Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-08-09, 23:07
  #25
Medlem
Parasights avatar
Lugn. Levercirrhos får man i de allra flesta fall efter många (typ 20+) års hårt supande. Även rätt uttalade alkoholorsakade leverskador kan gå tillbaka med avhållsamhet. Gå till doktorn och kolla upp det, men ligg inte sömnlös tills dess. Dina symptom är väldigt ospecifika, och kan bero på en massa olika saker, de flesta helt ofarliga.
Citera
2015-08-12, 23:41
  #26
Medlem
Magic.handss avatar
Kan man känna med fingrarna/händerna om levern är förstorad? Jag känner med fingrarna under höger revbensbåge men kan inte känna något speciellt. Dock vet jag ju inte vad jag ska "känna" för något.

Fick för övrigt näsblod idag vilket gör mig mycket orolig då det är ett tecken på leversjukdom. Detta näsblod återkom sedan ett par gånger under dagens lopp med några timmars mellanrum. Förra gången jag hade näsblod var i juli förra året, då var det mycket kortvarigt, dessförinnan i januari 2014 fem dygn efter en rejäl fest med mycket alkohol. Gången dessförinnan var i juli 2013.

Fyra näsblodstillfällen på två år låter alarmerande mycket i mina öron. Vad jag förstår så har vuxna män knappt näsblod alls? Det är väl något som hör barndomen till. Dock har jag jobbat extremt mycket/sovit väldigt lite i flera veckors tid nu om det kan ha någon betydelse. Även stressat en del men ska ta det lugnare framöver.
Citera
2015-08-15, 17:14
  #27
Medlem
Magic.handss avatar
Näsblod indikerar leversjukdom eftersom en ansträngd och skadad lever inte producerar de ämnen som behövs för blodets koaguleringsförmåga i tillräckligt stor utsträckning. Röda "ränder" när man kliar sig är även ett tecken på detta. Enligt trovärdiga skriftliga källor.

Är det normalt att få oförklarliga näsblod i vuxen ålder? Jag kan köpa att man får näsblod om man får en rak höger på krogen men när man inte ens har petat sig i den där jävla näsan och ändå så droppar det. Vad fan? Är inte förkyld eller något heller utan det är helt obegripligt.
Citera
2015-08-16, 00:37
  #28
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magic.hands
Näsblod indikerar leversjukdom eftersom en ansträngd och skadad lever inte producerar de ämnen som behövs för blodets koaguleringsförmåga i tillräckligt stor utsträckning. Röda "ränder" när man kliar sig är även ett tecken på detta. Enligt trovärdiga skriftliga källor.

Är det normalt att få oförklarliga näsblod i vuxen ålder? Jag kan köpa att man får näsblod om man får en rak höger på krogen men när man inte ens har petat sig i den där jävla näsan och ändå så droppar det. Vad fan? Är inte förkyld eller något heller utan det är helt obegripligt.

Stress och sömnbrist kan ge näsblod. Om du nu oroar dig så för detta varför går du inte till doktorn?
Citera
2015-08-17, 21:54
  #29
Medlem
pearsons avatar
Jag är övertygad om att du har en frisk lever. Dock låter det som om du drabbats av ganska kraftig hypokondri, vilket i sig är en jobbig åkomma. Börja träna 4 ggr i veckan med start i morgon.
Citera
2015-09-25, 22:40
  #30
Medlem
inSanitYys avatar
Hur gick det hos läkaren?
Citera
2015-10-10, 22:02
  #31
Medlem
Magic.handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inSanitYy
Hur gick det hos läkaren?

Jag kan inte svara på din fråga. Jag är död. Diagnosticerades med långt gången skrumplever och den 19 augusti 2015 avled jag till följd av brustna esofagusvaricer med omfattande blodkräkningar som följd.
Citera
2015-10-11, 02:08
  #32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magic.hands
Jag kan inte svara på din fråga. Jag är död. Diagnosticerades med långt gången skrumplever och den 19 augusti 2015 avled jag till följd av brustna esofagusvaricer med omfattande blodkräkningar som följd.
Hur orkar du?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback