Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-30, 20:03
  #721
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Detta gäller endast när man begått terror brott.

En sk "Treaty Transfer" har funnits ända tillbaka tills början på 80-talet så detta är inget nytt.
Citera
2016-04-30, 21:22
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
En sak till GM har dubbelt medborgarskap om jag ej missminner.Sen är spansk rättsväsen väldigt hårda.

Om han har dubbelt medborgaskap är han ändå inte spansk medborgare.
Citera
2016-04-30, 21:45
  #723
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om han har dubbelt medborgaskap är han ändå inte spansk medborgare.

Ett dubbelt medborgarskap kan faktiskt sätta käppar i hjulet för en överföring.
Citera
2016-04-30, 21:49
  #724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Ett dubbelt medborgarskap kan faktiskt sätta käppar i hjulet för en överföring.

Om han har dubbelt medborgaskap så är det andra medborgarskapet inte spanskt. På vilket sätt skulle hans dubbla medborgaskap göra att han måste sitta av sitt straff i Spanien?
Citera
2016-04-30, 22:09
  #725
Medlem
Att ha dubbla medborgarskap för GMs del är ej till hans fördel då han kan bli överlämnad till det land han är född i.
Citera
2016-04-30, 22:19
  #726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Att ha dubbla medborgarskap för GMs del är ej till hans fördel då han kan bli överlämnad till det land han är född i.
Nej. Den här lagändringen handlar om att han kan bli överförd till Sverige om han så önskar. Istället för att sitta av sitt straff i Spanien. Att det skulle finnas en lag i Spanien som innebär att en brottsling i första hand överförs till ett land som han är född i har jag inte hört talas om.
Citera
2016-04-30, 23:42
  #727
Medlem
Har koll på det mesta inom rättsväsendet i olika länder.
Citera
2016-05-01, 00:11
  #728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Har koll på det mesta inom rättsväsendet i olika länder.
Hur är det med fup?
Citera
2016-05-01, 07:48
  #729
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om han har dubbelt medborgaskap så är det andra medborgarskapet inte spanskt. På vilket sätt skulle hans dubbla medborgaskap göra att han måste sitta av sitt straff i Spanien?

Den lagändring som gjordes nyligen vet jag faktiskt inte vad den handlar om.

Dock har jag själv varit med om en treaty transfer från ett icke EU land till Sverige och såg många ansökningar från där jag satt från andra medintagna.

Så nu snackar jag endast en överföring under ramverket "The treaty on the transfer of sentenced persons" som etablerades 1983 och har vuxit sedan dess.

Har man två medborgarskap och söker en överföring så kan det skickande landet neka överföring med att personen ifråga har en för lös anknytning till landet ifråga.

Bara för att man har ett medborgarskap så innebär det kanske inte att personen ifråga måste bedömas ha en tillräcklig anknytning till landet.

Some ett exempel:
En svensk kille bor i USA under många år och åker dit för ett brott. Han ansöker om överflyttning till Sverige då han är en svensk medborgare men USA nekar överflyttning på grunder att han har inte tillräcklig anknytning till Sverige.

Ovan är bara ett exempel så det måste finna ganska stor anknytning till landet ifråga och inte bara ett medborgarskap.

Nu är EU-länderna mycket mer liberala med denna bedömning än t.ex USA.
Citera
2016-05-01, 08:22
  #730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Den lagändring som gjordes nyligen vet jag faktiskt inte vad den handlar om.

Dock har jag själv varit med om en treaty transfer från ett icke EU land till Sverige och såg många ansökningar från där jag satt från andra medintagna.

Så nu snackar jag endast en överföring under ramverket "The treaty on the transfer of sentenced persons" som etablerades 1983 och har vuxit sedan dess.

Har man två medborgarskap och söker en överföring så kan det skickande landet neka överföring med att personen ifråga har en för lös anknytning till landet ifråga.

Bara för att man har ett medborgarskap så innebär det kanske inte att personen ifråga måste bedömas ha en tillräcklig anknytning till landet.

Some ett exempel:
En svensk kille bor i USA under många år och åker dit för ett brott. Han ansöker om överflyttning till Sverige då han är en svensk medborgare men USA nekar överflyttning på grunder att han har inte tillräcklig anknytning till Sverige.

Ovan är bara ett exempel så det måste finna ganska stor anknytning till landet ifråga och inte bara ett medborgarskap.

Nu är EU-länderna mycket mer liberala med denna bedömning än t.ex USA.

Nu ska vi också komma ihåg att i det här fallet har brottet skett i Spanien. Gärningsmannen har ingen anknytning till Spanien. Han var där på semester med sin svenska sambo när han mördade henne. Om gärningsmannen har dubbelt medborgarskap så är det svenskt/chilenskt. Hans anknytning till Sverige är dock starkare än hans anknytning till Chile, i och med han bott här sedan han var ett barn. Förvisso kan han ansöka om att sitta av sitt straff i Chile men det är upp till myndigheterna i Chile att besluta om det. Vad jag menar är att den svenska lagändringen har gjort det lättare för honom att få sitta av sitt straff i Sverige, om han så önskar.
Citera
2016-05-01, 08:39
  #731
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu ska vi också komma ihåg att i det här fallet har brottet skett i Spanien. Gärningsmannen har ingen anknytning till Spanien. Han var där på semester med sin svenska sambo när han mördade henne. Om gärningsmannen har dubbelt medborgarskap så är det svenskt/chilenskt. Hans anknytning till Sverige är dock starkare än hans anknytning till Chile, i och med han bott här sedan han var ett barn. Förvisso kan han ansöka om att sitta av sitt straff i Chile men det är upp till myndigheterna i Chile att besluta om det. Vad jag menar är att den svenska lagändringen har gjort det lättare för honom att få sitta av sitt straff i Sverige, om han så önskar.

Just att han inte har anknytning till Spanien är just det som talar för en överflyttning. Inte emot.

Chile är inte med i detta ramverk för överflyttningar så en överföring från Spanien till Chile blir betydligt mer komplicerad men kan ske.

Dock så tror jag inte det kommer att hända.

Har han har bott, som du säger, i Sverige sedan barnsben så är sannolikheten väldigt hög att det blir en överflyttning till Sverige om gärningsmannen begär detta efter dom och alla eventuella överklaganden är avklarade.
Citera
2016-06-29, 23:47
  #732
Medlem
Har nu tagit kontakt via sms med en reporter, som jobbar på GT:n samt Aftonbladet. Hoppas att info ges för hur det går för G.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback