Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-11-05, 22:44
  #49
Medlem
Gamlings avatar
En relaterad fråga är ju om uppenbart asociala individer ska ha rätt att påverka den sociala utvecklingen oavsett om de är utvecklingsstörda eller inte!

Är det t.ex. riktigt att brottslingar har rösträtt under den tid som de avtjänar sitt straff? När de har "rehabiliterats" (lol) OK! Men, hur bör det vara under den tid som samhället har bedömt att de ska hållas avskilda från samhället? Ska de just då ha möjlighet att påverka hur samhället styrs och utvecklas?
Citera
2015-11-06, 08:09
  #50
Medlem
En ickefråga.

Ett betydligt alvarligare problem är statusen och fallande sådan folkets almänbildning och förmåga till kritikst tänkande. Att några efterblivna röstar som sin godeman är en ickefråga och kan möjligen påverka på lokal nivå om där finns ett större gruppboende.
Citera
2015-11-08, 22:08
  #51
Medlem
UKFDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jodå, det har det funnits också! Sossarna brukar köra "valskolor" och sånt som går ut på att hjälpa förståndshandikappade, dementa och "nysvenskar" att stoppa just sossarnas valsedlar i kuverten!

Så, som sagt! Din idé har redan använts!

Att sossarna har haft/fortfarande såna röstskolor är ingen nyhet för mig redan. Snackade mera om ''valhjälpare'' att få folk att förstå skillnaden mellan partier och det i en neutral ton. Men skulle aldrig accepteras att sånt skulle införas i Sverige bland politikerna och stats median.

Detta säger jag fast jag avskyr dagens svenska statsdemokrati och vill ha det avskaffat. Men jag är inte den som gillar att köra ner mina politiska åsikter i folks hals.
Citera
2015-11-09, 01:21
  #52
Avstängd
En gång var jag på systembolaget. Två klart utvecklingstörda killar var där. Den ena hade fyllt 20 samma dag och de snackade friskt och glatt med varandra. De köpte en hel del öl och gick till kassan. Kassörskan frågade efter leg och ena killan var ju 20. Hon såg ganska förvirrad ut om vad hon skulle göra. Men de fick köpa och gick mycket glada därifrån. - Jag har alltid undrat hur den dagen/kvällen slutade för dem.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback