Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-04, 14:15
  #1
Medlem
Tjena!

Jag käkar just nu kortisontabletter och kommer göra det i flera veckor framöver. Jag hade dock missat att jag för magens skull måste äta Omeprazol vid sidan av för att kortisontabletterna tydligen ska vara ganska jobbiga för magen. Jag åt kortisontabletterna i en dryg vecka innan jag kom på Omeprazolen.... :/

Finns det någon risk att min mage nu tagit stor skada av detta? Tänker på eventuellt magsår eller liknande. Jag nojjar lite eftersom jag sedan jag började med kortisontabletterna känt av en sveda/stick/hugg på vänster sida av magen ungefär vid revbensbågen. Jag äter kortison i 6 tabletter per dag men ska trappa ned vecka för vecka.

Frågor:
- Kan jag äta vilken mat som helst under kuren, nu när jag äter Omeprazol till, eller måste jag anpassa kosten på något vis?
- Är det helt säkert för mig nu när jag börjat med Omeprazol, alltså behöver jag noja över eventuella besvär med magen eller har jag "räddat upp" det?
Citera
2015-07-04, 18:22
  #2
Medlem
Nej. Men kan öka risk för blödning eller sår om man samtidigt har NSAID.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback