Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-10, 10:33
  #1
Medlem
Unniis avatar
Jag har på mina 148 cm vägt 64 kg är 20 år.
Nu har jag gått ner till 60kg på drygt en månad. Har inte tränat ett dugg, har bara bytt ut all potatis,ris och pasta till broccoli och spenat, ätit mindre, och även börjat med lite vegetariskt. Har också hållit mej borta från bröd.
Mitt första mål är att gå ner till 57kg. Sen kommer min fråga: Är det bäst om jag försöker behålla vikten där i några veckor då för att sen börja gå ner till 52? Så kroppen hinner vänja sig lite. Och tänker att det är bättre med småmål i början så man inte tappar motivationen.

Min tanke är också att jag ska bli demivegetarian när jag gått ner mina kilon. Allt under 52kg är bonus!
Hade kanske tänkt börja på gymmet när jag blivit van att äta mindre så att jag inte äter upp mej alla kilon direkt när jag börjat röra på mej.
Jag är jättenoga med maten nu! Och kommer inte ha nå ätardagar alls, har bara märkt att jag blir hungrigare dagen efter då. Så inget fusk för mej!

Om jag lyckas komma ner till 57, så är det mellan 5 - 7 kg kvar och om jag kan passera under 50 skulle det vara super! men behöver råd för att både äta bättre redan nu och hur jag ska göra sen för att behålla vikten, då jag är kort och lätt går upp nuförtiden. Jag är medveten om att det är en livförändring om man ska behålla vikten, och det r det jag vill ha tips och råd om. Vegetariskt? Äta normalt tre måltider om dagen? Eller äta lite med ofta?
Citera
2015-07-10, 10:38
  #2
Medlem
Hodurs avatar
Om du inte vill räkna kcal och sådant, så kan du ju testa att bli vegan, dock få B12, D-vitamin och Omega-3 från kosttillskott.

Därefter när du känner dig viktstabil, kan du öka proteinintaget lite grann samt börja styrketräna för att öka i muskelmassa. Räkna med en ökning på runt 6 kg i LBM med förändring i spegeln till det bättre.

Det enda som spelar roll är hur mycket kcal du får i dig per dag mot vad du förbränner. Du behöver inte vänja kroppen alls, förutom hur mycket mat du får i dig per dag.
Citera
2015-07-10, 10:55
  #3
Medlem
Om du nu gått ner 4kg på 1 månad så är det ju riktigt bra.
Fortsätt med det du gör istället + lägg till lite promenader.
Pressa dig inte för hårt för då kommer du säkert att få ångra dig.
Under 50 låter ganska lite, man ska INTE hänga upp sig på vikten, kolla dina mått istället. Börjar du gymma kommer du få en snyggare kropp men samtidigt gå upp i vikt, så vikt har egentligen ingen betydelse om den inte är för låg eller extremt hög.
Citera
2015-07-10, 13:01
  #4
Medlem
Unniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Om du nu gått ner 4kg på 1 månad så är det ju riktigt bra.
Fortsätt med det du gör istället lägg till lite promenader.
Pressa dig inte för hårt för då kommer du säkert att få ångra dig.
Under 50 låter ganska lite, man ska INTE hänga upp sig på vikten, kolla dina mått istället. Börjar du gymma kommer du få en snyggare kropp men samtidigt gå upp i vikt, så vikt har egentligen ingen betydelse om den inte är för låg eller extremt hög.
Mina mått ökar eller så händer inget alls Är osäker på vart man dka mäta också. På min app står det midjan (smalast) och höft (bredast). Är höftmåttet då runt stora delen av magen där höftbenet fortfarande når?
Jag är ändå under 150 cm lång så enligt bmi skulle det inte vara för lite, men känns ändå som väldigt lite när man bara hör vikten. Egentligen spelar det ingen roll för mej hur tjocka benen är eller höfterna men vill så gärna ha platt mage men det hade inte ens i slutet när jag va vältränad å vägde 50, så undrar hur mycket jag egentligen måste gå ner för att få det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Om du inte vill räkna kcal och sådant, så kan du ju testa att bli vegan, dock få B12, D-vitamin och Omega-3 från kosttillskott.

Därefter när du känner dig viktstabil, kan du öka proteinintaget lite grann samt börja styrketräna för att öka i muskelmassa. Räkna med en ökning på runt 6 kg i LBM med förändring i spegeln till det bättre.

Det enda som spelar roll är hur mycket kcal du får i dig per dag mot vad du förbränner. Du behöver inte vänja kroppen alls, förutom hur mycket mat du får i dig per dag.
Har funderat på veganmat, men då blir det så kinkigt men vad man får äta, så vegetariskt blir inte lika krångligt. Bor på hvb hem fortfarande och dom säger rakt nej till vegan men ja till vegetariskt :/ B12 får jag genom vitaminer redan, omega3 har jag men dom är så vidriga, den där som smakar körsbär. Får man inte D vitamin endast genom solen?
Ah det är tanken att börja gymma när jag gått ner till 55 ungefär. Typ bröst, mage, ben. Till en början.
Citera
2015-07-10, 13:07
  #5
Medlem
Ät en allsidig kost med stor variation, ät något mindre kolhydrater än normalt. Ge fan i chips, godis, läsk (skippa light och sån skit också). Börja träna lite smått för att sedan öka. Börja med att jogga ett par kilometer. När du klarar det utan problem så ökar du farten något, för att sedan öka distansen. Varva löpningen med gym, beroende på vad ditt mål är. Ska du bara gå ner i vikt så skulle jag lägga energin och tiden på att springa, vill du ha en snygg, thight kropp så hade jag föreslagit ett bra schema på gymmet.

Förstår ärligt talat inte all hets kring dieter. En allsidig kost är vad, i stort sätt, alla mår bäst av. Att bli vegetarian är kommer inte ge dig ett bättre resultat i att gå ner i vikt än om du har en bra, balanserad kost.

Lycka till!
Citera
2015-07-10, 18:13
  #6
Medlem
Bara att köra på -1000 underskott om dagen så når du målet på 10 veckor. Du behöver inte göra en pouse som du frågade om utan kan gå ner allt på en gång.
Citera
2015-07-11, 02:51
  #7
Medlem
Mitt bästa tips är att alltid ha något mellanmål med dig till skolan, jobbet, stranden eller var du nu befinner dig. Blodsockerfall kan vara en riktig bitch mot viljan att stå emot onyttigheter.
Citera
2015-07-11, 20:00
  #8
Medlem
Queen-Obscences avatar
Vet inte hur det är för dig men majoriteten av mina extrakilon kom från tröstätande och impulsivt småätande mellan måltiderna, ge fan i det eftersom att det förstör oerhört mycket ha hellre något litet mättande mellanmål så du kan hålla dig fram till nästa måltid. Jag kör på LCHF och har inte varit överviktig sedan jag började och det funkade för mig, jag tränar också 5-7 dagar i veckan ibland två gånger om dagen om jag har tid. Hitta något som funkar för dig och din livsstil!
Citera
2015-07-16, 05:53
  #9
Medlem
4 Kg på en månad är en bra viktnedgång, nästan lite väl mycket kan tyckas (även om mycket är bindande vätska). Fortsätt som du gör nu och du kommer nå din målvakt inom kort.

Finns absolut ingen anledning att stressa fram en snabbare/mer extrem viktnedgång. Det enda du riskerar är att tappa energi till dina aktiviteter.
Citera
2015-07-18, 11:01
  #10
Medlem
Unniis avatar
En uppdatering.. jag har totalt gått från 64 till 59.5 men lyckas aldrig passera 59! Har stått där i i en hel vecka nu men jag passerar inte 60 på kvällarna heller stannar alltid nånstans runt 59 både morgon å kväll. Hur länge kommer de stå såhär?

Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Vet inte hur det är för dig men majoriteten av mina extrakilon kom från tröstätande och impulsivt småätande mellan måltiderna, ge fan i det eftersom att det förstör oerhört mycket ha hellre något litet mättande mellanmål så du kan hålla dig fram till nästa måltid. Jag kör på LCHF och har inte varit överviktig sedan jag började och det funkade för mig, jag tränar också 5-7 dagar i veckan ibland två gånger om dagen om jag har tid. Hitta något som funkar för dig och din livsstil!
Ja, tröstätande och att jag tränade hela livet fram till jag va 16 och fortsatte äta som innan. Först när jag fyllde 18 gick jag upp till 58, sen ner igen, och sen på några månader upp från 52 till 64 (rejält jävla tröstätande och stora portioner och bullar! Bullar bullar bullar) och har vägt det i ungefär ett år nu innan jag bestämde mej för att ta tag i det.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
4 Kg på en månad är en bra viktnedgång, nästan lite väl mycket kan tyckas (även om mycket är bindande vätska). Fortsätt som du gör nu och du kommer nå din målvakt inom kort.

Finns absolut ingen anledning att stressa fram en snabbare/mer extrem viktnedgång. Det enda du riskerar är att tappa energi till dina aktiviteter.

Nä, stresssar inte har tagit det lugnt nu å kan inte passera 59 Borde ju inte va så svårt då jag nu har ett Bmi på ganska exakt 27 å fortfarande har mycket som måste bort. Men incke. Hqr inte ätit nå mer än vanligt. Har verkligen hållt mej till två måltider om dagen och om jag räknar rätt innehåller dom 350 kalorier var kanske så jag borde ju gå ner fortfarande. Har börjat med promenader. Ibland, typ en eller två gånger per vecka om nån har tid att gå med mej, blir det en 5km runda på 1 timme och om det är på kvällen en halvtimmes promenad. Men inget händer. Tappar tålamodet.
Citera
2015-07-18, 11:15
  #11
Medlem
Varför slutar du inte väga dig då? Om du ligger på kaloriunderskott vet du ju att du går ner i fett vilket nästan alltid är enda anledningen till att man bantar.
Citera
2015-07-18, 11:58
  #12
Medlem
Unniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Varför slutar du inte väga dig då? Om du ligger på kaloriunderskott vet du ju att du går ner i fett vilket nästan alltid är enda anledningen till att man bantar.
För att jag vill ha en normal vikt i förhållande till min längd. Men banta betyder väl väl just att man ska gå ner i vikt. Jag har just nu ett BMI på 27.1 och 24 e gränsen till normalvikt. Det känns ju tungt när jag promenerar också. Har också jättesvårt att hitta kläder pga att jag e så kort men måste ha större storlek för att inte se ut som en inpackad korv. Ex) så måste jag ha större linnen men då blir dom uringade till revbenen istället. Å byxor aom blir för långa för att jag behöver större midja men då blir längden större också. På vågen ser man ju att man går ner, men jag kan inte se det bara på min kropp, det är så små skillnader så man märker inget förrän efter flera månader å de tålamodet har jag inte.
__________________
Senast redigerad av Unnii 2015-07-18 kl. 12:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback