Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 23:18
  #1
Medlem
Tag5s avatar
Har passerat denna byggnaden rätt ofta på sistone och har hela tiden varit väldigt undrande om vad det är. Efter lite googlande kom jag fram till att det rör sig om en gammal panncentral i folkmun kallad Tratten.

https://www.flickr.com/photos/arru/15539984756/

För det första, vad är en panncentral? Har testat googla det med, men får inte fram några länkar som ger mig information av värde.

För det andra, har byggnaden ett källarplan och i så fall hur stort brukar detta utrymme vara? Bakom skorstenen på bilden finns ett mindre stycke skog på en kulle och precis i skogsbrynet finns flertalet luckor och ventiler i marken. Men vem vet, dessa kanske leder någon helt annanstans än till panncentralen?

Någon med bra koll som kan förklara hur det egentligen ligger till?
Citera
2015-07-12, 23:35
  #2
Medlem
Panncentral är som de låter.

En central plats där man har/hade en panna som exempelvis värmde vatten till närliggande bostäder, sjukhus mm Typ fjärrvärme. De kan även haft som uppgift att driva en turbin så att man skapade elektricitet.

De luckor som finns brukar normalt sett bara vara ett mindre utrymme typ 2x2m som mätpunkt och avstängning mm. Det kan finnas kulvertar men högst troligen låsta och larmade och inte ens säkert att det är gåhöjd i dessa om ens krypbart.
Citera
2019-12-02, 08:16
  #3
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Den var högre innan stormen 1969. Mamma och jag såg skorstenen knäckas och välta över vägen och spåren. Tror att några garage demolerades också.
Citera
2019-12-06, 10:55
  #4
Medlem
Ulyssass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Den var högre innan stormen 1969. Mamma och jag såg skorstenen knäckas och välta över vägen och spåren. Tror att några garage demolerades också.

Crazy ju, skulle vara häftigt ifall det fanns några bilder på detta.
Citera
2019-12-06, 19:52
  #5
Medlem
Någon som vet när den ska rivas?
Citera
2020-01-05, 08:13
  #6
Medlem
Dolomitersands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Någon som vet när den ska rivas?

Varför tror du att den skall rivas?
Citera
2020-05-18, 21:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulyssas
Crazy ju, skulle vara häftigt ifall det fanns några bilder på detta.
Sök på tidningar.kb.se så kanske du hittar bilder!
Citera
2020-05-18, 22:03
  #8
Medlem
RaÄ har lite uppgifter
http://www.bebyggelseregistret.raa.s...rivningar=true
Citera
2020-05-18, 22:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tag5
Har passerat denna byggnaden rätt ofta på sistone och har hela tiden varit väldigt undrande om vad det är. Efter lite googlande kom jag fram till att det rör sig om en gammal panncentral i folkmun kallad Tratten.

https://www.flickr.com/photos/arru/15539984756/

För det första, vad är en panncentral? Har testat googla det med, men får inte fram några länkar som ger mig information av värde.

För det andra, har byggnaden ett källarplan och i så fall hur stort brukar detta utrymme vara? Bakom skorstenen på bilden finns ett mindre stycke skog på en kulle och precis i skogsbrynet finns flertalet luckor och ventiler i marken. Men vem vet, dessa kanske leder någon helt annanstans än till panncentralen?

Någon med bra koll som kan förklara hur det egentligen ligger till?

Panncentralerna i Göteborg var början på dagens fjärrvärmenät. I stället för att varje nybyggt hus i förorterna skulle få sin egen värmepanna, så byggdes ett lokalt fjärrvärmenät med en central värmepanna en så kallad panncentral som värmde upp ett område. Dessa panncentraler var eldades med olja. Det var ett känsligt system, för om panncentralen slogs ut, så blev 1000-tals hyresgäster utan värme och varmvatten.

Med höjda oljepriser på 1970-talet som en av orsakerna, så började man bygga ett centralt fjärrvärmenät i Göteborg och en efter en så kopplades panncentralerna bort. Ibland fick de stå kvar under några år som reserv.

Gällande panncentralerna Marconicentralen och den närliggande Tratten så byggdes Marconicentralen om till att kunna eldas med träavfall/spån och den kopplades ihop med Tratten. Marconicentralen var bland de allra sista lokala panncentralerna att läggas ned, eftersom den eldades med spån. Oljeeldade Tratten fick också vara kvar rätt länge ifall Marconicentralen havererade.

Ofta var fjärrvärmeledningarna från 1960-talet och 1970-talet av dålig kvalitet och fick bytas ut till stora kostnader, när den centrala fjärrvärmen kopplades in.
Citera
2020-05-20, 22:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tag5
Har passerat denna byggnaden rätt ofta på sistone och har hela tiden varit väldigt undrande om vad det är. Efter lite googlande kom jag fram till att det rör sig om en gammal panncentral i folkmun kallad Tratten.

https://www.flickr.com/photos/arru/15539984756/

För det första, vad är en panncentral? Har testat googla det med, men får inte fram några länkar som ger mig information av värde.

För det andra, har byggnaden ett källarplan och i så fall hur stort brukar detta utrymme vara? Bakom skorstenen på bilden finns ett mindre stycke skog på en kulle och precis i skogsbrynet finns flertalet luckor och ventiler i marken. Men vem vet, dessa kanske leder någon helt annanstans än till panncentralen?

Någon med bra koll som kan förklara hur det egentligen ligger till?

Jag bor precis bredvid, det ändå jag vet är att den ska rivas, larm på hela skiten samt att det finns grannar preciiis bredvid, men tror inte du missar något ändå
🌺
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback