Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-08, 10:02
  #13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag gillar mest döda författare. Ett par namn i den här genren är Friedrich Dürrenmatt och H.-K. Rönblom. Om de inte är utrensade på ert lokala bibliotek är de klart läsvärda.
Citera
2015-10-08, 10:04
  #14
Medlem
CaptainKulings avatar
Glöm inte mästarna Michael Connellys och Lee Child.
Citera
2015-10-08, 16:24
  #15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag gillar mest döda författare. Ett par namn i den här genren är Friedrich Dürrenmatt och H.-K. Rönblom. Om de inte är utrensade på ert lokala bibliotek är de klart läsvärda.
Rönblom är enligt mitt förmenande den bäste svenske deckarförfattaren någonsin, som dog alldeles för tidigt. Journalisten Rönblom har mycket att lära ut om hur det svenska femtiotalssamhället fungerar - oavsett om det handlar om det inre livet i en missionsförsamling i en liten landsortsstad, eller en tidningsredaktion i Stockholm. Och nämner man Rönblom i Sverige måste man också nämna hans outtalade men uppenbara engelska förebild, Dorothy L. Sayers, som är lika mycket sedesskildrare som pusseldeckarkonstruktör - en shandy på hälften Agatha Christie och hälften John Galsworthy, om man ska ge en lite slängig karakteristik.
Citera
2015-10-08, 22:46
  #16
Medlem
Jag tycker att Reginald Hill var den bästa deckarförfattaren. Hans bok "Dalen som dränktes" är faktiskt mer än en deckare.
Citera
2015-10-08, 22:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Rönblom är enligt mitt förmenande den bäste svenske deckarförfattaren någonsin, som dog alldeles för tidigt. Journalisten Rönblom har mycket att lära ut om hur det svenska femtiotalssamhället fungerar - oavsett om det handlar om det inre livet i en missionsförsamling i en liten landsortsstad, eller en tidningsredaktion i Stockholm. Och nämner man Rönblom i Sverige måste man också nämna hans outtalade men uppenbara engelska förebild, Dorothy L. Sayers, som är lika mycket sedesskildrare som pusseldeckarkonstruktör - en shandy på hälften Agatha Christie och hälften John Galsworthy, om man ska ge en lite slängig karakteristik.

Ja, Rönnblom är mycket läsvärd.
Citera
2021-08-25, 07:04
  #18
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Mons Kallentoft Vattenänglar är den senaste boken jag läser i som är deckare och En Annan Tid, Ett Annat Liv är också en bok jag läser.
Citera
2021-08-25, 07:10
  #19
Medlem
Captinheros avatar
Som nämnd Lee child simpla enkla böcker att skumma igenom. Man vet vad man får helt enkelt. Liknande premis i varje bok, jack gör sin grej och räddar dagen. Simple But fun
Citera
2021-08-25, 07:16
  #20
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Inte ofta jag läser deckare men det händer att man snubblar över någon hårdkokt bok.

Den sista deckarn jag läste var 3 systrar av gunnar blå.
Citera
2021-09-13, 18:58
  #21
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
Jag har aldrig läst med någon författare över huvud taget och lär sannolikt aldrig göra det heller. Däremot läser jag böcker skrivna av författare och när det gäller deckare och kriminalromaner så gillar jag givetvis Agatha Christie men jag läser även Jan Mårtenson, Emelie Schepp, Björn Hellberg, mm. Viveca Sten är väl också okej även om hennes "gåtor" är överdrivet lätta och ett annat minus är att hon ger en felaktig bild av hur invandrare behandlas i detta land.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback