Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 14:46
  #1
Medlem
Det som händer är att jag släpper pedalen, men den fortsätter att eka. Jag får då trampa flera gånger för att den tillslut ska släppa. Det blir ospelbart.

Detta är inte första gången en pedal jag spelar med slutar fungera på just detta sätt. Nu köpte jag en ny, och bara efter några dagar är den trasig.

Är felet i mjukvara eller hårdvara tror ni? Eller är det rent mekaniskt att någonting fastnar. Har ingen mini-skrumejsel som kommer åt just nu.
Citera
2015-07-11, 18:14
  #2
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Det som händer är att jag släpper pedalen, men den fortsätter att eka. Jag får då trampa flera gånger för att den tillslut ska släppa. Det blir ospelbart.

Detta är inte första gången en pedal jag spelar med slutar fungera på just detta sätt. Nu köpte jag en ny, och bara efter några dagar är den trasig.

Är felet i mjukvara eller hårdvara tror ni? Eller är det rent mekaniskt att någonting fastnar. Har ingen mini-skrumejsel som kommer åt just nu.

Vad är det för klaviatur, ålder på den och vilken mjukvara/operativ använder du?
Citera
2015-07-11, 18:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vad är det för klaviatur, ålder på den och vilken mjukvara/operativ använder du?

Det är en Yamaha PSR E443 köpt förra året. Detta problem har dock hänt mig på flera modeller med olika pedaler.
Citera
2015-07-11, 18:21
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Det är en Yamaha PSR E443 köpt förra året. Detta problem har dock hänt mig på flera modeller med olika pedaler.

Ok och mjukvara/operativ då?
Citera
2015-07-11, 22:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Det är en Yamaha PSR E443 köpt förra året. Detta problem har dock hänt mig på flera modeller med olika pedaler.

Titta på pedalen om det sitter ett litet reglage på den där du kan skifta polariteten. Ibland kommer man åt den.
Annars är det nog kontakten i pedalen som ligger an.
Citera
2015-07-12, 14:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ok och mjukvara/operativ då?
Var ser jag det? Det borde ju vara samma för alla i den modellen.

Nu har dock problemet blivit värre, nu funkar den inte alls när jag startar keyboarden. Men om jag byter polaritet på pedalen så startar ekot direkt, men kan inte stoppas.

Med andra ord, ekot styrs längre inte utav att jag trycker/släpper, utan styrs av att jag byter polaritet.

Dessutom, när jag byter till +, slutar inte ens ekot när jag drar ut pedalen. Men om jag byter till -, så slutar det iallafall när jag drar ut den.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Titta på pedalen om det sitter ett litet reglage på den där du kan skifta polariteten. Ibland kommer man åt den.
Annars är det nog kontakten i pedalen som ligger an.

Japp, jag köpte pedalen specifikt för att den skall ha både + och -.
__________________
Senast redigerad av LupusX 2015-07-12 kl. 15:09.
Citera
2015-07-12, 21:32
  #7
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Var ser jag det? Det borde ju vara samma för alla i den modellen.

Nu har dock problemet blivit värre, nu funkar den inte alls när jag startar keyboarden. Men om jag byter polaritet på pedalen så startar ekot direkt, men kan inte stoppas.

Med andra ord, ekot styrs längre inte utav att jag trycker/släpper, utan styrs av att jag byter polaritet.

Dessutom, när jag byter till +, slutar inte ens ekot när jag drar ut pedalen. Men om jag byter till -, så slutar det iallafall när jag drar ut den.



Japp, jag köpte pedalen specifikt för att den skall ha både + och -.

Ah sorry missförstod att du använde keyboarden med en DAW och att det var då den hängede sig.

Det som du beskriver tyder tyvärr att någon av dem är trasig, gissningsvis sustainpedalen. Om du har möjlighet, ta den till en musikaffär och testa den.
Citera
2015-07-12, 21:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Var ser jag det? Det borde ju vara samma för alla i den modellen.

Nu har dock problemet blivit värre, nu funkar den inte alls när jag startar keyboarden. Men om jag byter polaritet på pedalen så startar ekot direkt, men kan inte stoppas.

Med andra ord, ekot styrs längre inte utav att jag trycker/släpper, utan styrs av att jag byter polaritet.

Dessutom, när jag byter till +, slutar inte ens ekot när jag drar ut pedalen. Men om jag byter till -, så slutar det iallafall när jag drar ut den.



Japp, jag köpte pedalen specifikt för att den skall ha både + och -.

Skumt. detta har hänt för mig en gång också....jag kan tänka mig en förklaring...och det är att honkontakten i keyboarden blivit skadad. För du hade testat med en ny pedal, sa du?
Citera
2015-07-16, 01:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ah sorry missförstod att du använde keyboarden med en DAW och att det var då den hängede sig.

Det som du beskriver tyder tyvärr att någon av dem är trasig, gissningsvis sustainpedalen. Om du har möjlighet, ta den till en musikaffär och testa den.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Skumt. detta har hänt för mig en gång också....jag kan tänka mig en förklaring...och det är att honkontakten i keyboarden blivit skadad. För du hade testat med en ny pedal, sa du?

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt med "mjukvara".

Problemet var att piggen inne i pedalen som trycks ned inte åker upp sista mikrometern när den hamnar snett, och då fortsätter ekot. Billig produkt med kass konstruktion. Aja, har smörjt den lite, men känns som den kommer fastna igen när som helst.

Tack för tålamodet.
Citera
2015-07-19, 13:14
  #10
Medlem
När jag köpte min Yamaha PSR E443 så sa försäljaren att om pedalen konstrade så skulle jag starta keyborden med pedalen nedtryckt. Det funkade, blev tvärtom annars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback