Citat:
Ursprungligen postat av
PantherE
Jag kan inget annat än att håller med om det du skriver och då utgår jag från mina döttrars beteende i den åldern och deras kompisars.
Vist var dom ledsna ibland, glada och levnadsglade för det mesta.
Helt normalt beteende med andra ord och inte fan tog dom livet av sig för att dom inte fick ha allt som deras kompisar hade utan är fortfarande glada, ledsna ibland vilket är helt normalt.
Om man själv har barn och lite koll på vad som är "inne och ute" så kan man också konstatera att Facebook är ruskigt ute om man är 17 år. Facebook är mer populärt för 17-åringarnas mammor, det är något för "gamlingar" tycker tonåringarna.
Det är andra grejer som gäller nu, som instagram, snapchat etc.
Har man inte egna barn kan man heller inte förstå att i uppfostran ingår flera komponenter som kärlek, omtanke och ansvar. I ansvaret ingår att inte tillåta allt bara för att "alla andra" får för ofta är det inte så i praktiken.
Inget barn/tonåring mår bra av en gränslös uppfostran, en "fri" uppfostran.
Tonåringar som hamnar fel i tillvaron gör det ofta för att "ingen brydde sig eller sa till".
Är man 17 år och går på gymnasiet är det så att mycket av tiden går åt till pluggande.
Är inte så himla mycket ork kvar sen mer än till att softa, ta det lugnt, träffa kompisar - men bara ibland. Är tufft i skolan och går man in för att få bra betyg så krävs det ganska mycket arbete.
Är inte speciellt "inne" som 17-årig gymnasietjej att vara ute och festa, röja runt, knulla runt osv, då blir man kallad för "hora" i skolan. Så är läget nu för tiden.
Det är också vanligt att tjejer i den åldern faktiskt inte har några speciella intressen förutom t.ex lyssna på musik, uppdatera sig på insta m.m, kläder, smink, träna lite ibland, leva sunt, träffa kompisar ibland, gå på bio, fika etc.
MEN mycket av fritid går faktiskt åt till att bara vara hemma, softa och ta det lugnt.
Om man har ett hem man trivs i och en familj man gillar att umgås med.
Man känner trivsel och trygghet i hemmet.
Som med Lisa.
Som med mina döttrar.