Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-24, 09:52
  #37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Varför skulle SD, det absolut minsta blocket i svensk politik bilda regering ? Hur tänker ni där ? Varför skulle SD få frågan av talmannen ?

Hypotesen är inte så långsökt som man kan tro.

Vi kan tänka oss att SD är största parti, dagen efter valet. Innan valrörelsen har både Alliansen och SMVP gjort bedömningen att "var man för sig själv" är den bättre taktiken, dvs endera blocket är upplöst, i alla fall intill dess att valresultatet är spikat.

Om då SD skulle vara största parti (vilket kanske inte är så troligt i en sådan valrörelse, men fullt tänkbart), så får man förstås frågan av talmannen: Kan ni bilda en regering?

Då kan man naturligtvis tänka sig att svaret blir ja, Åkesson får frågan om att bli statsminister och detta röstas om.

Min enkla prognos är då att det stannar där. Så svaret är att den regering som SD aldrig fick bilda skulle haft Åkesson som statsminister.
Citera
2015-08-24, 09:58
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hypotesen är inte så långsökt som man kan tro.

Vi kan tänka oss att SD är största parti, dagen efter valet. Innan valrörelsen har både Alliansen och SMVP gjort bedömningen att "var man för sig själv" är den bättre taktiken, dvs endera blocket är upplöst, i alla fall intill dess att valresultatet är spikat.

Om då SD skulle vara största parti (vilket kanske inte är så troligt i en sådan valrörelse, men fullt tänkbart), så får man förstås frågan av talmannen: Kan ni bilda en regering?

Då kan man naturligtvis tänka sig att svaret blir ja, Åkesson får frågan om att bli statsminister och detta röstas om.

Min enkla prognos är då att det stannar där. Så svaret är att den regering som SD aldrig fick bilda skulle haft Åkesson som statsminister.

Om inte talmannen tror att en regering Åkesson skall få majoritet i riksdagen kommer han inte att fråga Åkesson. Att en regering med Åkesson som statsminister skulle få riksdagens förtroende är i allafall idag en utopi.
Citera
2015-08-24, 10:03
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Om inte talmannen tror att en regering Åkesson skall få majoritet i riksdagen kommer han inte att fråga Åkesson. Att en regering med Åkesson som statsminister skulle få riksdagens förtroende är i allafall idag en utopi.
Hur vet du det? Jag antar att du aldrig trodde att SD skulle bli största parti heller?
Citera
2015-08-24, 10:15
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hur vet du det? Jag antar att du aldrig trodde att SD skulle bli största parti heller?

SD är inte största parti, och talmannen skall enligt grundlagen frågan den som han tror har störst chans att bli vald av riksdagen. Vilket helt utesluter Åkesson.
Citera
2015-08-24, 10:16
  #41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Om inte talmannen tror att en regering Åkesson skall få majoritet i riksdagen kommer han inte att fråga Åkesson. Att en regering med Åkesson som statsminister skulle få riksdagens förtroende är i allafall idag en utopi.

Jo, han kommer att fråga. I scenariot kan vi ju räkna med att M tittar snett på S och SD, SD tittar snett på M och S och S tittar snett på SD och M (dvs, som nu).

Då tillfrågas partierna i storleksordning hur de ser på frågan om regerande och regering. Nu tror jag inte för en sekund att SD i det läget ser några möjligheter, men försöker man, så blir resultatet det jag förutspår.

Att SD i det läget söker samarbete med "fienden" låter ganska otroligt, eftersom SD bygger sin politiska existens på att vara Alternativet till endera Alliansen respektive SMVP. Allierar man sig med endera blocket (och bildar ett superblock) kommer man att få en svekdebatt (mer allmänt) och tappa de man vunnit från antingen höger eller mittvänster. I stället (likt en närig stjärnforward i fotboll) avvaktar man bästa bud från det lag som man då sannolikt kommer att göra till vinnare, i alla fall kortsiktigt.

Som sagts i en annan tråd: Vill man maximera sitt röstetal, eller vill man uträtta något? Det får vi se framöver.
Citera
2015-08-24, 10:25
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, han kommer att fråga. I scenariot kan vi ju räkna med att M tittar snett på S och SD, SD tittar snett på M och S och S tittar snett på SD och M (dvs, som nu).

Då tillfrågas partierna i storleksordning hur de ser på frågan om regerande och regering. Nu tror jag inte för en sekund att SD i det läget ser några möjligheter, men försöker man, så blir resultatet det jag förutspår.

Att SD i det läget söker samarbete med "fienden" låter ganska otroligt, eftersom SD bygger sin politiska existens på att vara Alternativet till endera Alliansen respektive SMVP. Allierar man sig med endera blocket (och bildar ett superblock) kommer man att få en svekdebatt (mer allmänt) och tappa de man vunnit från antingen höger eller mittvänster. I stället (likt en närig stjärnforward i fotboll) avvaktar man bästa bud från det lag som man då sannolikt kommer att göra till vinnare, i alla fall kortsiktigt.

Som sagts i en annan tråd: Vill man maximera sitt röstetal, eller vill man uträtta något? Det får vi se framöver.

Nej de tillfrågas ej i storleksordning utan efter talmannens bedömning av möjligheten att få riksdagens förtroende. Att SD skulle få riksdagens förtroende att ensamma leda regeringsarbetet är självklart en utopi.

Jag skulle hellre se en samlingsregering än att ge SD något som helst inflytande.
Citera
2015-08-24, 10:54
  #43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Nej de tillfrågas ej i storleksordning utan efter talmannens bedömning av möjligheten att få riksdagens förtroende. Att SD skulle få riksdagens förtroende att ensamma leda regeringsarbetet är självklart en utopi.

Jag skulle hellre se en samlingsregering än att ge SD något som helst inflytande.

Jo, de tillfrågas i storleksordning. Skulle SD vara störst får de frågan först: "Tjena, Jimpan - hur tänker du fixa till det här?" (Talmannen flinar snett).

Att Jimpan då säger "Svälj, aj fan, det trodde jag inte, det här blir inte lätt, jag får be att få återkomma" (trevar efter mobilen)... är självklart.

Men att SD får frågan först (om man är störst) tror jag vi kan enas om, hur du (och jag) än ser på möjligheterna att det kan resultera i att talmannen föreslår Jimmie som statsminister.
Citera
2015-08-24, 11:00
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, de tillfrågas i storleksordning. Skulle SD vara störst får de frågan först: "Tjena, Jimpan - hur tänker du fixa till det här?" (Talmannen flinar snett).

Att Jimpan då säger "Svälj, aj fan, det trodde jag inte, det här blir inte lätt, jag får be att få återkomma" (trevar efter mobilen)... är självklart.

Men att SD får frågan först (om man är störst) tror jag vi kan enas om, hur du (och jag) än ser på möjligheterna att det kan resultera i att talmannen föreslår Jimmie som statsminister.

Läs regeringsformen och ta till dig fakta de tillfrågas i den ordning talmmannnen bestämmer. De som talmannen tror har störst möjlighet att få riksdagens godkännande tillfrågas fört. Kan teoretiskt vara det minsta partiet.

SD kommer aldrig få någon fråga om inte talmannen tror att riksdagen släpper igenom en SD ledd regering.
Citera
2015-08-24, 16:35
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Allt mer drabbar mig misstanken, att någon klipsk SD-motståndare försöker locka naiva SD-anhängare att diskutera egna ministerlistor på FB - och därigenom göra både sig själva och partiet löjligt.
SD har haft ovedersägliga opinionsframgångar. Men fortfarande är det långt - väldigt långt - till att partiet erövrar egen majoritet i kammaren.
En mer realistisk debatt skulle handla om vilka kompromisser och vilka interna förändringar som krävs, för att opinionsframgångarna ska fortsätta. SD är fortfarande väldigt sårbart pga inre missförhållanden, som lätt kan aktualiseras av motståndarna.

Även om det känns långt borta så är det möjligt att listorna kan användas av SD som poll på hur politiskt intresserade uppfattar deras ledamöter.

Ett parti behöver sen inte egen majoritet för att bilda regering och inneha ministerposter.

Samt:
Är Jomshof löjligare än Morgan Johansson?
Är Oscar sjöstedt löjligare än Magdalena Andersson?
Är Paula Bieler löjligare än Mona Sahlin?
Är Jimmie Åkesson löjligare än 58-40-30 Löfven?
Finns det någon av SDs ledamöter som är löjligare än dagens vice låtsas-statsminister Romson?
Citera
2015-08-24, 17:47
  #46
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Även om det känns långt borta så är det möjligt att listorna kan användas av SD som poll på hur politiskt intresserade uppfattar deras ledamöter.

Ett parti behöver sen inte egen majoritet för att bilda regering och inneha ministerposter.

Samt:
Är Jomshof löjligare än Morgan Johansson?
Är Oscar sjöstedt löjligare än Magdalena Andersson?
Är Paula Bieler löjligare än Mona Sahlin?
Är Jimmie Åkesson löjligare än 58-40-30 Löfven?
Finns det någon av SDs ledamöter som är löjligare än dagens vice låtsas-statsminister Romson?


Utan att rikta mig mot citerad vill jag för det första vill jag bara säga att eftersom tråden utgår i ett hypotetiskt resonemang, den börjar för i helvete med PONERA, så är allt resonemang om hur vida SD kan få bilda regering eller inte ej särskilt relevant.

Jag fortsätta nu dina frågor..
Är Jakobsson löjligare än Fridolin?
Är Bäckström-Johansson löjligare än Ibrahim Baylan?
Är Fransson löjligare än Romson?
Är Karlsson löjligare än Ygerman?

Vår nuvarande regering är ett stort skämt, till och med inbitna sossevänner tycker att det är ett B-lag Sverige ställt på banan. Tyvärr finns det inget A-lag i socialdemokratin.
Citera
2015-08-24, 23:55
  #47
Medlem
Björn Söder skulle passa bra som kulturminister.
Citera
2015-08-25, 10:07
  #48
Medlem
Vitgardistens avatar
Levi Klausen måste bara få en ministerpost. Förslag?

https://www.youtube.com/watch?v=g9dJtGUvtcE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback