Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-07-04, 09:18
Medlem
Gift44s avatar
Hej, har en fråga till er här som har koll på det. Förra veckan fick min far ett brev från sin lilla sparbank (Mönsterås Häradssparbank) där de (efter 27 år som kund) krävde honom på uppgifter om hur mycket pengar han får per månad, varifrån de kommer och hur mycket pengar de andra i hans hushåll tjänar (han är inneboende hos mig). Hans inkomster är ca 12000/månad och han har inte haft några extrainkomster på över 6 år (han är pensionär sen 7 år tillbaks). Jag finner detta agerande av banken högst märkligt då och undrar om någon annan fått ett liknande brev helt oförhappandes och er åsikt om detta.
Citera
2015-07-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Hej, har en fråga till er här som har koll på det. Förra veckan fick min far ett brev från sin lilla sparbank (Mönsterås Häradssparbank) där de (efter 27 år som kund) krävde honom på uppgifter om hur mycket pengar han får per månad, varifrån de kommer och hur mycket pengar de andra i hans hushåll tjänar (han är inneboende hos mig). Hans inkomster är ca 12000/månad och han har inte haft några extrainkomster på över 6 år (han är pensionär sen 7 år tillbaks). Jag finner detta agerande av banken högst märkligt då och undrar om någon annan fått ett liknande brev helt oförhappandes och er åsikt om detta.
Står det inte i brevet varför de frågar?
Jag har läst om flera som fått brev. Det är pga penningtvättlagar och har nåt med terrorism att göra. Banken måste fråga men du måste inte svara.
Citera
2015-07-04, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Står det inte i brevet varför de frågar?
Jag har läst om flera som fått brev. Det är pga penningtvättlagar och har nåt med terrorism att göra. Banken måste fråga men du måste inte svara.

Men vilka konsekvenser kan det få om man inte svarar?

/Lex.
Citera
2015-07-04, 09:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem

/Lex.

I förlängningen kan de låsa konton exempelvis, dessa lagar kommer tvinga oss alla att lämna någon form av information eftersom alla bankerna står under samma lagar. Båda mina banker och även nätmäklaren har avkrävt mig svar.
Citera
2015-07-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem

/Lex.

Det är i så fall i samband med insättningar på konto? Det är som nämts nya (sen ett par år) regler för att komma åt penningstvätt. Vad som händer? Jag får gissa att det blir flaggat och om de har tid/lust så tittar nån närmare på det.
Citera
2015-07-04, 09:40
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är i så fall i samband med insättningar på konto? Det är som nämts nya (sen ett par år) regler för att komma åt penningstvätt. Vad som händer? Jag får gissa att det blir flaggat och om de har tid/lust så tittar nån närmare på det.
Detta var lite varför jag undrade, farsan har alltså inga insättningar förutom vanlig pension och tjänstepension. Den största insättningen jag kollat var 544 kronor för att han skulle betala en räkning för ca 1 år sedan. Dessa brev skickas isf ut helt random?
Citera
2015-07-04, 09:42
Medlem
Citat:
Detta var lite varför jag undrade, farsan har alltså inga insättningar förutom vanlig pension och tjänstepension. Den största insättningen jag kollat var 544 kronor för att han skulle betala en räkning för ca 1 år sedan. Dessa brev skickas isf ut helt random?

Då känner jag inte till några regler kring detta (men jag är varken jurist eller bankman). Det är inte så enkelt att de vill kränga på honom rådgivning eller andra tjänster?
Citera
2015-07-04, 09:46
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Då känner jag inte till några regler kring detta (men jag är varken jurist eller bankman). Det är inte så enkelt att de vill kränga på honom rådgivning eller andra tjänster?
Isf misslyckades det försöket skändligen. Han ska flytta sina pengar till en annan bank. Men det kanske blir samma där....
Citera
2015-07-04, 12:04
Medlem
Rodwizards avatar
Citat:

Byt bank. Kraven bankerna har på sig iom penningtvättlagen har inget med det här beteendet att göra.
Starta "revolution", samla folk, byt bank allihopa. Så kan de sitta där utan kunder.
Citera
2015-07-04, 19:25
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
https://lagen.nu/2009:62#K2

Där står bland annat:
1 § En verksamhetsutövare ska vidta åtgärder för att uppnå kundkännedom. Omfattningen av dessa åtgärder ska anpassas efter risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Tro fan att bankerna tar den enkla vägen och ställer frågorna till samtliga kunder. Anpassning kostar tid och pengar. Och hur mycket tid och pengar skulle det inte gå åt för att sitta och kolla kunders transaktionslistor för att sedan komma fram till om risken för penningtvätt eller terrorism är liten, stor eller mittemellan.

Naturligtvis tar bankerna den enkla vägen via massutskick. De allra flesta företag gör vad de kan för att öka sin "kundkännedom". Det som är jobbigt för bankerna är att det handlar om det allra heligaste för kunderna; deras pengar.

Och säkerligen kommer konsekvenserna för brister i arbetet att bli än värre än tidigare:

http://www.fi.se/Press/Pressmeddelan...a-50-miljoner/
Citera
2015-07-11, 14:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Isf misslyckades det försöket skändligen. Han ska flytta sina pengar till en annan bank. Men det kanske blir samma där....
Har din far besökt banken ifråga och haft ett möte med dom så de vet att han överhuvudtaget lever? Ser säkert skumt ut när han är inneboende hos dig. Det är förmodligen ett av problemen med det hela. Om det nu inte är så att du är inneboende hos honom. Iaf vill de veta vem som har tillgång till kontot egentligen etc.
Citera
2015-07-12, 12:23
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodwizard
Byt bank. Kraven bankerna har på sig iom penningtvättlagen har inget med det här beteendet att göra.
Starta "revolution", samla folk, byt bank allihopa. Så kan de sitta där utan kunder.

Jo, det har det. Banken är skyldig att fråga varifrån han får sina pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in