Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-04, 21:19
  #1
Medlem
stillsams avatar
Hej,

Jag har problem med min ATV (Gen 3). Egentligen har jag tre problem, som kanske beror på en och samma orsak?

1) När ATV startas saknas appar. Jag har bara två val; Datorer och/eller Inställningar.

2) Om jag försöker ansluta (via MBP) och spela upp datorn bild på tv får jag meddelande "Kunde inte ansluta till Apple TV".

3) När jag försöker logga in med mitt Apple ID på min ATV får jag bara felmeddelande att mitt Apple ID eller lösenord är felaktigt, trots att det både Apple ID och lösenord är korrekt ifyllda. Jag har bytt lösenord och loggat in på Itunes på datorn och där går det utmärkt.

Vad har jag då gjort för att försöka lösa problemet?

1) Startat om enheten.
2) Återställt ATV till fabriksinställningar.
3) Dragit ut strömsladden och låtit denna vara utan ström i 15 minuter.
4) Googlat till förbannelse.

Vad finns det mera för förslag på lösning?

Eller bör jag hiva skiten (ATV'n) i sjön och köpa en ny, vacker och skinande ATV - eller kanske motsvarande pryl från annan tillverkare?
Citera
2015-07-05, 12:16
  #2
Medlem
StyleWarss avatar
Din ATV plockar inte upp något nätverk. Har du trådat? Eller WiFi?
Om WiFi, felsök router. Om trådat - nätverkskortet har pajat i ATV.

Om du vill köpa ny så finns det för 599 på Webhallen, betala med PayPal så får du 100kr ytterligare rabatt=499kr.
Citera
2015-07-05, 13:38
  #3
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Din ATV plockar inte upp något nätverk. Har du trådat? Eller WiFi?
Om WiFi, felsök router. Om trådat - nätverkskortet har pajat i ATV.

Om du vill köpa ny så finns det för 599 på Webhallen, betala med PayPal så får du 100kr ytterligare rabatt=499kr.

Tack för ditt svar. Det uppskattas och jag kom nu en bit på vägen.

Jag har testat med nätverkskabel och då kan jag spegla datorns skärm på tv. Med wifi går det inte.

Hur felsöker jag då routern?

Dock återstår problemet att jag inte kan logga in med mitt (giltiga) Apple-ID. Felmeddelande lyder:

"Det apple-ID du angav hittades inte, eller så var lösenordet felaktigt. Försök igen".

Som jag skrev i första posten har jag testat flera gånger och även bytt lösenord till mitt Apple-ID två gånger. Att jag inte kan logga in med Apple ID, kan de var orsaken till att jag fortfarande endast ser "Dator" och "Inställningar"?
Citera
2015-07-05, 13:51
  #4
Medlem
StyleWarss avatar
Du borde gå in i inställningar och titta på nätverk. Att du inte kunde komma in förut berodde nog på att du inte fick kontakt med Apples server, samma sak nu kanske? Din router kan ha låst porten som pratar med Apples server port 123 om jag inte minns fel. Starta om router har du säkert redan gjort.

Om du har en iPhone/iPad, ladda ner "Remote" så kan du skriva mycket lättare än med lilla fjärren.

Dela ut internet WiFihotspot från din telefon, se om ATV kopplar upp sig mot den utan problem.

Kolla att din region inte blivit fel när du återställt din ATV i inställningar. Då ropar den på fel butik nämligen och du kommer inte in.
Citera
2015-07-05, 14:45
  #5
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Dela ut internet WiFihotspot från din telefon, se om ATV kopplar upp sig mot den utan problem.

Detta tips gjorde susen.

Genom att ansluta till telefonens hotspot kunde jag logga in med hjälp av mitt Apple ID. Därefter kunde jag ansluta tillbaka via "ordinarie" wifi.

Nu kan jag se appar. Jag kan använda apparna och jag kan hyra film.

Det jag, av någon anledning, inte kan göra nu är att spegla datorn till min apple TV. Den där lilla ikonen jag klickar på har försvunnit från datorn och även från min Ipad. Det är dock inget större problem och jag kan leva utan det.

Tack även för tipset om "Remote", det fungerade utmärkt när jag var uppkopplad på telefonens wifi
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback