Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-04, 21:36
  #1
Medlem
GolfWangs avatar
ibland kan jag glömma att diska ur nån gammal matlåda som man haft på jobbet eller så. så när man öppnar den är den möglig som fan. är det farligt på något sätt även om man diskar den o hur diskar man den bäst mot mögel? det är plastlådor, kan det fastna mögel i något mikroskåpiskt hål? kan möglet fastna på diskborsten o sen mögla ner annat? hur gör ni? slänger ni saker som fått mögel på sig? alltså själva maten fattar jag att ni slänger men jag menar själva disken?
Citera
2015-07-04, 22:06
  #2
Medlem
pickledonions avatar
Brukar skölja av och sedan diska disken. Det är ju väldigt sällan möglet befinner sig på själva behållaren utan det är mest koncenterat till maten. Slängde dock en diskborste för några veckor sedan eftersom möglet faktiskt fastnat på den; det var ändå dags att byta ut den.

Finns inget synbart mögel och du har diskat så behöver du inte oroa dig så värst mycket för disken. Det mögel som eventuellt finns kvar är så minimalt att din kropp, förutsatt att du är frisk i övrigt, utan problem hanterar detta.

Däremot avråder jag från att andas in det damm som kan komma från vissa mögelansamlingar, detta kan innehålla mögelsporer som i högre halter kan ge influensaliknande symptom under högst några dagar.
Citera
2015-07-06, 17:31
  #3
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Brukar skölja av och sedan diska disken. Det är ju väldigt sällan möglet befinner sig på själva behållaren utan det är mest koncenterat till maten. Slängde dock en diskborste för några veckor sedan eftersom möglet faktiskt fastnat på den; det var ändå dags att byta ut den.

Finns inget synbart mögel och du har diskat så behöver du inte oroa dig så värst mycket för disken. Det mögel som eventuellt finns kvar är så minimalt att din kropp, förutsatt att du är frisk i övrigt, utan problem hanterar detta.

Däremot avråder jag från att andas in det damm som kan komma från vissa mögelansamlingar, detta kan innehålla mögelsporer som i högre halter kan ge influensaliknande symptom under högst några dagar.
tack
Citera
2015-07-06, 17:38
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Mögel på mat bör man naturligtvis slänga. O har det kommit på typ en tallrik så kan man diska den noga, så är det ingen fara att använda den igen.

Rätta mig gärna, men;
Mögel är väl en sorts svampar? De utsöndrar ett ämne, t.ex. aflatoxin, som är giftigt. När man får mögel i t.ex. ett hus är det värre, då man måste sanera hela huset eftersom det sprider sig o skapar mer gift?

Giftet kan även orsaka långtidsskador, så som cancer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback