2015-07-06, 16:44
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Hej gott folk.

Idag äger vi en villa och kommer inom snar framtiden att hyra ut villan då vi ska flytta.
Huset är belånat med 1,3 miljoner kronor och enligt hyreskontraktet ska hyresgästerna betala 5.500 kr/mån (el,vatten&avlopp,sopor,tele,bb, allt bekostas av hyresgästen)

räntekostnaden i dagsläget ligger på drygt 2 900 kr exkl. skattereduktion.

Vi är två ägare där ena parten har inkomst om 32 000 kr/mån och andra parten 20 500 kr/mån

Vi avser att bygga/köpa i den kommun vi ska flytta till och har inga andra lån än huslånet.

Frågan lyder, kommer huslånet vi har idag att vara en belastning för ett nytt huslån även om vi har hyresgäster där vi enligt Handelsbankens råd även täcker in Bo-Bufferten.

Citat : Bo-buffert
Äger du ditt boende föreslår vi att du förutom en leva-buffert även har en bo-buffert. Är du villaägare bör du spara 10 kronor per kvadratmeter i månaden till reparationer och underhåll. Äger du en bostadsrätt bör du spara 5 kronor per kvadratmeter.

http://www.handelsbanken.se/sparguid...lt.aspx?balk=1

Mvh
Citera
2015-07-06, 17:07
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Frågan lyder, kommer huslånet vi har idag att vara en belastning för ett nytt huslån även om vi har hyresgäster där vi enligt Handelsbankens råd även täcker in Bo-Bufferten.

Självklart kommer det påverka. Om räntan går upp till XX% imorgon, tror du då att ni klarar av att hantera ett extra lån på 1,5 miljoner kronor utan att det påverkar er alls? Då sitter ni plötsligt med ett gammalt hus som är värt 1 miljon kronor men ett lån på 1,5 samtidigt som räntekostnaderna är mer än dubbelt mot vad ni får in i hyran. Sen har ni det nya huset, dess kostnader, ränta, värdeminskning med mera också.

Självklart kommer det gamla lånet spela roll.
Citera
2016-03-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz

Jag tror att med era inkomster ni klara av ett extra lån . Speciellt om eran uthyrning är lukrativ nog för att täcka de räntekostnaderna för erat nuvarande lån, då är ni som nollställda för ett nytt lån. Tänk på att visa era styrkor bara.

Ni är kloka att spara ihop till bobuffert, bara att fortsätta tycker jag.

Lycka till
Citera
2016-03-30, 14:47
Medlem
framtands avatar
Min bank sa att de generellt sett inte lånade ut till nya husköp om man inte själv planerar att bo där. Undantaget var mycket goda marginaler och ett mycket lågt belånat nuvarande boende, några exakta siffror kunde de inte ge.

Så jag är övertygad om att befintliga lån väger tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in