Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-04, 22:10
  #1
Medlem
Insamlingen startades för ett år sedan av en 66 åring som länge varit motståndare till EU.

Citat:
Her fellow signatories argue Austria would be better off out – economically, socially and environmentally – and that the EU is essentially undemocratic with laws created by unelected commissioners.

Citat:
[...]withdrawal would result in welfare gains of up to €9,800 per household per year,

Tror ni det hon påstår stämmer, kommer landet bli rikare?
Är EU odemokratiskt?
Bör flera länder ta upp den här frågan, och kommer det att trigga en reform av EU tro?



http://www.breitbart.com/london/2015/07/03/euroscepticism-on-the-rise-eu-exit-petition-smashes-100000-threshold-for-debate-in-austrian-parliame nt/
Citera
2015-07-04, 22:15
  #2
Medlem
tzjs avatar
Ja, det kommer säkerligen vara på tapeten i flera länder. Europa är allt för diversifierat för att kunna fungera som den union det är tänkt. Alltför stora skillnader medlemsländerna emellan, och de flesta länder kämpar mot en allmän uppfattning bland folket, rörande det decentraliserade styret som sker i Bryssel bl a.

De stora vinnarna på att lämna EU tror jag är de rikare EU-länderna. Men det antagligen bara på kort sikt.
Citera
2015-07-04, 22:19
  #3
Medlem
Kul att läsa! Hoppas de lämnar EU och flera mer intelligentare länder i Europa gör desamma!
Citera
2015-07-04, 22:22
  #4
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Kul att läsa! Hoppas de lämnar EU och flera mer intelligentare länder i Europa gör desamma!

Lämnar Österrike så blir det oroligt. Grekland "hotade" med att lämna också nyligen, fast då höll antagligen de flesta andra medlemsländer tummarna för det.

England har en aktiv diskussion sedan några år tillbaka med. Österrikes eventuella utträde kan trigga England att ta steget med misstänker jag. Sker det, så är det nog inte långt kvar tills vi bevittnar EU:s kollaps.

Då kommer våra grannar i Norge att flina och säga:
-Hvordan snakke vi tidigare? Kvikklunsj over and out.
Citera
2015-07-04, 22:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Lämnar Österrike så blir det oroligt. Grekland "hotade" med att lämna också nyligen, fast då höll antagligen de flesta andra medlemsländer tummarna för det.

England har en aktiv diskussion sedan några år tillbaka med. Österrikes eventuella utträde kan trigga England att ta steget med misstänker jag. Sker det, så är det nog inte långt kvar tills vi bevittnar EU:s kollaps.

Men att allt fler länder hotar med att lämna, borde göra det klarare för styrelsen att korrigera felen eller decentralisera makten? För ingen vill då att något som står för trygghet skall kollapsa.

Decentralisering är dock motsatsen av vad som diskuteras för lösningen av vad som orsakades greklands kris.
__________________
Senast redigerad av Torsdag6April 2015-07-04 kl. 22:34.
Citera
2015-07-04, 22:35
  #6
Medlem
Hoppas verkligen de lämnar. Skulle ge UKIP mer vatten på deras kvarn till den kommande folkomröstningen. Lämnar England så kommer det här rasera på nolltid, längtar längtar
Citera
2015-07-04, 22:35
  #7
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsdag6April
Men att allt fler länder hotar med att lämna, borde göra det klarare för styrelsen att korrigera felen eller decentralisera makten? För ingen vill då att något som står för trygghet skall kollapsa.

Svårt att korrigera något som jag tror är dömt att inte fungera som man vill. Tanken är god, men jag är skeptisk till de förutsättningar vi har för att skapa en stark union. Det hade varit bra om man hade fått det att fungera ordentligt, men jag tvivlar på att det går.

Då tror jag mer på flera mindre unioner i Europa, som i sin tur samarbetar i ett större perspektiv. Förutsättningar för t ex jordbrukare ser väldigt olika ut beroende på i vilket EU-land du bor i som agronom.

Det är svårt (om inte omöjligt och även dumt) att skapa riktlinjer som skall fungera på en sådan bred palett av omständigheter som EU-länderna erbjuder.
Citera
2015-07-04, 22:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Svårt att korrigera något som jag tror är dömt att inte fungera som man vill. Tanken är god, men jag är skeptisk till de förutsättningar vi har för att skapa en stark union. Det hade varit bra om man hade fått det att fungera ordentligt, men jag tvivlar på att det går.

Då tror jag mer på flera mindre unioner i Europa, som i sin tur samarbetar i ett större perspektiv. Förutsättningar för t ex jordbrukare ser väldigt olika ut beroende på i vilket EU-land du bor i som agronom.

Det är svårt (om inte omöjligt och även dumt) att skapa riktlinjer som skall fungera på en sådan bred palett av omständigheter som EU-länderna erbjuder.

Men precis, allt mindre unioner. Nästan som en federalisering. Visst är det krångligt när så många kulturer krockar, och det är väl kanske det som sätter käppar i hjulen till att börja med..

Om det nu är omöjligt antar jag att tredje världskriget bör initieras snarast så att vi kan varsla lite folk och börja från en fräsch start.. hoppas att jag är lyckligt lottad.
Citera
2015-07-05, 15:34
  #9
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsdag6April
Insamlingen startades för ett år sedan av en 66 åring som länge varit motståndare till EU.


Tror ni det hon påstår stämmer, kommer landet bli rikare?
Är EU odemokratiskt?
Bör flera länder ta upp den här frågan, och kommer det att trigga en reform av EU tro?



http://www.breitbart.com/london/2015/07/03/euroscepticism-on-the-rise-eu-exit-petition-smashes-100000-threshold-for-debate-in-austrian-parliame nt/


Österrike borde ha lika goda förutsättningar att klara sig som grannlandet Schweiz. De var inte neutrala under kriget och fick lida svårt för det. Men de effekterna borde vara utjämnade. Kopiera det Schweizarna gjort inom finansvärlden det kan löna sig.
De betalar netto 1,3 miljarder euro för att vara med i unionen.

Hej Österrike gå ur!
Citera
2015-07-05, 23:39
  #10
Medlem
SibirienKalles avatar
Ett utmärkt initativ som - om inte annat - sätter press på EU att bli mer effektivt och demokratiskt.

Men nu måste Sverige hänga på de allt fler länder som öppet ventilerar sitt missnöje, annars kommer England, Österrike m fl kritiska länder att förhandla till sig fördelar medan de negativa konsekvenserna av dessa fördelar givetvis vältras över på de länder som inte klagar.
Citera
2015-07-06, 06:53
  #11
Medlem
Gospodin.Njets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ett utmärkt initativ som - om inte annat - sätter press på EU att bli mer effektivt och demokratiskt.

Men nu måste Sverige hänga på de allt fler länder som öppet ventilerar sitt missnöje, annars kommer England, Österrike m fl kritiska länder att förhandla till sig fördelar medan de negativa konsekvenserna av dessa fördelar givetvis vältras över på de länder som inte klagar.

Visst är detta lov- och önskvärt, men det lär tyvärr knappast ske något liknande i Sverige, befarar jag.
Citera
2015-07-06, 11:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ett utmärkt initativ som - om inte annat - sätter press på EU att bli mer effektivt och demokratiskt.

Men nu måste Sverige hänga på de allt fler länder som öppet ventilerar sitt missnöje, annars kommer England, Österrike m fl kritiska länder att förhandla till sig fördelar medan de negativa konsekvenserna av dessa fördelar givetvis vältras över på de länder som inte klagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gospodin.Njet
Visst är detta lov- och önskvärt, men det lär tyvärr knappast ske något liknande i Sverige, befarar jag.

Det var visserligen en invånare som hade startat den här insamlingen, vilket är fullt möjligt för dagens svenskar..?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback