Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-24, 16:28
  #637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet


Jag skriver utifrån det jag läst innantill i förundersökningsprotokollet. Och visst har du rätt i att Borderline, i gymnasieböcker, beskrivs som på gränsen till psykos, men diagnostik är lite mer komplicerat än så i verkligheten...
Var stod det att han hade en gränspsykos? Jag pratar utbildning, jobb under många år och diagnostik i verkligheten.
Vi ska nämligen inte ha några hittepå diagnoser. Hade det varit en gränspsykos (Borderline) då hade han troligen tagit sitt eget liv och inte familjens dessutom har du inte sov om du har Borderline. Det lever du i varje dag, varje minut.
Nu är föreläsningen Slut hehe och du får ha en trevlig helg ändå:-)
Citera
2015-09-24, 16:29
  #638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Var stod det att han hade en gränspsykos? Jag pratar utbildning, jobb under många år och diagnostik i verkligheten.
Vi ska nämligen inte ha några hittepå diagnoser. Hade det varit en gränspsykos (Borderline) då hade han troligen tagit sitt eget liv och inte familjens dessutom har du inte sov om du har Borderline. Det lever du i varje dag, varje minut.
Nu är föreläsningen Slut hehe och du får ha en trevlig helg ändå:-)

Förbaskade telefon det ska stå skov och inte sov ;-)
Citera
2015-09-24, 16:51
  #639
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Var stod det att han hade en gränspsykos? Jag pratar utbildning, jobb under många år och diagnostik i verkligheten.
Vi ska nämligen inte ha några hittepå diagnoser. Hade det varit en gränspsykos (Borderline) då hade han troligen tagit sitt eget liv och inte familjens dessutom har du inte sov om du har Borderline. Det lever du i varje dag, varje minut.
Nu är föreläsningen Slut hehe och du får ha en trevlig helg ändå:-)
Ingenstans stod att han hade "gränspsykos", det är jag som tolkar det jag läst ur FUP som att han var gränspsykotisk dagarna/veckorna innan mordet. Degan det skedde manar jag att han var psykotisk, om uppgifterna stämmer. Dina tre sista meningar tolkar jag även de som smått gränspsykotiska
Citera
2015-09-24, 17:10
  #640
Medlem
Citat:
Den man i 45-årsåldern som misstänks ha mördat sin nioåriga dotter i Bålsta i somras ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning innan en dom kan fastställas. Detta framgick under rättegången som avslutades under torsdagseftermiddagen, enligt SVT Nyheter.
Undersökningen ska försöka påvisa om pappan ska dömas till fängelse eller vård. Det kan ta omkring en månad innan ett besked kommer.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21470506.ab
Citera
2015-09-24, 20:32
  #641
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Var stod det att han hade en gränspsykos? Jag pratar utbildning, jobb under många år och diagnostik i verkligheten.
Vi ska nämligen inte ha några hittepå diagnoser. Hade det varit en gränspsykos (Borderline) då hade han troligen tagit sitt eget liv och inte familjens dessutom har du inte sov om du har Borderline. Det lever du i varje dag, varje minut.
Nu är föreläsningen Slut hehe och du får ha en trevlig helg ändå:-)

Fast du måste ju ha rejäla brister i din utbildning som tror att gränspsykos är synonymt med borderline ..
och inte ens vet att det ena (gränspsykos) är symptom som kan uppträda vid flera olika tillstånd och inte är bundet till borderline - och inte vet att borderline är en diagnos som inte alls innebär att personen är gränspsykotisk.
Gränspsykos är vanligt hos borderline - men inget grundkriterie och inte heller synonymt med ..

Det är alltså du som sitter och gör hittepådiagnoser.
Citera
2015-10-05, 10:50
  #642
Medlem
Utredning som Akademiska sjukhuset har gjort visar att de inte har gjort något fel när de skickade hem pappan:
Citat:
"Vi beklagar djupt den mycket tragiska händelsen. Efter att noggrant ha granskat förloppet finner vi inte att det framkom något vid besöket som borde ha lett till att man agerat annorlunda. Akademiska sjukhuset kommer således inte att göra en lex Maria-anmälan", säger chefsläkare Bengt Sandén i ett pressmeddelande.

http://www.hd.se/nyheter/sverige/201...m-balstapappa/
Citera
2015-11-11, 12:39
  #643
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den 47-årige man som åtalats för mord på sin nioåriga dotter i Bålsta lider inte en allvarlig psykisk störning. Däremot begick han gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/mo...d-3971181.aspx
Citera
2015-12-15, 16:23
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
http://www.unt.se/uppland/uppsala/mo...d-3971181.aspx

Vad händer i det här fallet?
Citera
2015-12-29, 05:49
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Vad händer i det här fallet?

Slutförhandlingen har flyttats fram varannan månad. Det är yttranden hit och dit. Socialstyrelsen granskar det rättspsykiatriska utlåtandet. Under kommande tre veckors väntan kan man förkovra sig i typ halva RPU:

https://minfil.org/tdT1k4b5be/Habo.pdf
Citera
2016-01-14, 12:03
  #646
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hörde precis på P3 Nyheter att man nu menar att han har en allvarlig psykisk störning och skall överlämnas till sjukvården...

Edit:
Citat:
Rättsliga rådet skriver att det till följd av den psykiska störningen finnas risk för att pappan återfaller i brott.

"Därför finns det medicinska förutsättningar att överlämna...till rättspsykiatrisk vård", heter det i yttrandet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6344918
Citera
2016-01-25, 17:01
  #647
Medlem
Danneskjölds avatar
Idag kom domen i detta ärende: Länk till domen

Döms för mord, misshandel, grov misshandel samt försök till misshandel. Den tilltalade överlämnas till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2016-04-01, 01:01
  #648
Medlem
Hade inte gärningsmannen sökt hjälp på psyk dagen innan mordet, precis som Michailovic, han som mördade Anna Lindh?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback