Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-19, 19:43
  #121
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Känner mig så ostabil.. Ibland jätte glad och ibland ledsen. Men oftast kommer det pga att jag inte har åstadkommit något. Just nu gör jag det så kallade self-improvement men känner mig fast. Har gått ut nästan varje dag och pushat mig för att prata med andra. Men fortfarande har jag inte kommit nån vart.

Tanken till en början var att ändra mig själv till något positivt och aktivt, men faller tillbaks till det gamla jag hela tiden. Det har gått månader med att försöka.. Hur mycket mer ska man fortsätta?..
Ska jag göra något mer "galet" för att verkligen ändra mig (och känna mig mer levande)?

Det positiva så länge som (typ) sitter kvar är att jag inte spelar spel så mycket längre. Läser böcker. Tränar. Äter en bra kost och nyttigt. Fast sitter bara hemma för det mesta och inte gör något (jag tror att jag är bättre än så). Anledningen till att jag går ut så mycket är för att det gör mig så trött och ibland tappar jag balansen; för att stärka mig, som jag börjar tro mindre på nu.

Skulle vara snällt med ett par tips. Jag vet att det finns videos där dom motiverar dig att fortsätta, men det jag gör kanske inte är den rätta vägen.

Jag har varit i samma sits som dig, men här är mina tips!
Om du blir nervös inför träffa nya människor, slappna av i axlarna. Jag brukar göra såhär när jag t.ex kommer i kontakt med en tjej på stan eller fik, jag tänker inombords att hon har jag känt hela livet.

Genast då känner jag mig avslappnad och mer mod att fortsätta dialogen. Tröttheten för mig vart bättre genom att jag springer varje dag ca 30 minuter. Det var asjobbigt i början, hade ingen ork eller motivation ville ge upp efter 10 meter bara. Men sedan tänkte jag, jag lever för mig själv min hälsa är prio ett! Efter ca 1 vecka hade jag mer ork att jobba, prata med folk, samt vara på stan och fika.

Jag vet att det är jävligt tufft i början, men ibland måste man intala sin hjärna att man vill ha en förändring i livet. Folk är jävligt trevliga om man själv är villig att sammarbeta med dem. Har lärt mig det nu. Om du även kan spara undan pengar till en utomlandsresa så är det en plus i kanten, där får du verkligen springa på glad och översociala människor. Hoppas mina tips hjälpte,,, mvh....
Citera
2016-06-19, 19:49
  #122
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Jag tror inte att mild autism eller aspergers finns ens. Jag skulle hellre säga att det är ångest/depression eller ptsd och det går jag träna sig till "normal". Det går att stärka sig till något bättre.

Det finns en ny regelbok från USA som graderar Autism från siffrorna 1-5 då min psykolog visade den för mig. 5 är extrem 1 var mild. Och det heter Autism numera. Asperger är borttaget.
Citera
2016-06-19, 20:26
  #123
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Jag kan väl ge lite av mina råd kanske, jag har Atypisk-Autism inte så farligt sedan så har jag IBS det är en svår grad av denna torterande tarm-besvär, jag vet inte om det hänger ihop med min Autism att göra, mycket möjligt då våra signaler inte sammarbetar som en normal människa.

Men det du kan göra är att, gör det du verkligen älskar, gör precis vad som gör dig glad, umgås bara med folk som kan lyfta upp dig. Lär dig att slappna av, (De som har Autism har en tendens att vara väldigt spända). Tänk dig själv om du träffar en spänd person? Visst blir situationen klumpig då.

Skaffa dig en hund om du kan, gå ut med den, hunden är ett bra medel även vår bästa vän som kan vara en brygga mellan sociala-kontakter med andra människor på stan.

Träna regelbundet, du behöver inte gå på gym och bli biff liksom, det räcker med att springa på löpband 15-30 minuter. Eller träna i någon sport som du gillar.

Det går att leva med Autism, men det gäller att ha en god insikt och reflektion, se över sina fel och göra bättre ifrån sig så gott man kan. Allt är konstruktivt. Mvh SP1 =)

Tack ska du ha Spacemonkey. Bra tips. Jag jobbar med att få bort destruktiva relationer, men det är svårt. Haft dem hela livet i princip. Jag har jättesvårt för att se något värde i mig själv och då får man relationer som inte alltid är så nyttiga för en.
Citera
2016-06-19, 22:18
  #124
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Ni med en lättare form av Autism.. hur ska man som "normal" bemöta er bäst för att ni ska trivas?

Det här var en intressant frågeställning. Skulle vara väldigt roligt att få läsa tankar kring detta.
Citera
2016-06-19, 23:58
  #125
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Tack ska du ha Spacemonkey. Bra tips. Jag jobbar med att få bort destruktiva relationer, men det är svårt. Haft dem hela livet i princip. Jag har jättesvårt för att se något värde i mig själv och då får man relationer som inte alltid är så nyttiga för en.

Inga problem mannen. =) Testa mina tips jag gav dig, se hur det funkar, men ge aldrig upp. Försök att ta dagen som den kommer, för mycket planering är inte bra eftersom vi med Autism har en hjärna som arbetar ständigt på alla håll. Hitta en balans i ditt liv, ha rutiner men överdriv inte saker du blir omslukad av.

Jobba stegvis, jag tror att du har en stark viljekraft inom dig. Jag finns här om du/ni behöver fler tips och råd, jag är så pass gammal nu att jag kan dela med mig. Är 30 år.
Citera
2016-06-20, 00:05
  #126
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Det här var en intressant frågeställning. Skulle vara väldigt roligt att få läsa tankar kring detta.

Jag kanske kan svara på den, eftersom att jag har en mild grad av Autism. Mitt Autistiska tillstånd blir värre när jag mår dåligt, sovit dåligt. Då kan den bli mer påtaglig och jobbig, så jag undviker att isolera då jag mår piss. Jag väljer att bita i hop och motionerar.

Det hjälper mig oerhört bra. Träning är min medicin till att funka, både socialt samt hälsosamt. Om jag inte tränar på en dag, då funkar verkligen ingenting i mitt liv. Men folk med Autism är alla olika, det är en ganska individuell fråga. Hoppas mitt svar duger dock, utifrån mitt perspektiv.
Citera
2016-06-20, 00:32
  #127
Medlem
Jag har diagnosen aspergers. Enda sen jag fick den har jag slutat försöka då jag är för "svag". Tidigare då jag inte visste om detta försökte jag mer och uppnådde mina mål. Diagnosen får en att bara tro att man inte kan. Har ni några tips på hur jag kan glömma detta.
Citera
2016-06-20, 12:45
  #128
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Jag kanske kan svara på den, eftersom att jag har en mild grad av Autism. Mitt Autistiska tillstånd blir värre när jag mår dåligt, sovit dåligt. Då kan den bli mer påtaglig och jobbig, så jag undviker att isolera då jag mår piss. Jag väljer att bita i hop och motionerar.

Det hjälper mig oerhört bra. Träning är min medicin till att funka, både socialt samt hälsosamt. Om jag inte tränar på en dag, då funkar verkligen ingenting i mitt liv. Men folk med Autism är alla olika, det är en ganska individuell fråga. Hoppas mitt svar duger dock, utifrån mitt perspektiv.

Det var intressant men inte riktigt vad jag var ute efter. Jag undrar hur man som person utan diagnos ska bete sig i ett sammanhang med en person som har Autism. Det kan vara på en arbetsplats, skola eller dylikt. Jag hade personligen försökt bete mig helt vanligt, men det kanske inte är det bästa sättet.
Citera
2016-06-20, 17:18
  #129
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Det var intressant men inte riktigt vad jag var ute efter. Jag undrar hur man som person utan diagnos ska bete sig i ett sammanhang med en person som har Autism. Det kan vara på en arbetsplats, skola eller dylikt. Jag hade personligen försökt bete mig helt vanligt, men det kanske inte är det bästa sättet.

Jag personligen försöker att anpassa mig efter er, så jag kräver inget av er. Jag kräver dock att man har en öppen dialog och är ärlig, inte dömer en utifrån ens personlighet. Eftersom jag dömer aldrig någon.

Men ibland får man bara acceptera läget att folk är olika, alla kan inte gilla alla. Och det finns folk som ser ner på folk med en funkionsnedsättning t.ex Autism.. Sedan så finns det en del med Autism som är jävligt arroganta och kan bara prata om sina intressen. Men jag tror det spelar roll vilken grad samt uppväxt, och lite personlighet. Det spelar in flera faktorer med andra ord, det tror jag. Hoppas det gav svar på din fråga.. mvh..
Citera
2016-07-01, 22:17
  #130
Medlem
persie91s avatar
tjo

gjorde utredning i vintras för adhd, men dom ville göra en utredning för autism också.
Fick reda på att jag både har adhd och autism.

Saken är den att jag har drog/alkohol/spel missbruk i bagaget, får ingen hjälp fören jag varit drogfri/nykter 3 månader.
har idag 1-2 månader kvar innan jag får hjälp med detta.
varit sjukskriven i 8 månader...
jobbar förut om åren, men det har bara blivit några månader hit och dit.

Vad gör ni för att få vardagen att fungera?

tacksam för alla förslag och tips om hur man får ihop livet
Citera
2017-12-11, 16:22
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Jag kan säga det att du inte är ensam, jag känner precis lika som dig.
Idag har jag 0 vänner, hade mer under skoltiden, då det var mer "accepterat" att vara lite udda, kanske för att ungdomar inte har den intellektuells som idag, då de har mognat.

Jag är trött på att vara ensam och utstött, känns som att folk här observerar och dömer än snabbt! Just pga att man inte är som "alla andra". De vill att man ska formulera meningar och ha en livsstil som uppfyller deras manual. Håller du med?

Jobb, har jag fått men blivit av med det likasnabbt. Jag kämpa mot min depression som är MYCKET VANLIGT för dom som har Asperger/Autism. Jag önskar att det fanns något botemedel för det så att man kan fungera som alla andra. Jag drömmer mig bort till en strand ute i oceanen med blå vatten och kritvita stränder. Kanske även ett ställe där folk inte dömer en.. om det är mycket begärt..

Har du aktivitetsersättning som jag?

Grabben,
Cbdolja plus kapslar har helt ärligt nästan gjort mig normal. Cbdolja är, om du frågar mig, botemedlet mot autism/asperger.
Det sker inte över en natt Dock, och kräver experimenterande med dos. Effekten är också väldigt subtil, men man inser efter ett tag att problemen försvunnit om man tagit några droppar/mg. Ett tips bara, om det kan hjälpa någon.

C
Citera
2020-08-14, 13:53
  #132
Medlem
När jag fick diagnosen försökte jag bara ta beslut utifrån den när det handlade om nya "stora" beslut.
Eftersom man spenderar orimligt mycket vaken tid på sin arbetsplats kändes denna mest rimlig att börja "anpassa" - jag valde helt enkelt ett arbete där alla mina klienter har autism och där jag då naturligtvis får en minst lika rutinbunden vardag som dom, exakt vad jag behöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback