Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-08, 12:35
  #1
Medlem
Hej. Jag fick nyligen en faktura utav Klarna på 900kr, problemet är att jag inte kommer kunna betala den försen den 25e. Förfallodagen är den 20e. Till min fråga, vad händer om jag är 5 dagar sen? Är det illa? Har aldrig varit sen med en faktura förut, men kan verkligen inte göra något åt det nu.
Citera
2015-07-08, 12:41
  #2
Medlem
Du får en påminnelseavgift såklart.

Alternativt så kan du ringa och prata med dem och kolla om du kan få 5 dagars uppskov och har du tur så löser det sig eller så får du ta kostnaden för att du är sen med betalningen.
Citera
2015-07-08, 12:42
  #3
Medlem
Henkeees avatar
Hej, det är oftast inga problem att förlänga en faktura. Du kan ringa kundtjänst till det företag som du köpte varan hos, då kan dom gå in i klarnas online gränssnitt och ändra datum. Det går såklart att kontakta klarna direkt men återförsäljaren är nog mer benägen att ha kvar en bra kund.
Citera
2015-07-08, 12:46
  #4
Medlem
Klarna är väldigt snabba på att skicka krav, så du kommer att åka på en extra-avgift på fakturan, en så kallad förseningsavgift.

Testa att ringa deras kundservice, om du kan flytta fram sista datum några dagar, så att du slipper den sura avgiften. Tror att den var på 180 kr sist jag fick den. Undviker Klarna så länge det baar går numera.
Citera
2015-07-08, 13:14
  #5
Medlem
Tack för svaren. Jag glömde nämna att jag skjutit upp fakturorna med 10 dagar redan på deras hemsida. Någon straffavgift bryr jag mig inte så mycket om, om det endast är på ca 200kr. Det enda jag är orolig över är inkasso och liknande. Detta är som sagt min första sena faktura, så jag är lite okunning.
Citera
2015-07-08, 14:16
  #6
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
ja men då så då är det inga problem, att man tar 180 spänn i förseningsavgift är ju rent ocker.
Citera
2015-07-08, 14:33
  #7
Medlem
Logga in på klarnas hemsida och flytta fram. Tror man kan göra det till dagen innan förfallodagen.

Eller ring klarna så fixar dom det på tre röda
Citera
2015-07-08, 20:30
  #8
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orankad
Tack för svaren. Jag glömde nämna att jag skjutit upp fakturorna med 10 dagar redan på deras hemsida. Någon straffavgift bryr jag mig inte så mycket om, om det endast är på ca 200kr. Det enda jag är orolig över är inkasso och liknande. Detta är som sagt min första sena faktura, så jag är lite okunning.
Du kommer först att få en påminnelse (med påminnelseavgift pålagd). Det är inte förrän du låtit bli att betala påminnelsen (inom ett visst datum) det kan bli aktuellt med inkasso. Du får inte heller en betalningsanmärkning av inkassoföretaget om det var det du var rädd för. Det är först när du inte betalar till inkasso som de skickar vidare till Kronofogden. Hamnar ärendet hos Kronofogden kan du få en betalningsanmärkning.
Citera
2015-07-08, 21:49
  #9
Medlem
I allmänhet utgår först en påminnelse, avgift för dylik får påföras endast om det avtalats (vilket troligen skett om det är via Klarna eller liknande inrättningar). Avgiften får ej överstiga 60 kronor. Vid inkasso får 180 kronor debiteras, denna avgift däremot behöver inte vara avtalad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback