Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-04, 00:14
  #1
Medlem
Clarizos avatar
Hejsan , nu är det såhär att jag har köpt en E46 330i modellen BMW för en månad sedan. Jag tänkte nitstarta och känna hur det var med den här bilen men ta mig fan att det inte funkar ? Slår av anti sladd o anti spinn men när jag varvar upp och sedan släpper kopplingen och gasar så spinner inte mina däck utan den varvar upp och det luktar koppling. Vad är probleme ? Kan jag nitstarta med andra bilar så måste det gå med denna tycker man..
Citera
2015-07-04, 00:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarizo
Hejsan , nu är det såhär att jag har köpt en E46 330i modellen BMW för en månad sedan. Jag tänkte nitstarta och känna hur det var med den här bilen men ta mig fan att det inte funkar ? Slår av anti sladd o anti spinn men när jag varvar upp och sedan släpper kopplingen och gasar så spinner inte mina däck utan den varvar upp och det luktar koppling. Vad är probleme ? Kan jag nitstarta med andra bilar så måste det gå med denna tycker man..

Vissa BMW har en fördröjningsventil på röret till slavcylindern så då man släpper kopplingen så ska den inte bara släppa den tvärt utan något saktare för en jämnare gång då man växlar o.s.v. Denna kan man ta bort om man vill vilket många gör.

Men problemet du har låter mer som för stora och breda däck kombinerat med en koppling som inte har många mil kvar. Skulle kopplingen inte vara slut så är den det med all sannolikhet efter operationen du gjort. Om du nu inte stod och slirade på kopplingen i 0.2 sek innan du märkte att däcken inte spann. Men känslan är att det är sekunder vi pratar om.

Lycka till.
Citera
2015-07-04, 00:35
  #3
Medlem
Clarizos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Vissa BMW har en fördröjningsventil på röret till slavcylindern så då man släpper kopplingen så ska den inte bara släppa den tvärt utan något saktare för en jämnare gång då man växlar o.s.v. Denna kan man ta bort om man vill vilket många gör.

Men problemet du har låter mer som för stora och breda däck kombinerat med en koppling som inte har många mil kvar. Skulle kopplingen inte vara slut så är den det med all sannolikhet efter operationen du gjort. Om du nu inte stod och slirade på kopplingen i 0.2 sek innan du märkte att däcken inte spann. Men känslan är att det är sekunder vi pratar om.

Lycka till.

Okej! Så då kanske anti spinn funkar med andra ord. Vill bara vara säker på att den funkar !
Okej , bilen har gått 13 tusen och jag känner att kopplingen är helt ok än så länge
Citera
2015-07-04, 00:52
  #4
Medlem
Du hade ju stängt av anti-spin?
Din koppling låter slut, i så fall.
Citera
2015-07-04, 01:50
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Nitstart måste vara en riktig självmotsägelse, bromsa och gasa samtidigt liksom. Man tvärnitar när man bromsar så man låser hjulen och rivstartar när man gasar så däcken släpper greppet, nitstart finns hittas inte ens av Google.

Det är rivstart du har problem med och det är säkert kopplingen som inte är frisk längre. Du skrev ju själv att det luktar koppling (bränd koppling antar jag), det gör det inte om den är som den ska vara.
Citera
2015-07-04, 15:21
  #6
Medlem
orkar bilen inte dra lös bakdäcken gör du antingen något väldigt fel eller så är bilens komponenter slitna. Jag fick till och med en nissa micra att rivstarta. polaren skulle skrota sin mors gamla bil så vi lekte lite med den innan det blev tid för krossaren på skroten. Vi blev rätt hyffsade på handbromsparkering. dvs rycka handbromsen och sladda 180 grader och placera bilen i parkeringsrutan.
Citera
2015-07-04, 16:11
  #7
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarizo
Okej! Så då kanske anti spinn funkar med andra ord. Vill bara vara säker på att den funkar !
Okej , bilen har gått 13 tusen och jag känner att kopplingen är helt ok än så länge
Fortsätt på samma sätt,så är jag säker på att den INTE funkar...

Att misshandla en bil ordentligt är INTE rätt sätt att "kolla så den funkar"..men jag kan ju ha fel..
Citera
2015-07-04, 20:53
  #8
Medlem
Joomlas avatar
Har aldrig hört talas om en sådan fördröjningsventil som ovanstående nämnde men däremot har jag för mig att man enligt Bosse bildoktorn himself kan testa kopplingen genom att vid körning på högsta växeln, samtidigt som man ger liite gas, trampa till på kopplingen. Nog mycket att lamellerna släpper 0,5-1,0 s. Om kopplingen är dålig så låser den inte när du släppt kopplingen utan slirar då med följden att motorns varvtal kan öka lite hur som helst om du gasar till.

Edit: hittade bosse bildoktorns förklaring:

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Fortsätt på samma sätt,så är jag säker på att den INTE funkar...

Att misshandla en bil ordentligt är INTE rätt sätt att "kolla så den funkar"..men jag kan ju ha fel..
Jag tolkar det som att TS menar att han upptäckte ett ev. fel på kopplingen i samband med misshandel, inte att misshandeln var felsökningsmetoden.

En av de sakerna jag aldrig gör oavsett om jag kör manuell eller automat är rivstarter. Kanske bara inbillar mig men att från stillastående ge fullgas känns som en enorm belastning kontra om man startar mjukt först.
__________________
Senast redigerad av Joomla 2015-07-04 kl. 21:02.
Citera
2015-07-04, 21:11
  #9
Medlem
hippilis avatar
Nitstarta var ju något jag alldrig hört. Skriver på en bok om bilar och lagningar, ordet kommer med i någon lustig ordlista.
Citera
2015-07-04, 21:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Har aldrig hört talas om en sådan fördröjningsventil som ovanstående nämnde men däremot har jag för mig att man enligt Bosse bildoktorn himself kan testa kopplingen genom att vid körning på högsta växeln, samtidigt som man ger liite gas, trampa till på kopplingen. Nog mycket att lamellerna släpper 0,5-1,0 s. Om kopplingen är dålig så låser den inte när du släppt kopplingen utan slirar då med följden att motorns varvtal kan öka lite hur som helst om du gasar till.

Edit: hittade bosse bildoktorns förklaring:

Jag tolkar det som att TS menar att han upptäckte ett ev. fel på kopplingen i samband med misshandel, inte att misshandeln var felsökningsmetoden.

En av de sakerna jag aldrig gör oavsett om jag kör manuell eller automat är rivstarter. Kanske bara inbillar mig men att från stillastående ge fullgas känns som en enorm belastning kontra om man startar mjukt först.


Sådan ”fördröjningsventil” är inte så himla ovanlig, däremot så brukar man inte ha problem att göra rivstarter med dessa.

Tanken bakom dessa strypningar flödet för hydraulvätskan till kopplingen brukar vara att man vill få en gnutta fördröjning så att ev slack i drivlinan hinner stramas upp innan all kraft kommer farande.

T ex så hade SAAB problem på 70-80talet med sina bilar i Italien, det var onormalt högt utfall på transmissionsproblem som krasade växellådor etc. SAAB undersökte saken och upptäckte att det var vanligt att männen där nere blev lite ”ivriga” på att göra rivstarter när det trippade snygga damer på trottoarerna, för att ympa på dem. Hade de då stannat med motorbroms så var det slack i drivlinan som gjorde att det blev en rejäl smäll när kopplingen släpptes, och det slet hårt på grejorna.

Lösningen de kom på var att strypa flödet i kopplingen en smula så att då man dumpade kopplingen så tog det ändå så lång tid (handlar om tiondelar alltså) innan det blev ingrepp och då hann slasket stramas upp innan kopplingen greppade fullt, och smällen uteblev och transmissionen höll bättre.
Citera
2015-07-04, 23:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Har aldrig hört talas om en sådan fördröjningsventil som ovanstående nämnde men däremot har jag för mig att man enligt Bosse bildoktorn himself kan testa kopplingen genom att vid körning på högsta växeln, samtidigt som man ger liite gas, trampa till på kopplingen. Nog mycket att lamellerna släpper 0,5-1,0 s. Om kopplingen är dålig så låser den inte när du släppt kopplingen utan slirar då med följden att motorns varvtal kan öka lite hur som helst om du gasar till.

Tror den kallas för CDV på engelska vilket borde stå för Clutch Delay Valve. Söker du på det så borde du ha lite att läsa. :)

Lycka till.
Citera
2015-07-05, 04:00
  #12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Tror den kallas för CDV på engelska vilket borde stå för Clutch Delay Valve. Söker du på det så borde du ha lite att läsa.

Lycka till.
Tack för den

Kanske lite OT men angående kopplingar har ju vissa nyare bilar en funktion där bilen automatiskt möter med gasen när man börjar släppa upp kopplingen. Har detta påfund också ett namn? Eller ska jag behöva fortsätta namnge den med den här förklaringen av dess funktion?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback