska strävsam sådan.

En intelligent målinriktad satanist, får mycket gjort och åstakommer en hel del samhällsnytta i sin framfart.. och en hel del sidoverksamhet som inte är särskilt kontroversiellt, samtidigt som den förädlar och utvinner en starkt präglad syn om att människan behöver förhålla sig til sina begär, och helst intensifiera dem, men den religiösa drivkraften är fortf. religöst fanatisk med samma inspiration från "det gudomliga , det *högt stående sinnet... ambitionen är skyhög... att tron är lika utopiskt irrationell som vid vilken annan dyrkan som helst, den att tycka sig ha kontakt med andar... och diffusa element, som den FÖRESTÄLLER sig, och har som mål att skapa attraktion åt detta, som ska ses som åtråvärt.

så funkar ju religionerna, det är inte viktigt med bevisen, utan med strävandet i sig.. om så att dyrkandeobjektet 'r en fantasi.



Citat:
Det finns annan form av satans-accepterans, alltså inte satansdyrkan, som kan vara meningsfull inom ramen för Gudsdyrkan. Men det är inte topic.
Inte heller är väl topic de kristnas fåniga idéer om att se Satan och Helvetets demoner i Lady Gaga och islam osv. Jag antar vi diskuterar satanismen här, och inte vidskepelser.
Men kult, är detsamma som vidskepelse, det är fruktansvärt onödigt att finlira... det fyller ingen funktion mer än att ge sig tid.. men meningslösa försök att tycka sig skapa intellektuella nyanser,, dessa finns i själva verket aldrig, där begär och viljan att trigga de lägre begären att omskapas till attomtalas som "högre stående"

Samma fint gör de mer folkligt accepterande dyrkandet, man putsar ständigt på hur formulera begär att inte finnas... som inom islam, där man skapat aversion mot begär som driver mäniskan framåt... stryper åt dem, så det framstår som att andra begär efter gud, vore en naturlig intellektuell längtan, förankrad i hjärtat, som varje religion påstår, men satanismen förfar med psykologisk kännedom, på annat sätt, man stuvar om lite... och får också annat gehör.

En satanist är ju faktiskt till 100% övertygad om att dens satanistiskt präglade filosofi, inte är en fantasi, utan kör på tills den kan tänkas nå en spegelvägg... där till slut allt utnyttjande.. börjar sippra in i det medvetande den behövt koppla bort, genom samma slags bortrationalisering.

Men som du säger finns olika SLAGS yttringar av satanism, vissa är råare, andra är mer "accepterade" , och befiner sig på olika arenor, javisst.

Ekonomi, brancher av olika slag med olika styrningar med olika dominerande parametrar att laborera med.

Så befinner sig religionerna t.ex fortfarande mitt i skolväsenden, hur länge.. återstår att se....
Citera
2015-07-19, 23:26
  #31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Det här verkar vara ett mer lämpligt forum för ämnet. /Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback