Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-03-16, 23:20
  #61
Medlem
Ass.Parades avatar
Har reflekterat lite mer över detta och tror att folk som i allmänhet låter sig styras slaviskt av deras primitiva lustar följer trender i större utsträckning.
Dessa människor blir också lätt avundsjuka på andra, känner att de måste hämnas, känner att andra är rivaler som måste imponeras på.
Alla dessa drag är primitiva och finns inom oss alla, de finns inom alla andra däggdjur också och har verkat positivt för artens fortlevnad.

Men en del människor har ett sådant utvecklat förnuft att det där primitiva känns underlägset och onödigt. De förstår att om just människan ska utvecklas så måste vi tämja dessa primitiva beteenden.
Denna idé har funnits hos filosofer i tusentals år, därav skapandet av diverse religioner där dessa idéer dock har blivit tolkade väldigt olika.
De flesta människor är (ofta) omedvetet slav till det primitiva. Därav egoismen och viljan att dominera andra.



Jag tycker ofta att intelligenta människor i större utsträckning visar prov på en naturlig strävan efter ett hälsosammare liv?
Som Platon (eller var det Sokrates?) skrev redan under antiken, att samhället bara skulle gå rätt väg om ledarna blev filosofer eller om filosoferna fick bli ledare(kungar på den tiden?).
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2016-03-16 kl. 23:24.
Citera
2021-11-04, 13:51
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Jag spyr på trender. Det är det löjligaste som finns. Speciellt inom mode och utseende överlag. Hade kompisar som frågade mig för ett x antal år sedan varför jag köpte dessa "fula basketskor" (var ett par Nike Air), tre-fyra år senare hade alla på sig ett par Nike Air och alla tyckte det var snyggt.

Så fort majoriteten använder någonting så får folkmassorna för sig att det visst är snyggt. Måste vara något sorts flockbeteende. Men jag tycker som sagt att detta är äckligt. Ungefär lika äckligt som människor som måste ha bekräftelse för att de är så "goda" och politisk korrekta på sociala medier. De vet att majoriteten tycker likadant och njuter av tanken att en stor massa folk nu kommer hålla med mig och tycka jag är bra

EDIT: Sen kanske jag överdriver lite med att jag "spyr på trender". Det jag egentligen ogillar är väl som folk var inne på i tråden, folks maniska beteenden att verkligen vilja följa trenderna. Jag ser inte ner på folk som har på sig samma kläder eller lyssnar på samma musik som alla andra, bara det är individens egna val och inte något man valt för att alla andra gör det.

Jag måste dock erkänna att jag stör mig på alla människor som vill "flexa" och visa upp sig på olika sätt. Som att de vore så speciella och coola som har köpt ett trendigt märke. När folk aktivt (läs kvinnor) pratar om mode och märken som att det vore en självklarhet. De lever i någon sorts trans där de inte verkar fatta att de beter sig precis som apor som vill imponera på andra rivaler fast det på ytan kanske tar sig en mer civiliserad form.

Jag önskar att folk i allmänhet kunde sluta bry sig om vad andra tycker och tänker om en. Vi alla gör det till en viss grad kanske men oroande många gör det så mycket att det blir patetiskt. Folk som går sin egen väg får man mycket mer respekt för än folk som slaviskt (ofta undermedvetet) följer trender.

Sen ska man försöka att inte störa sig på folks beteenden för mycket. Man kan ju trots allt välja att ignorera skiten. Folk gör väl som de vill.

Jag märker av och känner precis likadant, att strikt följa trender gör att personer saknar egen identitet och därav bara sorgligt i mina ögon. Samtidigt förespråkas det att man ska värna om individen och att folk är olika och lika värda oavsett, vilken lögn! Dubbelmoralen är större än vad man kan tro.

Sen kan det läggas till att dock så är det ju mycket av det som just är trendigt som säljs och finns bland utbudet för folk att köpa. Så ibland kanske man omedvetet också handlar nåt som råkar vara trendigt*
__________________
Senast redigerad av svedjo88 2021-11-04 kl. 14:03.
Citera
2021-11-09, 09:36
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Varför är folk så desperata att följa trender och vara hippa? Man ska ha det senaste märket av en viss produkt. Eller ska man lyssna på en specifik artist som är inne just nu. Folk pungar ut flera tusen bara för ett märke eller en trend.

Hippa trendsättare är ofta självsäkra typer som har vilja, förmåga och mod att bryta mot det som är vanligt. Självsäkra trendsättande personer är ofta beundrade vilket gör att andra kommer göra samma sak och efter ett tag kommer ännu fler göra samma sak för att inte avvika och trenden blir en norm som redan börjat brytas av trendsättare som börjat med något annat nytt. Mode och trender är som vågor som reser sig och sjunker ihop. Trenden är det gemensamma i vågen men motivet för trendsättaren och den som anammar trenden senare är inte samma.
Citera
2021-11-11, 12:05
  #64
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Jag tror att alla följer trender. Är det någon här som bär 70-talskläder eller frisyr? Ne de flesta av oss har nog inte ett så utstickade utseende.
Du bor i ett mindre samhälle och har inga tonåriga barn va? 70-talet och 90-talet är stekhett just nu.

Citat:
Är det inte lite trendigt att inte följa trender? Det är viktigt nu också men inte lika mycket. Man har lättare för att bli socialt utstött om kan skapar turbulens i gruppdynamiken. Grupptillhörighet är bland det viktigaste vi har.
Hipsters. Men som du säger så var dom så dåliga på att göra sin egen grej så att det blev en trend i sig
Citera
2021-11-11, 18:05
  #65
Medlem
2n00b4Us avatar
Hipsters. Trenden ser inte ut o dö ut någon gång snart heller, börjar till o med se invandrare som hakar på trenden. Det är liksom konstigt hur de förändrar allting i sin livsstil när de blir hipsters, i 30-års åldern börjar man odla skägg, bär mössa inomhus, köper alla kläder på second hand, skaffar diverse tatueringar som ser ut som klistermärken. Blir vegetarian. Hipster tjejer brukar ju kunna vara rätt heta, så jag skulle inte bli förvånad om många killar blir hipsters i hopp om att få ligga med många brudar.
Citera
2021-11-12, 18:40
  #66
Medlem
starke_adolfs avatar
Testar här istället.

Filosofi --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2021-11-15, 22:55
  #67
Medlem
Lillarapunzels avatar
Har också reflekterat över det, speciellt under de senaste åren.
Att ungdomar alltid haft sina trender och följt detta förstår jag. Det är en väldigt formbar och känslig tidsperiod, så att man hoppat på såväl "emo" som "fjortis"-tåget tycker jag inte är speciellt märkligt.
Däremot måste jag säga att det faktiskt känns märkligt att vuxna människor, i Sverige som i övrigt är ett så väldigt individualistiskt land, slaviskt ska haka på trend efter trend, när de är så individualistiska i övrigt. Märklig paradox, minst sagt.
Citera
2021-11-28, 03:38
  #68
Medlem
HasseBanans avatar
Folk märker inte ens när en trend de följer mest ser efterbliven ut. Som detta med folk, både gamla och unga, som ständigt stirrar ner i sina smartphones. Det får det att se ut som om människor är slavar under sina mobiler. Själva tycker de väl att de "följer med sin tid" och att de som inte har ett behov av att ständigt gå som giraffer och vara besatta av mobilen är "otrendiga" eller "bakåtsträvare".

Folk verkar även acceptera all ny TV-underhållning, oavsett hur hjärndöd eller ointressant den i själva verket är. Det är en gåta för mig hur folk t.ex. har kunnat se ett program som Farmen utan att ens reflektera över vilken meningslös "underhållning" det är. Och hur folk glömmer program som gått bara för 20 år sedan, som höll mycket högre kvalitet, menandes att "Det kanske var roligt då, men knappast idag".

Ofta tror jag att folk inte riktigt själva vet vad de tycker eller ens vad de gillar, och låter därför andra sätta trender åt dem. Det där efterblivna behovet av att "följa med sin tid" är något folk borde fundera på att upphöra med, då det får dem att framstå som viljelösa mähän som bara följer med strömmen. "Den som gifter sig med tidsandan, blir snart änka".
Citera
2021-11-28, 14:19
  #69
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Folk verkar även acceptera all ny TV-underhållning, oavsett hur hjärndöd eller ointressant den i själva verket är. Det är en gåta för mig hur folk t.ex. har kunnat se ett program som Farmen utan att ens reflektera över vilken meningslös "underhållning" det är. Och hur folk glömmer program som gått bara för 20 år sedan, som höll mycket högre kvalitet, menandes att "Det kanske var roligt då, men knappast idag".

Ofta tror jag att folk inte riktigt själva vet vad de tycker eller ens vad de gillar, och låter därför andra sätta trender åt dem.
Ja, frågan är vad man ska beskriva det som. Någon form av ohämmat anammande av varje företeelse som är ny. Det hänger också ihop med en annan sak du är inne på, nämligen tron att vi skulle ha utvecklats så mycket evolutionärt under de senaste säg 30 åren att våra grundläggande behov av ny teknologi (eller ny typ av underhållning) på nåt vis skulle ha ändrats nämnvärt under den tiden. Ny teknologi rusar som alltid framåt i hög fart, men det beror mest på marknadskrafter och inte på ett mänskligt basalt behov som "trycker på". Bara för att det GÅR att framställa den allra senaste hemelektroniken, betyder inte att det skulle vara "det bästa" för oss att använda den till den grad vi gör.

Men vad är det jag säger! Jag kan ju inte både använda den senaste tekniken OCH "kritisera" den på samma gång, för då är det ju "dubbelmoral" (ett annat modeord för övrigt)... (ironi). Who cares? Teknologi-guden? Det går jättebra att "hänga med" men samtidigt vara lite eftertänksam om hur alla prylar tar över och inte bara svälja allt direkt med hull och hår, allt måste inte vara så j-vla svartvitt.

Nä, det saknas tidlöshet rent allmänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Har också reflekterat över det, speciellt under de senaste åren.
Att ungdomar alltid haft sina trender och följt detta förstår jag. Det är en väldigt formbar och känslig tidsperiod, så att man hoppat på såväl "emo" som "fjortis"-tåget tycker jag inte är speciellt märkligt.
Däremot måste jag säga att det faktiskt känns märkligt att vuxna människor, i Sverige som i övrigt är ett så väldigt individualistiskt land, slaviskt ska haka på trend efter trend, när de är så individualistiska i övrigt. Märklig paradox, minst sagt.
This.

Man kliar sig i huvudet när folk som lämnade gymnasietiden för lääänge sen och närmar sig 30, 35, 40 ger en bild av att de inte har blivit ett UNS mer självständiga, och man bara frågar sig: "Men vänta nu... hur kan du förefalla vara föremål för samma blytunga grupptryck nu som det som var standard på typ högstadiet..?" Man baxnar lite. Det kan omöjligen förklaras av enbart "modeintresse" - det är nåt annat i görningen.
Citera
2021-11-29, 10:34
  #70
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Ja, frågan är vad man ska beskriva det som. Någon form av ohämmat anammande av varje företeelse som är ny. Det hänger också ihop med en annan sak du är inne på, nämligen tron att vi skulle ha utvecklats så mycket evolutionärt under de senaste säg 30 åren att våra grundläggande behov av ny teknologi (eller ny typ av underhållning) på nåt vis skulle ha ändrats nämnvärt under den tiden. Ny teknologi rusar som alltid framåt i hög fart, men det beror mest på marknadskrafter och inte på ett mänskligt basalt behov som "trycker på". Bara för att det GÅR att framställa den allra senaste hemelektroniken, betyder inte att det skulle vara "det bästa" för oss att använda den till den grad vi gör.

Men vad är det jag säger! Jag kan ju inte både använda den senaste tekniken OCH "kritisera" den på samma gång, för då är det ju "dubbelmoral" (ett annat modeord för övrigt)... (ironi). Who cares? Teknologi-guden? Det går jättebra att "hänga med" men samtidigt vara lite eftertänksam om hur alla prylar tar över och inte bara svälja allt direkt med hull och hår, allt måste inte vara så j-vla svartvitt.

Nä, det saknas tidlöshet rent allmänt.


This.

Man kliar sig i huvudet när folk som lämnade gymnasietiden för lääänge sen och närmar sig 30, 35, 40 ger en bild av att de inte har blivit ett UNS mer självständiga, och man bara frågar sig: "Men vänta nu... hur kan du förefalla vara föremål för samma blytunga grupptryck nu som det som var standard på typ högstadiet..?" Man baxnar lite. Det kan omöjligen förklaras av enbart "modeintresse" - det är nåt annat i görningen.


Grunden är ju att de flesta människor är följare som vill bli accepterade. Det är ju också det som gör att det är så få som vågar stå upp för sin sak i olika sammanhang på ett städat sätt utan att vara rättshaverist. Det är också väldigt få som utvecklas. De flesta hittar ett förhållningssätt och använder det som livboj i det fortsatta livet som byggs upp runt samma fenomen. Någon sade en gång att: människans problem står att finna i summan av hennes rädsla.

Det är skrämmande att sticka ut.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback