Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 15:37
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Köpte att mjukisdjur av en snubbe som fick asbest på 70-talet.

Kan det finnas i nallen?
Citera
2015-07-05, 16:47
  #2
Medlem
Du får nog utveckla lite vad du menar.

Asbest användes till värmeisolering, bromsbelägg, rörisolering etc. Inget man fyllde mjukisdjur med. Känns lite som stenull/glasull, inget man gosar med direkt.
Citera
2015-07-05, 18:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Du får nog utveckla lite vad du menar.

Asbest användes till värmeisolering, bromsbelägg, rörisolering etc. Inget man fyllde mjukisdjur med. Känns lite som stenull/glasull, inget man gosar med direkt.

Skoja inte. Jag hade själv i uppdrag att montera upp en såndär isoleringsskiva i ett tak på mitt förra jobb och klantig som man är, lyckades man ju såklart ha sönder en av skivorna, varpå man fick in skiten i lungorna. Kändes ungefär som att man hade fått en stor sten i lungan under ca. 2 veckor innan det så småningom gick över.

Inte så troligt att man hade sånt i mjukisdjur...
Citera
2015-07-05, 21:03
  #4
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Skoja inte. Jag hade själv i uppdrag att montera upp en såndär isoleringsskiva i ett tak på mitt förra jobb och klantig som man är, lyckades man ju såklart ha sönder en av skivorna, varpå man fick in skiten i lungorna. Kändes ungefär som att man hade fått en stor sten i lungan under ca. 2 veckor innan det så småningom gick över.

Inte så troligt att man hade sånt i mjukisdjur...

Är inte det förbjudet med asbesthantering på det viset? Var det länge sedan du arbetade med skiten? Asbest monterar man väl aldrig upp längre i sverige? Asbest tränger in i lungan som små stickor och ligger kvar där resten av livet och irriterar till det kan uppstå cancer.
Citera
2015-07-06, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Är inte det förbjudet med asbesthantering på det viset? Var det länge sedan du arbetade med skiten? Asbest monterar man väl aldrig upp längre i sverige? Asbest tränger in i lungan som små stickor och ligger kvar där resten av livet och irriterar till det kan uppstå cancer.

Ett par år sedan.

Nej, vi körde med glasull. Har faktiskt aldrig jobbat med asbest och har bara hört annekdoter om det från de äldre grabbarna. Själv tycker jag det är bra om det har slutat användas, risken att få det i sig är så pass omfattande och det duger ju fint med mineralfiber, finns ingen anledning att använda asbest.
Citera
2015-07-09, 18:04
  #6
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Asbest är ett mineralfiber. Krokidolit är den värsta asbesten. Den hittar man fortfarande i gamla hus. Klassisk asbestexponering är då någon hemmafixare drar upp plastmattor med händer och kniv i gamla renoveringsobjekt. I plastmattans lim på undersidan av mattan vilar asbesten. Finns massor av asbest överallt i samhället. Ödehus, gamla lador, sjukhus, äldre villor, skolor, miljonprogrammen osv. Finns nog inte asbest i leksaker. Men har säkert funnits. Djävulen bor i dammet. Om asbesten vilar så är den ofarlig.
__________________
Senast redigerad av djuphavsdjungeln 2015-07-09 kl. 18:06.
Citera
2015-07-16, 05:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Asbest är ett mineralfiber. Krokidolit är den värsta asbesten. Den hittar man fortfarande i gamla hus. Klassisk asbestexponering är då någon hemmafixare drar upp plastmattor med händer och kniv i gamla renoveringsobjekt.

Där har du mig.

Nej, men jag tror det råder stor begreppsförvirring vad asbest egentligen är. Precis som du säger hittar man skiten i gamla hus som inte genomgått renovering på jag-vet-inte-hur-många-år. Men det är sant, alla mineralfibrer är till synes harmlösa om man ger fan i att bryta sönder och börja skära i det (något man blir varse om efter en veckas stenlunga), men precis som du säger är det många som tyvärr inte känner till den rådande arbetsmiljösäkerheten och vad den innebär. Det sägs ju att man lär sig snabbt när man gör misstag. Så var det iallafall för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback