Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-07-03, 04:28
  #73
Medlem
Nej det kraschar inte. Kina är väldigt centralstyrt när det kommer till kritan och de flesta omfattas dessutom inte av tillgångar och skulder för de lever ur hand i mun och konsumerar bara inhemska produkter som bostad, lite mat och lite kläder. Och de som äger något har ofta tillgångar, man har inte samma leva-totalt-på-kredit-kultur som i Västvärlden.

Men visst skulle det kunna svida men Kineserna har inget val, bara att jobba på för det offentliga skyddsnätet är minimalt. Tillhör du medelklassen så får du kanske finna dig i att äta lite nudlar varje dag och sova under skrivbordet. I Kina lönar det sig inte att protestera utan du gör som du blir tillsagd. Däremot skall man inte investera i Kina om man inte vet vad man håller på med för stora tillgångar kan plötsligt bli värdelösa men det påverkar inte folk i stort. Kom ihåg att 90% betalar ingen skatt för gränsen går vid en månadslön av ungefär 5000kr.
Citera
2017-07-03, 06:01
  #74
Medlem
Den här tråden startades 2015. Intressant att se resonemanget. Nu verkar ekonomin piggna till i Kina igen ser jag i mitt morgonflöde.

China Caixin PMI Rose Above 50 in June, Signaling Expansion

https://www.bloomberg.com/news/artic..._medium=social

Även japanska Tankan visar optimism bland japanska företag. Så det ser bra ut i Asien.
Citera
2017-07-08, 18:02
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej det kraschar inte. Kina är väldigt centralstyrt när det kommer till kritan och de flesta omfattas dessutom inte av tillgångar och skulder för de lever ur hand i mun och konsumerar bara inhemska produkter som bostad, lite mat och lite kläder. Och de som äger något har ofta tillgångar, man har inte samma leva-totalt-på-kredit-kultur som i Västvärlden.
Hur tänker du här. Negativa nettotillgångar?

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Men visst skulle det kunna svida men Kineserna har inget val, bara att jobba på för det offentliga skyddsnätet är minimalt. Tillhör du medelklassen så får du kanske finna dig i att äta lite nudlar varje dag och sova under skrivbordet. I Kina lönar det sig inte att protestera utan du gör som du blir tillsagd. Däremot skall man inte investera i Kina om man inte vet vad man håller på med för stora tillgångar kan plötsligt bli värdelösa men det påverkar inte folk i stort. Kom ihåg att 90% betalar ingen skatt för gränsen går vid en månadslön av ungefär 5000kr.
Man kan få en grov uppfattning här: https://www.numbeo.com/cost-of-livin...?country=China

Lön ca 6000 CNY/mån. Normerar men med McDonalds blir det väl ca 14 KSEK/månad. (Sedan får jag väl säga att jag är lite osäker på vad ett meal kostar i Sverige).
Och det är inte riktigt att äta en skål nudlar och sova under skrivbordet. Det låter mer som någon som sparar hårt för att sedan kunna investera i en lägenhet.
Citera
2017-07-09, 16:24
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur tänker du här. Negativa nettotillgångar?


Man kan få en grov uppfattning här: https://www.numbeo.com/cost-of-livin...?country=China

Lön ca 6000 CNY/mån. Normerar men med McDonalds blir det väl ca 14 KSEK/månad. (Sedan får jag väl säga att jag är lite osäker på vad ett meal kostar i Sverige).
Och det är inte riktigt att äta en skål nudlar och sova under skrivbordet. Det låter mer som någon som sparar hårt för att sedan kunna investera i en lägenhet.
Ok, medelklassen lyfter upp snittet. Men i större städer som Beijing ser du fullt med annonser utanför restauranger där jobben ger 3000-4000. Och i mindre städer mycket mindre. Men så fort du är lite mer kvalificerad och har ett kontorsjobb så dran lönen iväg. Alltså fullt med folk som tjänar under gränser för statlig skatt. Att snittet höjts beror på att fler än förr har kvalificerade jobb men speciellt på landsbygden har du mycket låglönejobb kvar.

Och det där med att sova under skrivbordet är alltså inte i dagsläget utan om det blir kris. Men jag skulle skrivit tydligare.

Donken tar 22-28 CNY för ett meal ungefär, idag ligger kursen på cirka 1.23, verkar som att kronan lyft det senaste för USD och EUR ligger kvar mot Renminbin.

Men jag vidhåller att Kina per definition inte kan krascha med den styrning vi ser idag. Däremot kan vissa sektorer som kol och stål få stora problem (har dom redan idag), och framförallt kommer man att fånga in bostadssektorn. För en månad sedan införde Beijing nya regler som i princip gör det omöjligt att ta lån för att spekulationsköpa en andra bostad att ha för uthyrning. Priserna i Beijing är nu uppe på mycket höga nivåer, nästan i klass med Stockholm. När jag var i Japan i maj kunder jag konstatera att Beijing har nivåer som räcker till riktigt bra områden i Tokyo, men då har ju Japan haft enorma problem i bostadssektorn i många år.

Men så länge Kineserna (förutom ett relativt fåtal) måste ta de jobb som finns oavsett hur låg lönen blir så kan det inte krascha, bara att vissa sektorer riktade mot lyxkonsumtion kan tillfälligt raderas ut. Det som kan hända är att du ser fler orangea uniformer på gatorna.

Det jag ser som största hotet just nu är att kol och stål har så stora problem samtidigt som bygg även i de största städerna helt enkelt måste halas in och i mellanstora städer typ 5 miljoner invånare har man i många fall svåra fall med oversupply vilket riskerar leda till arbetslöshet eftersom ekonomin inte längre drivs lika hårt att statliga satsningar på infrastruktur. Å andra sidan ökar konkurrenskraften om Renminbin försvagas.
Citera
2018-03-07, 09:03
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Den här tråden startades 2015. Intressant att se resonemanget. Nu verkar ekonomin piggna till i Kina igen ser jag i mitt morgonflöde.

China Caixin PMI Rose Above 50 in June, Signaling Expansion

https://www.bloomberg.com/news/artic..._medium=social

Även japanska Tankan visar optimism bland japanska företag. Så det ser bra ut i Asien.

Allt är tydligen inte frid & fröjd i den kinesiska ekonomin:

“China’s Coming Financial Meltdown
Anbang is not some medium-sized regional insurance company. It’s gigantic. Anbang has over $310 billion in assets, over 35 million customers, and has operations in Asia, Europe and North America.
----
The Chinese financial sector is caught in a vise between internal constraints imposed by President Xi, and external constraints imposed by President Trump. The result will be a financial meltdown of unprecedented magnitude in China with the potential to go global and cause a market collapse in Europe and the U.S. as well.”
https://dailyreckoning.com/chinas-co...cial-meltdown/
Citera
2018-03-07, 10:14
  #78
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Allt är tydligen inte frid & fröjd i den kinesiska ekonomin:

“China’s Coming Financial Meltdown
Anbang is not some medium-sized regional insurance company. It’s gigantic. Anbang has over $310 billion in assets, over 35 million customers, and has operations in Asia, Europe and North America.
----
The Chinese financial sector is caught in a vise between internal constraints imposed by President Xi, and external constraints imposed by President Trump. The result will be a financial meltdown of unprecedented magnitude in China with the potential to go global and cause a market collapse in Europe and the U.S. as well.”
https://dailyreckoning.com/chinas-co...cial-meltdown/

Vilken ekonomi blomstrar i ett räntebelastat kreditsystem som passerat skuldmättnad för länge sedan? Till skillnad från Sverige, EU m fl så står Kina och Ryssland redo med en alternativ betalningsinfrastruktur när nuvarande system faller ihop under egen tyngd. Och att det kommer en megakrasch är matematiskt oundvikligt. Huruvida man vidtagit adekvata åtgärder för att resa sig från kraschen är det enda intressanta i sammanhanget och där ser det inte jättebra ut för svenskt vidkommande, så kan vi säga.

Solen går upp i öster kan ni lägga på minnet inför framtiden.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback