Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 12:32
  #1
Medlem
D-Odells avatar
Hej!

Sålde en iPhone 6 precis och skickade varan varpå jag fått bekräftelsen av Tradera/Klarna att det var dags att lägga paketet på posten. Granskade eposeten i morse och såg då att utbetalning från Klarna sker den 27/7, dvs 3 veckor efter att jag skickat varan.

Denna information tillkännagavs aldrig innan jag skickade paketet. Detta får mig jävligt irriterad då jag tidigare bara haft bra auktioner på Tradera. Men nu med Klarna inblandat skapar de en cirkel som är idiotisk. Laglig kan den knappast vara då jag inte fått informationen att de ska hålla på pengarna även fast köparen fått varan?

Tack för svar!
Citera
2015-07-11, 12:40
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Odell
Hej!

Sålde en iPhone 6 precis och skickade varan varpå jag fått bekräftelsen av Tradera/Klarna att det var dags att lägga paketet på posten. Granskade eposeten i morse och såg då att utbetalning från Klarna sker den 27/7, dvs 3 veckor efter att jag skickat varan.

Denna information tillkännagavs aldrig innan jag skickade paketet. Detta får mig jävligt irriterad då jag tidigare bara haft bra auktioner på Tradera. Men nu med Klarna inblandat skapar de en cirkel som är idiotisk. Laglig kan den knappast vara då jag inte fått informationen att de ska hålla på pengarna även fast köparen fått varan?

Tack för svar!
Vad står det i deras villkor, som du ju har läst och godkänt, om utbetalning?
Citera
2015-07-11, 12:52
  #3
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Odell
Hej!

Sålde en iPhone 6 precis och skickade varan varpå jag fått bekräftelsen av Tradera/Klarna att det var dags att lägga paketet på posten. Granskade eposeten i morse och såg då att utbetalning från Klarna sker den 27/7, dvs 3 veckor efter att jag skickat varan.

Denna information tillkännagavs aldrig innan jag skickade paketet. Detta får mig jävligt irriterad då jag tidigare bara haft bra auktioner på Tradera. Men nu med Klarna inblandat skapar de en cirkel som är idiotisk. Laglig kan den knappast vara då jag inte fått informationen att de ska hålla på pengarna även fast köparen fått varan?

Tack för svar!

Tre veckor låter som lite för lång tid, har du säljbetyg över 4.8 ska det inte ta mer än två veckor.

http://info.tradera.com/betalsatt/kl...utbetalningar/
Citera
2015-07-11, 14:14
  #4
Medlem
D-Odells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer
Tre veckor låter som lite för lång tid, har du säljbetyg över 4.8 ska det inte ta mer än två veckor.

http://info.tradera.com/betalsatt/kl...utbetalningar/

För är det märkligt att säljaren ska slicka varan och köparen börja använda varan medan köparen ska vänta i två veckor + för betalningen.

Vad jag menar med att informera är att detta ska stå tydligt när du får mejlet att varan ska skickas: pengarna kommer om 2 veckor om du inte harmoniskt 6 auktioner med 5/5 i sälj de senaste månaderna.
Citera
2015-07-11, 14:40
  #5
Medlem
Turbomachines avatar
När jag säljer något på tradera så avänder jag inte Klarna, läste igenom derras vilkor och det var inte bra tyckte jag.

Jag kör med Swish och betala direkt till bankkonto.
Citera
2015-07-16, 09:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
När jag säljer något på tradera så avänder jag inte Klarna, läste igenom derras vilkor och det var inte bra tyckte jag.

Jag kör med Swish och betala direkt till bankkonto.

I vissa kategorier är du tvungen att använda Klarna som enda alternativ om du inte sålt något på några månader. Det står dock i villkoren som du naturligtvis inte läser innan du godkänner dem att betalningen kan dröja..
Personligen tycker jag att det är minst sagt väldigt oseriöst av Tradera att använda ett skitbolag som Klarna för att som de säger öka säkerheten.
Citera
2015-08-17, 07:19
  #7
Medlem
Nu lånar jag tråden här...
varför skriver de "du får betat oftast dagen efter" typ något sådant...

Även om man alltid ska läsa villkoren så är det lite missvisande reklam när det faktiskt uppenbarligen inte stämmer..
Hade jag läst igenom villkoren så hade jag inte valt klarna. Jag vet att det är mitt fel men jag ifrågasätter deras sätt att marknadsföra sig.

Jag har högt säljarbetyd och har väntat flera dagar på betalning )-:
Citera
2015-08-20, 12:12
  #8
Medlem
Queen-Obscences avatar
Måste vänta två veckor jag också, det här Klarna tvånget går mig på nerverna..det är sista gången jag använder Tradera för att sälja elektronik denna var ändå defekt och något som jag på egen hand ansåg inte var värd att reparera.. Nu kan köparen reparera varan och sälja den vidare om den så önskar innan jag fått mina pengar av Klarna. Dessutom måste man ju punga ut för frakten.. i mitt fall 140 spänn..de har inte tänkt på att man kanske säljer av saker för att man har det knapert och inte för att det är kul?
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2015-08-20, 15:21
Medlem
Det här är inte en tråd allmäna åsikter och recensioner. I fortsättningen kommer sådana inlägg raderas och eventuellt varnas

/Moderator
2015-10-18, 22:12
  #10
Medlem
Fantombildens avatar
Jag hade helt glömt bort väntetiden på utbetalning från klarna när jag lade ut min annons som gick ut idag.
Använde det alternativet för att vara schysst så här innan lön och i hopp om att få fler bud.

Ska aldrig mer använda mig av det värdelösa alternativet så länge det fungerar så här, antar att dom vill ruva på pengarna så länge som möjligt dom judarna.

Regler:

Citat:
När får jag betalt?

Säljer du något med Klarna så är du alltid garanterad betalning så fort vi skickat ett bekräftelsemail till dig. När det mailet kommer beror på hur snabb köparen är att trycka på “Slutför köp” i sitt vinnarmail.

Hur snabbt du får betalt beror däremot på hur väl du skött dina tidigare affärer (din säljbedömning som du kan se på din omdömessida) eller om du inte tidigare sålt något på Tradera. Vilken summa du säljer för är även avgörande för utbetalningstakten. 90% av våra aktiva säljare på Tradera får betalt dagen efter.



Detta gäller i de olika nivåerna för säljbedömning

Säljare med högt betyg 4.8 – 5.0

Under 2000 kr betalas pengarna ut dagen efter. Mellan 2000 kr och 3000 kr betalas pengarna ut veckan efter och över 3000 kr betalas pengarna ut efter två veckor.

0-2000 2000-3000 >3000
Dagen efter Veckan efter 2 veckor efter


Säljare med betyg 4.5 – 4.7 eller utan säljbedömning

Under 500 kr betalas pengarna ut dagen efter. Mellan 500 kr och 1000 kr betalas pengarna ut veckan efter och över 1000 kr betalas pengarna ut efter två veckor.

<500 500-1000 >1000
Dagen efter Veckan efter 2 veckor efter


Säljare med betyg lägre än 4.5 (0 – 4.4)

Under 500 kr betalas pengarna ut veckan efter. Över 500 kr betalas pengarna ut efter två veckor.

<500 >500
Veckan efter 2 veckor efter


Omdömen

Hur fungerar positiva och negativa omdömen?

Både köpare och säljare har, efter varje genomförd affär, möjlighet att lämna ett positivt eller ett negativt omdöme på varandra. Omdömet ska spegla hur affären har gått och detta är en väldigt viktig del av Tradera då det ger andra kunder möjlighet att se hur en säljare skött sina tidigare affärer. För varje unikt (=olika Traderaanvändare) omdöme så får Traderaanvändaren även ett omdömespoäng. Ett positivt omdöme leder till ett pluspoäng, medan ett negativt omdöme leder till ett minuspoäng.



Vad är och hur fungerar säljbedömningen?

I samband med att köparen ger ett positivt eller negativt omdöme på säljaren kan den även ge säljaren en säljbedömning. Denna bedömning baseras på fyra olika delar av affären;

Objektsbeskrivning
Kommunikation
Leveranstid
Fraktkostnad
Varje område kan betygsättas mellan 1-5 där 5 är högsta betyg.

Utifrån den totala bedömningen på dessa fyra områden skapas ett snittbetyg. Detta snittbetyg blir din säljbedömning och syns så fort du har fått 5 unika bedömningar, dvs från 5 olika köpare. Observera att du endast kan se din säljbedömning om du har 5 eller fler unika omdömen de senaste 12 månaderna. Detta innebär att du kan ha sålt fler objekt tidigare där du fått omdömen, så saknar säljbedömning beror det på att försäljningen skedde för mer än 12 månader sen. Detta är för att säljbedömningen ska ge en så pass aktuell bild som möjligt av hur du som säljare skött dig.



Hur kan jag påverka min säljbedömning?

Som säljare så förväntas du skapa bra köpupplevelser för dina köpare, en bättre säljbedömning leder till att dina varor kan hamna högre upp i sökresultaten samt att du t ex får dina utbetalningar snabbare när du använder Klarna som betalningsalternativ. Här är några riktlinjer för att förbättra köpupplevelsen för dina köpare och för att få en bra säljbedömning:

Använd flera bilder och beskriv ditt objekt tydligt och korrekt
Se över möjligheten att erbjuda gratis frakt
Specificera eventuell fraktkostnad och leveranstid tydligt i annonsen
Var hjälpsam, trevlig och professionell genom hela affären
Se till så att varan levereras till köparen som den beskrevs i annonsen
Citera
2015-10-19, 12:30
  #11
Medlem
FolkeBiras avatar
Ja frågan är hur det kan vara lagligt att få igenom sina villkor så som klarna har fått i detta fall.

Tradera har gått ner sig totalt och går med brakförlust, inte konstigt!
Det var länge sedan mina favoritsäljare la ut något där, antar att dom flytt tradera och det förståligt.
Det har blivit köparens marknad där helt klart, om det nu finns något att fynda?

Försökte sälja några Ultima Thule skivor där nyligen men dom försvann illa kvickt då det ansågs rasistiskt.

Antar att det är PK-eliten som styr Tradera med järnhand numera, och se hur det går

Aldrig mer Tradera & klarna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback