Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-03, 21:19
  #1
Medlem
Vissa sportfiskare har gjort våra insjöar till en "catwalk". Det är dyra märkesplagg på friluftsbyxorna och dyra kängor.

Vad fiskar ni i för kläder? Självklart är det själva fisket som är viktigast. Men kläder kan ju vara praktiska att använda.

Själv fiskar jag i gröna "fiskebyxor". Ett par rejäla kängor och med friluftsskjorta på överkroppen. Bör tilläggas att jag för det mesta trollar med min Buster. Men även spinnfiske från båten förekommer. Kanske passar min outfit bättre vid fiske från land.
Citera
2015-07-03, 21:24
  #2
Medlem
smurflers avatar
Kanske är värt att säga vilket väder som avses. Är det mitt på sommaren i stekande sol så snackar vi badshorts. That's it. Är det lite halvkallt brukar jag lira med ett par rejäla arbetsbyxor samt en flanellskjorta. Är det riktigt kallt kör vi underställ, arbetsbyxor samt flanellskjorta.
Citera
2015-07-03, 21:45
  #3
Medlem
seadog678s avatar
Använder aldrig speciella fiskekläder, vare sig när jag fiskar med nät eller spö.
Citera
2015-07-03, 22:06
  #4
Medlem
swed42s avatar
Shorts och nätbrynja.
Citera
2015-07-03, 23:28
  #5
Medlem
Skydd mot mygg, väder och vind och vad det innebär. Täta Fjällrävenbrallor Berettaskjorta och Nokia stövlar. Reklamkeps men inget märkvärdigt annars

Köpte 5st olika rutiga Berettaskjortor på nätet från UK för under halva priset mot i svergie.
Lyx kanske men kvalite lönar sig i längden
__________________
Senast redigerad av D900s 2015-07-03 kl. 23:37.
Citera
2015-07-03, 23:34
  #6
Medlem
Byter inte om till några speciella kläder när jag skall ut och fiska, utan kör i det jag råkar ha på mig när jag bestämmer mig för att sticka ut.
Citera
2015-07-04, 01:18
  #7
Medlem
hogerspokets avatar
Simms G3 vadare (3/5 lagers laminerad g-tex - har för mig att det var det G3 jag köpte sist ehuru det kan kan ha varit G5)
Simma G3 jacka (3 lagers laminerad g-tex) eller en skön hoodie

Kronställ (vintertid förstärkt med 10 år gammal fleece från Arc'teryx uppe & nere)
En keffiyeh* runt halsen och lämplig huvudbonad för årstiden (idag en solhatt, förra natten en kepa, vintertid svart yllemössa)
Ett par billiga GL-polaroidbrillor
Ett par billiga GL-vadarskor


Undantaget de två förstnämnda är det förslitningsvaror, så jag finner ingen poäng i att spendera överdrivet med pengar på dessa prylar.

Ovanstående gäller vid flugfisket, vilket är det jag sysslar mest med.

Vid pelagialjigg/flötestrolling/trolling från båt i kallt/dåligt väder är det samma sak som gäller, med vadarna utbytta mot ett par tio år gamla Arc'teryc laminerade g-tex bibs, samt vettiga skodon, oftast väl infettade Blundstones. Vid bra/vindstilla väder blir det väl ett par slitna jeans, en random tischa och möjligen då en hoodie.

*

Jag vet inte om det kvalar in som catwalkbeteende, men livet är fan för kort för att strula med dåliga skalplagg/vadare...
Citera
2015-07-06, 02:39
  #8
Medlem
JerryCottons avatar
Brukar ofta kombinera jakt och fiske, eller bara strosa i naturen.

Min klädsel är oftast som följer när jag är ute och jagar/fiskar.

Blå skogsjacka, ränsel och hagelpungar, bössa, sabel, två pistoler på bröstet och en flöjt. På högra axeln brukar jag ha min jaktväska av sälskinn. Detta kompletteras av vadmalsrock och byxor samt stövlar av älgskinn. Grå filthatt är ju givet!

Som accessoarer, järppipa, lärkpipa samt flankörpipa av silver.
Mitt skägg matchar bra till denna klädsel.

Vid fiske som kräver vadning kommer mina gamla Loopvadare i neopren till användning. Polaroidglajjor modell billiga samt en fiskeväst, även den modell billig och gammal. Kanske en keps om det är soligt.

Vid trolling varierar utrustningen beroende på väder, vind och kontinent. Ibland naket, ibland en Baltic flytoverall.
Citera
2015-07-29, 21:15
  #9
Medlem
vrooms avatar
Vid flugfiske har jag gått från Neoprenvadare med fasta stövlar, flugfiskeväst och hela jävla köret till att köra mer minimalistiskt.

När jag fiskar bäckar och annat smått så kör jag ett par Cabelas midjevadare, Guidelines billigaste kängor med gummisula och en flugask i skjortfickan. Peang och avbitare fäster jag i en liten ryggsäck som rymmer dricka och pipan

Under åren har det blivit en massa dyra spön som Scott, Hardy och St Croix, men det är ett ett 7,6 fots klass 3 för under tusingen jag använder mest nuförtiden.
Så jäkla gött att kunna knalla omkring obehindrat i snårskogen.
Citera
2015-07-30, 01:12
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Sommartid fiskar jag oftast iförd blåställ, På våren har jag en anorak utanpå. Vintertid fiskar jag oftast iförd skoteroverall eller Vadmalsställ. Blåställ och anorak kompletterat med ett rejält underställ om det inte är så kallt. Vid något enstaka tillfälle tar jag på mig min tweedkostym när jag metar, mest för att det provocerar en del.
Citera
2015-07-30, 10:38
  #11
Medlem
vrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Sommartid fiskar jag oftast iförd blåställ, På våren har jag en anorak utanpå. Vintertid fiskar jag oftast iförd skoteroverall eller Vadmalsställ. Blåställ och anorak kompletterat med ett rejält underställ om det inte är så kallt. Vid något enstaka tillfälle tar jag på mig min tweedkostym när jag metar, mest för att det provocerar en del.

Knalla omkring i Tweedgrejor är så fränt och over the top att det måste vara ok
keps som matchar kavajen och en flätad korg hängande över axeln medans man suttar lite förstrött på sin rakskaftade pipa och bara fiskar torrfluga uppströms

Gäller att vara på sin vakt dock så man inte börjar se ut som nån jävla hipster...

http://blog.fishtec.co.uk/wp-content...2/01/Tweed.jpg
Citera
2015-07-30, 10:53
  #12
Medlem
Samma kläder som jag använder vid turerna ut i busken.
Fjällräven brallor eftersom att dom tål väta bra, på tassarna sitter det oftast kängor med goretex membran av samma anledning, och sen en skaljacka med membran. Gillar inte att behöva släpa runt på regnkläder.
De gånger jag fiskar eller vandrar uppe i Nordligaste delen av landet så hänger jag även på mig tunna handskar och en mygghatt pga knotten.
I stort sett så är vad jag har på mig naturligtvis lite beroende på vilken temperatur som råder vid tillfället.
Kläderna kostar en slant i inköp men eftersom att jag använder dom flitigt så är det lätt värt pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback