Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 11:12
  #697
Medlem
Har varit i kontakt med La Modelo fängelset och G. sitter där i väntan på rättegång.
Citera
2016-02-11, 11:13
  #698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Har varit i kontakt med La Modelo fängelset och G. sitter där i väntan på rättegång.
Då är jag med!
Citera
2016-02-11, 11:15
  #699
Medlem
Nej vi diskuterade en annan intagen på samma fängelse som är frisläppt.
Citera
2016-02-13, 01:22
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Nej vi diskuterade en annan intagen på samma fängelse som är frisläppt.


Jonas Falk?
Citera
2016-02-16, 03:05
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Trodde att Mondelo-fängelset även den revs förra året. Var får ni er information ifrån var han sitter?

Nej, La Modelo-fängelset i Barcelona är inte rivet. Men det ska, ett beslut är taget om detta.
De ska börja rivningen 2017. Fångarna ska flyttas varefter till andra platser. Har för mig jag läste
att det ska byggas något nytt också.
Har en svärson som är ifrån Barcelona, som är relativt uppdaterad om vad som händer i staden.
Och ja, den häktade svensken som är misstänkt för mordet i Calella i juli 2015, sitter på ovan anstalt, i väntan på rättegång.
Rättegång är i dagsläget ännu inte påbörjad. Det kan dröja upp till två år innan detta sker och ibland ännu längre.
Regelverket i Spanien är inte riktigt detsamma som i Sverige.
La Modelo-fängelset - där råder tuffa förhållanden för de intagna och hela fängelset är slitet och nedgånget - därav rivningsbeslutet.

Usch ja, detta fall är tragiskt ur många aspekter. Jag känner den häktade och har oerhört svårt att ta in händelsen. Offret var jag dock ej bekant med, däremot med ett (mellanbarnet) av de tre barn som miste sin mamma. Det yngsta barnet har för övrigt den häktade, som pappa.
Sorgligt, mycket sorgligt...och man undrar vad som händer i huvudet på vissa människor - så att det leder till ett mord
__________________
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-02-16 kl. 03:11.
Citera
2016-02-20, 01:28
  #702
Medlem
Ja ok, kan regelverket i Spanien och har varit i kontakt med UD i detta fall för svenskar som är häktade i utlandet.
Citera
2016-02-20, 01:36
  #703
Medlem
Zonal Franca blir de nuvarande fångarna förflyttade till 2017.
Citera
2016-03-05, 02:08
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
Nej, La Modelo-fängelset i Barcelona är inte rivet. Men det ska, ett beslut är taget om detta.
De ska börja rivningen 2017. Fångarna ska flyttas varefter till andra platser. Har för mig jag läste
att det ska byggas något nytt också.
Har en svärson som är ifrån Barcelona, som är relativt uppdaterad om vad som händer i staden.
Och ja, den häktade svensken som är misstänkt för mordet i Calella i juli 2015, sitter på ovan anstalt, i väntan på rättegång.
Rättegång är i dagsläget ännu inte påbörjad. Det kan dröja upp till två år innan detta sker och ibland ännu längre.
Regelverket i Spanien är inte riktigt detsamma som i Sverige.
La Modelo-fängelset - där råder tuffa förhållanden för de intagna och hela fängelset är slitet och nedgånget - därav rivningsbeslutet.

Usch ja, detta fall är tragiskt ur många aspekter. Jag känner den häktade och har oerhört svårt att ta in händelsen. Offret var jag dock ej bekant med, däremot med ett (mellanbarnet) av de tre barn som miste sin mamma. Det yngsta barnet har för övrigt den häktade, som pappa.
Sorgligt, mycket sorgligt...och man undrar vad som händer i huvudet på vissa människor - så att det leder till ett mord
Jag hoppas att G har ett helvete dygnet runt, och att det fortsätter resten av hans miserabla liv
Citera
2016-03-05, 02:08
  #705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Zonal Franca blir de nuvarande fångarna förflyttade till 2017.
Har du någon koll på hur förhållandena är där?
Citera
2016-03-16, 17:16
  #706
Medlem
Det kommer att bli en helt annan modell av fängelse, spanska staten kommer att satsa runt 112 milj

Euro på att bygga om Zona Franca, så man kan ju tänka att säkerhet samt brottsligheten innanför murarna lär bli annorlunda än det varit tidigare.
Citera
2016-04-21, 21:21
  #707
Medlem
Hur är det med fup från andra länder? När den åtalade är svensk?
Citera
2016-04-29, 21:18
  #708
Medlem
När domen har vunnit laga kraft i Spanien så kan man ta del utav förundersökningsprotokoll (FUP) så vida inte någon ny bevisning har uppkommit eller lagts med sekretess.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback