Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 20:28
  #49
Medlem
Hackebeilchens avatar
Det är ju rätt svårt att vara unik på så sätt att man som svensk eller annan västerlänning inte skulle ha ganska västerländska värderingar i grunden. Det är ju sant. Om man ändå inte skulle ha det skulle man åtminstone ha värderingar som någon annan hade haft någon gång med största sannolikhet. Däremot just detta behov av att till varje pris ha en tillhörighet i en viss grupp känns som att de individerna inte är vidare starka.
Citera
2015-07-21, 22:14
  #50
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Varför är folk så desperata att följa trender och vara hippa? Man ska ha det senaste märket av en viss produkt. Eller ska man lyssna på en specifik artist som är inne just nu. Folk pungar ut flera tusen bara för ett märke eller en trend. Många trender som är helt löjliga och fula. Sen finns det också dessa idiotiska internet fenomen " the cinnamon challange" Harlem shake planking etc. Där man lägger upp en video på valfri medie där man gör ngt idiotiskt. Varför gör människor detta? Vad driver folk? Folk är så blind att de går på vad som helst bara för att det låter snyggt ser snyggt ut eller är trendigt. Folk är så lätt lurade. Lite roliga klipp

https://www.youtube.com/watch?v=W_IzYUJANfk

jimmy kimmel lurar folk som vill vara hippsters

https://www.youtube.com/watch?v=YFKT4jvN4OE

Bullshit( penn och teller) klassika vattenflaskor

de har ju gjort flera program blandat om resturanger och new age medicin.

Folk går på vad som helst för det är trendigt och revolutionerande och en snygg förpackning utan vetenskapliga belägg.

Sen också alla klädmärken som folk är villiga att betala tusentals kr för.

Så mina tankar är, varför följer folk blint trender? Varför måste man alltid ha det senaste? Varför inser inte folk att de blir lurade? Finns ju 1000 tals liknande scams som går ut på dessa trender för folk är så desperata att passa in. Om det senaste vore att ha en stor penis hatt och en fejk plastrumpa så skullefolk köpa det. Kommer ihåg att det var ett företag som sålde en produkt som hette bullshit bokstavligt talat. De som köpte den fick en fin låda med ko skit i.

Vad följer ni för trender? Vilka trender är acceptabla att följa? Vad tror ni beteendet beror på?

Jag kan förstå att det var viktigare att " passa in" förut för att ej bli dödad eller fängslad för avvikande beteende. Men i nutiden tycker jag att sådana här saker är överflödigt.

Jag tror ärligt talat att folk alltid varit så i alla tider. Det är en del av våran samarbetsvilja som grottmännen hade förr som sitter kvar i oss och gör att vi följer trenden. Förmodligen så följde vår tidiga version varann då de jobbade i grupper och samarbetade. Nu vet jag inte hur många de var per grupp men låt oss säga att de var 10 stycken. Om majoriteten av dessa började intressera sig för något eller kom på någon idé så hakade resten på gissar jag. Det kan räcka med att en av grottmännen uppfann något så skulle alla ta del av läran och skapa egna likadana. Det är deras naturliga överlevnadsinstinkt. Det nyaste bästa ska användas, i deras fall för att överleva och i vårat fall har det utvecklats till mycket mer en så bland annat för att följa den sociala samhörigheten. Jag tror att anledningen till att folk vill ha det nyaste är för att dom är giriga och för att sina kompisar har det nyaste och då vill dom inte känna sig utanför. Vissa trender som går ut på att skada sig och lägga upp på nätet är bara sjuka. Att folk gör det är för att dom vill visa sig tuffa. Folk som köper konstiga saker för att det är trendigt ser det inte som att bli lurad, så det ger ju bra intäkter. Jag trodde mycket på konspirationsteorier förr men slutade efter att trenden la ner sig, vilket inte var allt för länge sen. Fast anledningen till att jag började var för att jag är lättpåverkad.
Citera
2015-07-21, 22:43
  #51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Varför är folk så desperata att följa trender och vara hippa? Man ska ha det senaste märket av en viss produkt. Eller ska man lyssna på en specifik artist som är inne just nu. Folk pungar ut flera tusen bara för ett märke eller en trend. Många trender som är helt löjliga och fula. Sen finns det också dessa idiotiska internet fenomen " the cinnamon challange" Harlem shake planking etc. Där man lägger upp en video på valfri medie där man gör ngt idiotiskt. Varför gör människor detta? Vad driver folk? Folk är så blind att de går på vad som helst bara för att det låter snyggt ser snyggt ut eller är trendigt. Folk är så lätt lurade. Lite roliga klipp

https://www.youtube.com/watch?v=W_IzYUJANfk

jimmy kimmel lurar folk som vill vara hippsters

https://www.youtube.com/watch?v=YFKT4jvN4OE

Bullshit( penn och teller) klassika vattenflaskor

de har ju gjort flera program blandat om resturanger och new age medicin.

Folk går på vad som helst för det är trendigt och revolutionerande och en snygg förpackning utan vetenskapliga belägg.

Sen också alla klädmärken som folk är villiga att betala tusentals kr för.

Så mina tankar är, varför följer folk blint trender? Varför måste man alltid ha det senaste? Varför inser inte folk att de blir lurade? Finns ju 1000 tals liknande scams som går ut på dessa trender för folk är så desperata att passa in. Om det senaste vore att ha en stor penis hatt och en fejk plastrumpa så skullefolk köpa det. Kommer ihåg att det var ett företag som sålde en produkt som hette bullshit bokstavligt talat. De som köpte den fick en fin låda med ko skit i.

Vad följer ni för trender? Vilka trender är acceptabla att följa? Vad tror ni beteendet beror på?

Jag kan förstå att det var viktigare att " passa in" förut för att ej bli dödad eller fängslad för avvikande beteende. Men i nutiden tycker jag att sådana här saker är överflödigt.
Håller med dig. Överflödigt ,lättpåverkade och nojiga att ej passa in. Vet inte riktigt men tror det är så.
Grupptryck! I alla fall som yngre där det är av stor vikt att ej avvika från massan.
Det är en konst att våga vara sig själv i alla lägen och en konst att välja efter smak eller trend.
Tillgången kanske styr mer än efterfrågan på just den varan. Man har efterfrågan men kan så att säga styra och manipulera efterfrågan.
Citera
2015-07-21, 22:45
  #52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det handlar om feminiseringen av samhället.
Citera
2015-07-21, 22:48
  #53
Medlem
Följer inte en enda trend. Jag har ingenting att leva upp till, känner inte något behov av att få bekräftelse. När jag tänker efter så skiljer det otroligt mycket, mellan mig och den alldagliga konsumtions-människan.
Citera
2015-07-21, 22:48
  #54
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det handlar om feminiseringen av samhället.

Nej det handlar inte ett dugg om någon feminisering. eller jag vill gärna höra varför isåfall. Det är lite roligare att läsa än ditt blanka konstaterande.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Håller med dig. Överflödigt ,lättpåverkade och nojiga att ej passa in. Vet inte riktigt men tror det är så.
Grupptryck! I alla fall som yngre där det är av stor vikt att ej avvika från massan.
Det är en konst att våga vara sig själv i alla lägen och en konst att välja efter smak eller trend.
Tillgången kanske styr mer än efterfrågan på just den varan. Man har efterfrågan men kan så att säga styra och manipulera efterfrågan.
Det är ditt sätt att tänka om saken i skapar den absurda viljan till det du hatar.
Det är först och främst aalla paradise deltagare som säger hela tiden jag är bara mig själv, som samtidigt följer minst lilla vink och är trendängsliga.
__________________
Senast redigerad av Detevigaaviga 2015-07-21 kl. 22:53.
Citera
2015-07-21, 22:57
  #55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Nej det handlar inte ett dugg om någon feminisering.
Självklart gör det det. Kvinnor har alltid haft mest att förlora på att avvika från den gängse godkända normen. I alla kulturer, alltid. Men nu har ju pussyfieringen kickat in & även en del hen-feministiska män har fallit in i det klassiskt kvinnliga beteendet. Kvinnor älskar vinnare & de riktigt snygga kvinnorna har alltid legat i frontlinjen för att hitta vinnarna i den sociala utvecklingen.

Kvinnor ändrar gärna åsikt, bara alla gör det samtidigt & de mest attraktiva går alltid före & de andra följer efter.

Citat:
Ursprungligen postat av P.J. O'Rourke
"It's not that looks matter per se. It's just that beautiful women are always on the cutting edge of social trends. Remember how many beautiful women were in the anti-war movement twenty years ago? In the yoga classes fifteen years ago? At the discos ten years ago? On Wall Street five years ago? Where the beautiful women are is where the country is headed," said my friend. "And this," he looked around him, "isn't it."
Citera
2015-07-21, 23:00
  #56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Nej det handlar inte ett dugg om någon feminisering. eller jag vill gärna höra varför isåfall. Det är lite roligare att läsa än ditt blanka konstaterande.


Det är ditt sätt att tänka om saken i skapar den absurda viljan till det du hatar.
Det är först och främst aalla paradise deltagare som säger hela tiden jag är bara mig själv, som samtidigt följer minst lilla vink och är trendängsliga.

Jag har inte skrivit att jag hatar trender. Svarade vad jag tror det ligger för bitar i trendsättning och människors följande av underliga trender.
Jag köper endast det jag behöver men jag bryr mig heller inte utifall att du följer en trend som kan se löjlig ut i mina ögon. Det är dina pengar och dina val.
Det ligger saker bakom trenders marknad. Är väl lite det Trådstartaren hade funderingar över.
Jag nämnde lite vad jag tror att det handlar om.
Detta med ungdomstrender och känslan av att ej avvika känner förmodligen de flesta till om inte annat i alla fall mött detta.
Försök att köpa ett par jeans på Lidl till en 15 åring. Ca 90% skulle skratta åt dig.
Citera
2015-07-22, 12:24
  #57
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag spyr på trender. Det är det löjligaste som finns. Speciellt inom mode och utseende överlag. Hade kompisar som frågade mig för ett x antal år sedan varför jag köpte dessa "fula basketskor" (var ett par Nike Air), tre-fyra år senare hade alla på sig ett par Nike Air och alla tyckte det var snyggt.

Så fort majoriteten använder någonting så får folkmassorna för sig att det visst är snyggt. Måste vara något sorts flockbeteende. Men jag tycker som sagt att detta är äckligt. Ungefär lika äckligt som människor som måste ha bekräftelse för att de är så "goda" och politisk korrekta på sociala medier. De vet att majoriteten tycker likadant och njuter av tanken att en stor massa folk nu kommer hålla med mig och tycka jag är bra

EDIT: Sen kanske jag överdriver lite med att jag "spyr på trender". Det jag egentligen ogillar är väl som folk var inne på i tråden, folks maniska beteenden att verkligen vilja följa trenderna. Jag ser inte ner på folk som har på sig samma kläder eller lyssnar på samma musik som alla andra, bara det är individens egna val och inte något man valt för att alla andra gör det.

Jag måste dock erkänna att jag stör mig på alla människor som vill "flexa" och visa upp sig på olika sätt. Som att de vore så speciella och coola som har köpt ett trendigt märke. När folk aktivt (läs kvinnor) pratar om mode och märken som att det vore en självklarhet. De lever i någon sorts trans där de inte verkar fatta att de beter sig precis som apor som vill imponera på andra rivaler fast det på ytan kanske tar sig en mer civiliserad form.

Jag önskar att folk i allmänhet kunde sluta bry sig om vad andra tycker och tänker om en. Vi alla gör det till en viss grad kanske men oroande många gör det så mycket att det blir patetiskt. Folk som går sin egen väg får man mycket mer respekt för än folk som slaviskt (ofta undermedvetet) följer trender.

Sen ska man försöka att inte störa sig på folks beteenden för mycket. Man kan ju trots allt välja att ignorera skiten. Folk gör väl som de vill.
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2015-07-22 kl. 12:36.
Citera
2015-07-22, 13:01
  #58
Medlem
Redoxreaktions avatar
Människor är ömkliga stackare som i allmänhet förtjänar mycket mer medlidande än fördömande. Detta gäller särskilt de patetiska varelser som känner att de måste följa trender.
Citera
2015-07-22, 20:26
  #59
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Håller med dig. Överflödigt ,lättpåverkade och nojiga att ej passa in. Vet inte riktigt men tror det är så.
Grupptryck! I alla fall som yngre där det är av stor vikt att ej avvika från massan.
Det är en konst att våga vara sig själv i alla lägen och en konst att välja efter smak eller trend.
Tillgången kanske styr mer än efterfrågan på just den varan. Man har efterfrågan men kan så att säga styra och manipulera efterfrågan.

Haha första gången du håller med mig tror jag. Trevligt att man har rätt någon .Ja grupptryck påverkar en hel del. Spec i ung ålder.
Citera
2016-03-10, 18:39
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Människor är ömkliga stackare som i allmänhet förtjänar mycket mer medlidande än fördömande. Detta gäller särskilt de patetiska varelser som känner att de måste följa trender.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback