Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 16:18
  #1
Medlem
Har ett par vadarskor som tappade hela sulan och det var verkligen precis allt filtsula och hela sulan lossnade. Givetvis tappade jag fästet när detta hände och gled ner för det strömmande vattnet ett par meter!
Alla tips på bra vadarskor till lågt pris uppskattas märke spelar ingen roll! max 1000 kr

Tänkte passa på att ge ett sista minuten tips om detta händer någon av er på eran fiskeresa! Ha med ett par foppa tofflor som backup de tar även liten plats! Detta låter lite "komiskt" men de har faktiskt bättre grepp än de flesta billiga filtsulor på sten! Sen är det ju ett plus i kanten att sitta med lätta skor vid lägerelden och tältet om vandrarkängorna är blöta.
Jag har själv prövat foppatofflor till mina vadare, man får dock tänka på att dessa inte är en heltäckande sko och man vill helst inte skada neoprene strumpan eller sparka tån in i något. Så vada försiktigt men detta fungerar annars kanon bra!

Till min lagning av skon som har klarat sig hittills.
Först limmade jag själva skon utan sula så att allt satt på plats med något super glue från okq8!
Där efter tog jag kontakt lim på hela sulan och LiquiSole runt kanterna och satte tejp runt sulan för att den skulle limmans under tryck! Därefter limmade jag filtsulan med superlim och LiquiSole och använde samma teknik med tejp runt. När allt hade torkat limmade jag ett tjockt lager LiquiSole runt hela sulan och filt sulan. Efter att det härdat sitter sulorna på plats och det har hållit nu i 10 vadningar efteråt i hårt strömmande vatten för mig och jag är tung 85 kg. Resultatet blir ingen mode utställning men det håller det de håller.
Total kostnad för lagningen av skon hamnade på 230 kr och jag handlade allt material från okq8. Det tog mig 14 timmar för att skon skulle härda innan jag vågade mig på att vada igen.
Citera
2015-07-09, 18:43
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Guideline har skapligt billiga skor, har för mig att jag betalade runt en tusing i vintras för mitt senaste par med filtsulor. Håller 1-2 säsonger (havsöring januari-maj, flugfiske i norr midsommar-september) vid skapligt hård användning.

De är dessutom ganska lätta.
Citera
2015-07-09, 18:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Guideline har skapligt billiga skor, har för mig att jag betalade runt en tusing i vintras för mitt senaste par med filtsulor. Håller 1-2 säsonger (havsöring januari-maj, flugfiske i norr midsommar-september) vid skapligt hård användning.

De är dessutom ganska lätta.

du har nämligen ingen koll på vad modellen heter och en bra återförsäljare, bor i norr (lappland)
Fina fiskevatten men hård påfrestning för skon, vill gärna ha bra stöd i skon en hårdare sko men den låter intressant har guidline byxor
Citera
2015-07-10, 00:21
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldchild
du har nämligen ingen koll på vad modellen heter och en bra återförsäljare, bor i norr (lappland)
Fina fiskevatten men hård påfrestning för skon, vill gärna ha bra stöd i skon en hårdare sko men den låter intressant har guidline byxor

Skulle tro att det är denna:
http://www.wittlock.se/sv/utrustning...rosswater.html

Jag vet inte var gränsen går för reklam, men ja - länken är inte slumpmässigt utvald
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback