Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-10, 09:45
Medlem
FelixSotizs avatar
Hej FB,

Jag och min sambo funderar på att sälja våran bostadsrätt och köpa hus, vi har i dagsläget runt 600k i cash samt ytterligare 500k vid försäljning av bostadsrätt räknat med vinstskatt osv. Så vi har cirka 1,1 miljoner i handpenning.

Vi har båda tillsvidareanställningar och den gemensamma bruttoinkomsten ligger på strax över 72 000kr per månad. Bägge är runt 24-25 utan betalningsanmärkningar.

De villor vi kikar på ligger mellan 4,5-5,5 miljoner, jag har ännu inte varit hos banken för att lånelöfte då min bankman är på semester men jag tänkte försöka komma dit någorlunda med i matchen i efter semestertider.

Frågeaställning: Hur mycket kan vi tänkas få i lånelöfte?
Citera
2015-07-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Hej FB,

Jag och min sambo funderar på att sälja våran bostadsrätt och köpa hus, vi har i dagsläget runt 600k i cash samt ytterligare 500k vid försäljning av bostadsrätt räknat med vinstskatt osv. Så vi har cirka 1,1 miljoner i handpenning.

Vi har båda tillsvidareanställningar och den gemensamma bruttoinkomsten ligger på strax över 72 000kr per månad. Bägge är runt 24-25 utan betalningsanmärkningar.

De villor vi kikar på ligger mellan 4,5-5,5 miljoner, jag har ännu inte varit hos banken för att lånelöfte då min bankman är på semester men jag tänkte försöka komma dit någorlunda med i matchen i efter semestertider.

Frågeaställning: Hur mycket kan vi tänkas få i lånelöfte?

Det bör inte vara något problem för er att få låna 4,4 miljoner så ni kan köpa ett hus för 5,5 miljoner.
Citera
2015-07-10, 13:23
Medlem
perfas avatar
Lånelöfte skaffar du på internet. Varför ödsla tid på något som tar 5 minuter på internet.

Och varför fråga oss vad du kan låna när du istället kan kolla med banken :
https://www.swedbank.se/privat/boend...x.htm#section2
(liknande finns hos alla banker, men det får du faktiskt ta och leta upp själv)
Citera
2015-07-10, 14:03
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Lånelöfte skaffar du på internet. Varför ödsla tid på något som tar 5 minuter på internet.

Och varför fråga oss vad du kan låna när du istället kan kolla med banken :
https://www.swedbank.se/privat/boend...x.htm#section2
(liknande finns hos alla banker, men det får du faktiskt ta och leta upp själv)

Är väl medveten om dessa internettjänster för att ta fram lånelöfte men jag vill inte att min bankman ska se att andra banker tagit UC på mig redan när jag ska träffa honom om ett par veckor
Citera
2015-07-10, 14:15
Medlem
1. Du behöver inte ansöka om lån för att kunna göra kalkylen, de flesta banker har en enkel räknesnurra.
2. Det är snarare en fördel för dig att ha UC från flera banker då du ansöker eftersom det bevisar för din bankman att du jämför med andra och inte kommer köpa första bästa anbud.

Är du 90-talist måhända?
Citera
2015-07-10, 14:26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Är väl medveten om dessa internettjänster för att ta fram lånelöfte men jag vill inte att min bankman ska se att andra banker tagit UC på mig redan när jag ska träffa honom om ett par veckor

Jo det är precis vad du vill att han ska se eftersom du ska pressa honom på ränta. Om han vet/tror att det bara är han så kommer du få en sämre ränta.

Det finns inget negativt med att ha flera UCs gjorda vid ett husköp, bankerna har full förståelse för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in