Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-07-04, 21:52
  #25
Medlem
Baalzamons avatar
Ungefär som en bekant berättade om från sin tid på en bensinstation. En dam var inne och köpte n liter motorolja. En liten stund senare kom hon in och köpte en liter till. Sedan hände det igen och då frågade han vad hon grejade med. Då höll hon också på att fylla upp till kanten på oljelocket.
Citera
2015-07-04, 22:48
  #26
Medlem
Men TS då - även din bil har väl oljsticka?

På jänkarV8or med filter lägger man i max 6 liter
Citera
2015-07-04, 23:18
  #27
Medlem
Man får ju verkligen vara glad att inte TS jobbar som flygmekaniker

10 liter olja


Jag lovar att det skummat REJÄLT när vevstakarna plaskade omkring där. Är också tämligen säker på att vevhus ventilationen fått jobba rejält...........och en katalysatror som inte funkar längre samt läckage vid till vevaxeltätningarna.

Annars är nog allt bra.
Citera
2015-07-05, 12:01
  #28
Medlem
dwgs avatar
Haha fyllde du på tills det rann över 😁

Ska man göra skälv så läser man på..
Citera
2015-07-05, 13:58
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Antingen driver TS med oss eller så kan man ju undra lite varför man inte rent spontant häller i ungefär lika mycket olja som man tappade ur....
Eftersom TS inte svarat o alla andra redan gett komentarer om mängden så tänker jag spekulera.
Antar Att TS köpt en 10-liters dunk på tex Biltema. Sedan har har i ren okunskap hällt i alltihop i tron att det är portionsförpckning.
Jag själv gjorde det omvända när jag var ung o hällde i 4 liter då dunken innehöll det. Hade inte en aning om att olika motorer krävde olika mängd. Det var min syster som lånade bilen o kollade stickan
Citera
2015-07-05, 18:01
  #30
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ungefär som en bekant berättade om från sin tid på en bensinstation. En dam var inne och köpte n liter motorolja. En liten stund senare kom hon in och köpte en liter till. Sedan hände det igen och då frågade han vad hon grejade med. Då höll hon också på att fylla upp till kanten på oljelocket.

Ja man brukar ju lära sig sen efter sina misstag
Citera
2015-07-05, 19:00
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
De e inte så svårt faktiskt för en motor rymmer väldigt mycket.
Oljan är bara där för att smörja.

Han hade säkert fått i 12L.


Oljan är definitivt inte där bara för att smörja då oljan har fler viktiga funktioner än det.

Smörja
Kyla
Transportera värme
Dämpa ljud
Förhindra korrosion
Sköter en del hydraulik
Ta upp spel
Lösa upp skit och hålla det flytande
M.m....
Citera
2015-07-05, 20:48
  #32
Medlem
Manboiiis avatar
Hur kan man få för sig att hela dunken ska i?
När du tappa ur all olja, tyckte du det såg ut som 10l?


Ska max 3-4 liter, det märker du på oljestickan som man kollar nivån
Citera
2015-07-05, 21:04
  #33
Medlem
Bbobis avatar
Kan se framför mig hur ts häller i olja och väntar på att se nivån komma upp till öppningen likt kylarvätska på äldre bilar
Citera
2015-07-05, 21:28
  #34
Medlem
Oljeapans avatar
För länge sedan fick vi in en mindre Mercedeslastbil som dröp av olja. Jodå, föraren hade fyllt på olja för att oljenivåmätaren visade för lite. När vi förklarade att mätaren mätte oljetryck blev han lite mer dämpad. Vi tappade ut 15 liter olja för mycket! Konstigt nog klarade sig packningarna!
Citera
2015-07-05, 21:43
  #35
Medlem
Baalzamons avatar
En del olja kommer tryckas förbi kolvringarna upp till förbränningsrummen men utan att förbrännas helt och följa med ut till katalysatorn istället, där det brinner upp av värmen. Inte bra för katten.
__________________
Senast redigerad av Baalzamon 2015-07-05 kl. 21:47.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback