Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-08, 01:02
  #1
Medlem
Jag har precis beställt en Shimano Stradic Ci4+ 2500FA samt Svartzonkerbraid 0,14mm.
Är dock lite tveksam till vad linkapaciteten på rullen är. Svartzonkerbraid är ju nämligen 150 m och sedan så bör jag grunda med nylon, ca 20 m, så totalen blir ju ca 170 meter lina om jag kör hela flätlinan, vilket jag gärna vill. "Problemet" är att det står olika linkapacitet beroende på vart man kollar. Enligt Olssonsfiske så är det 240 m, 160 m enligt Dogger medan andra säger 140, 155, 170 m.
Så min fråga är helt enkelt om någon vet vad linkapaciteten är? Vill ju ogärna spola på för mycket lina samtidigt som jag inte vill ha för lite lina (minskar t.ex kastlängden). Finns det något speciellt man kan titta efter när man spolar på linan? Något märke eller liknande?
Citera
2015-07-08, 01:11
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jompii
Jag har precis beställt en Shimano Stradic Ci4+ 2500FA samt Svartzonkerbraid 0,14mm.
Är dock lite tveksam till vad linkapaciteten på rullen är. Svartzonkerbraid är ju nämligen 150 m och sedan så bör jag grunda med nylon, ca 20 m, så totalen blir ju ca 170 meter lina om jag kör hela flätlinan, vilket jag gärna vill. "Problemet" är att det står olika linkapacitet beroende på vart man kollar. Enligt Olssonsfiske så är det 240 m, 160 m enligt Dogger medan andra säger 140, 155, 170 m.
Så min fråga är helt enkelt om någon vet vad linkapaciteten är? Vill ju ogärna spola på för mycket lina samtidigt som jag inte vill ha för lite lina (minskar t.ex kastlängden). Finns det något speciellt man kan titta efter när man spolar på linan? Något märke eller liknande?

Är egentligen ett marginellt problem.

Rullen kommer med en extraspole. Spola flätlinan på extraspolen så ser du hur mycket den rymmer, bottna med 5 meter nylon 0.20-25 på den skarpa spolen (de brukar ha olika färg) varefter du spolar på flätlinan ovan detta.

Är det som så att spolen rymmer mer än 150m får du ta mer nylon.

Jag minns inte exakt hur mycket Tracerbraid 0.14 jag fyllde mina 2500or med, vill minnas att det var mer än 150, och att 4000-spolar rymmer strax över 200, men det var ett par år sedan, så det ska tas med någon nypa salt. Detta då med <5 meter 0.25 nylon som botten.
Citera
2015-07-08, 12:35
  #3
Medlem
Jag har precis som du nämnde nylonlina i bottnen och sen 130m 0.19 power pro flätlina. Perfekt för mig och jag är i f. ö väldigt nöjd med rullen!
Citera
2015-07-08, 14:26
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
Jag har precis som du nämnde nylonlina i bottnen och sen 130m 0.19 power pro flätlina. Perfekt för mig och jag är i f. ö väldigt nöjd med rullen!

130 0.19 p.p. borde väl motsvara 150-160 0.14 t.b. (vilket väl är samma sak som s.z.)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback