Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2005-10-24, 21:38
  #37
Medlem
moshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Jag förstår inte din. All streetart har heller ingen särskild tanke. Och fortfarande: Post-Graffiti är mer än bara affischer!!!


Excakt! Affischer är den populäraste och kanske enklaste grenen inom post-graffiti. Du vet ju så klart vem akay och klisterpeter är!? Då vet du att allt handlar inte om affischer.


Och nej, jag förstår inte din poäng. Förklara en gång till.
Citera
2005-10-24, 22:33
  #38
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag är inte så jävla petig. Jag menar, de här street-art snubbarna vill ju också gå ut och förändra samhället lite, ofta sätta upp sitt namn i samband med ett konstverk de gör. Ähh, skitsamma.

Att jag sedan inte orkar printa stenciler, limma fast fågelholkar och allt vad folk gör är skitsamma. Street art är ofta ointressant, men ibland är det rätt coolt. Akayism eller Bankseys saker t.ex, är ju ofta jävligt nice.

Att sitta och definera vad folk håller på med är ju bara jobbigt. Att det är skillnad på en panel och en Super-mario i Mosaik förstår alla. Men vad går egentligen gränsen för graffiti? Jag har inget emot lite street-art trådar här, även om det är ett gränsfall. Spraymallar är ju ett ännu mer luddigt område. Eller klistermärken med tags?

Skitsamma, ordbögeri lämnar jag till andra. Går man ut och kör med tanken Streetart / Graffiti så är det helt okej med mig. Tycker inte white-board tags på bussen är så jävla ball heller, och om någon börjar skriva "Jag älskar hanna" överallt, så ofta han kan. Är det då graffiti? Nej, knappast.. Ähh, det är för jobbigt det här.
Citera
2005-10-25, 02:33
  #39
Medlem
BrunteVIs avatar
Såg en hoploui på stan idag, nån snubbe som stod me pistol som det stod bratkiller på. (Den var vid bussen ut till hovås, hahaha )
Citera
2005-10-25, 09:31
  #40
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Jag har inget emot lite street-art trådar här, även om det är ett gränsfall. Spraymallar är ju ett ännu mer luddigt område. Eller klistermärken med tags?
*Dunka huvudet i bordet*
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Post-Graffiti är mer än bara affischer!!!
Då räknar jag in stencils som jag redan skrivit minst en gång!
Citera
2005-10-25, 20:07
  #41
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Finns inte så mycket att förklara: En del anser att affischuppsättning, klistermärken, fågelholkar, pärlplattor, mosaik och allt vad det är ryms inom ramen för vad som kan kallas graffiti. Jag håller inte med.

Observera att jag har ingenting emot s.k. street art! Ju mer desto bättre! Hails to Hop Louie! Jag är bekant med flera av de mest namnkunniga inom Sveriges street art-scen och uppskattar starkt vad de gör. Banksy är en gammal idol, liksom Obey. Har flera av deras verk på väggarna här hemma.
Men affischer, stickers och annat massproducerat är inte graff för mig. Sorry. Liknande prylar hör hemma i ”Foto, konst och kultur”, vilket väl även detta delforum torde göra egentligen... Graffiti är ju en konstform. Är dock tacksam för utbrytningen.
Citera
2005-10-25, 20:59
  #42
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Finns inte så mycket att förklara: En del anser att affischuppsättning, klistermärken, fågelholkar, pärlplattor, mosaik och allt vad det är ryms inom ramen för vad som kan kallas graffiti. Jag håller inte med.

Observera att jag har ingenting emot s.k. street art! Ju mer desto bättre! Hails to Hop Louie! Jag är bekant med flera av de mest namnkunniga inom Sveriges street art-scen och uppskattar starkt vad de gör. Banksy är en gammal idol, liksom Obey. Har flera av deras verk på väggarna här hemma.
Men affischer, stickers och annat massproducerat är inte graff för mig. Sorry. Liknande prylar hör hemma i ”Foto, konst och kultur”, vilket väl även detta delforum torde göra egentligen... Graffiti är ju en konstform. Är dock tacksam för utbrytningen.
Jag kallar inte heller post-graffiti för graffiti, men vad säger du om spraymallar?
Citera
2005-10-25, 21:14
  #43
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Jag citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
För mig handlar graffiti till stor del om att skapa konst på plats, att utforma något i nuet, där varje liten detalj är unik varje gång man drar - inte om att sitta hemma i lugn och ro och massproducera affischer/klistermärken/spraymallar.
...och lägger alltså till spraymallar.

Vad har du för kommentar till det jag skrev ovan:
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Hop Louie sätter upp en affisch på ett elskåp där det står ”Du är också slav under kapitalismen!”. Affischen är undertecknad Hop Louie. Han vill få upp ett namn och en tanke. Det kallar du graffiti.
Lars Wettergren, ordförande i Pensionärernas Riksorganisation, sätter upp en affisch på ett elskåp där det står ”Nu har vi gamlingar fått nog!”. Affischen är undertecknad PRO. Han vill få upp ett namn och en tanke. Vad kallar du det?
Citera
2005-10-25, 21:36
  #44
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Jag citerar mig själv:

...och lägger alltså till spraymallar.
Men man sprayar ju spraymallarna på gatan? Det är oftast mer komplicerat och tidskrävande än att dra en tag.

Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Vad har du för kommentar till det jag skrev ovan:
Hop Louie har också(antar jag)i åsikt att göra det som ett konstverk precis som alla andra, eftersom att man inte alltid försöker få fram en åsikt.
Citera
2005-10-25, 21:42
  #45
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Men man sprayar ju spraymallarna på gatan? Det är oftast mer komplicerat och tidskrävande än att dra en tag.
Att köra med en spraymall är för mig precis samma sak som att sätta upp ett klistermärke. Det trodde jag framkommit genom mina tidigare inlägg i denna tråd...
Citat:
Hop Louie har också(antar jag)i åsikt att göra det som ett konstverk precis som alla andra, eftersom att man inte alltid försöker få fram en åsikt.
Ok, men i det specifika exempel jag ger så anser du alltså att gamlingen från PRO ägnar sig åt post graffiti?
Citera
2005-10-25, 21:42
  #46
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Finns inte så mycket att förklara: En del anser att affischuppsättning, klistermärken, fågelholkar, pärlplattor, mosaik och allt vad det är ryms inom ramen för vad som kan kallas graffiti. Jag håller inte med.

Observera att jag har ingenting emot s.k. street art! Ju mer desto bättre! Hails to Hop Louie! Jag är bekant med flera av de mest namnkunniga inom Sveriges street art-scen och uppskattar starkt vad de gör. Banksy är en gammal idol, liksom Obey. Har flera av deras verk på väggarna här hemma.
Men affischer, stickers och annat massproducerat är inte graff för mig. Sorry. Liknande prylar hör hemma i ”Foto, konst och kultur”, vilket väl även detta delforum torde göra egentligen... Graffiti är ju en konstform. Är dock tacksam för utbrytningen.

Jag håller med dig helt.
Men jag tycker fortfarande graffiti och street art är väldigt närbesläktade företelser, ibland nästna luddiga att skilja från varandra! Därför bör iaf trådarna ligga i detta forumet. Att det finns ett graffitiforum är väll främst för att konstformen inte är så accepterad bland andra konstnärer, och det skulle bli förbannat drygt att sitta och skriva där. Kanske skulle vi byta namn på forumet till "gatukonst" eller "Graffiti och Street art"?

Ähh, namnbögeri var det!
Citera
2005-10-25, 22:10
  #47
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Att köra med en spraymall är för mig precis samma sak som att sätta upp ett klistermärke. Det trodde jag framkommit genom mina tidigare inlägg i denna tråd...

Ok, men i det specifika exempel jag ger så anser du alltså att gamlingen från PRO ägnar sig åt post graffiti?
Förklara hur det är samma sak som att sätta upp ett klistermärke. Klirrande sprayburkar som klirrande sprayburkar i ögonen på de som jagar och misshandlar vandaler.
Nej, för att PRO-snubben inte gör det med någon som helst konstnärlig baktanke. Precis som jag sagt hela tiden.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback