Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 19:15
  #1
Medlem
Tja!

Nu är det så att jag har styrketränat i cirka 2 år mer eller mindre "seriöst" och har senaste halvåret följt starting strength. Jag har fått direktiven att äta stora mängder mat för att öka i styrka och det har jag gjort, men har nu nått en mängd underhudsfett som jag känner är för mycket.

Jag kan börja med att säga att jag är 182cm och väger 90kg men vet inte riktigt fettprocenten.
Tänker att jag ska följa ett kostschema nu där jag äter nästintill endast protein. En dag kan t.ex se ut såhär:
Frukost: Casein 120kcal 24g protein
Lunch: 150g Tonfisk 150kcal 36g protein
Workout shake: Vassle 120kcal 24g protein
Post workout: 150g Tonfisk 150kcal 36g protein
Middag: 150g Tonfisk 150kcal 36g protein
Kvällsmat: Casein 120 kcal 24g protein

Total: 810kcal 180g protein

Använder multivitamin tillskott och zma samt kreatin. Fortsätter med starting strength men stannar på nuvarande vikter istället för att försöka öka.
Frågan är då, är det här kostschemat för hårt? Kommer förmodligen lägga till någon grönsak som t.ex broccoli varje mål och kanske ibland byta ut fisken mot kyckling eller så också. Kommer min styrka bli lidande av det stora underskottet på kalorier och då främst kanske från kolhydrater?

Planen är att följa det här schemat i ca 2 veckor sen öka kolhydratintaget stegvis. Vill försöka nå en fettprocent runt 10%.

Vad tycker ni? Tips?
Tack tack.
Citera
2015-07-03, 19:27
  #2
Medlem
General.Maximus.s avatar
Kolla upp vlcd för styrketränande på kolozzeum.
Citera
2015-07-03, 19:28
  #3
Medlem
qdqdqs avatar
Du kommer att bli sjuk av det, inga bra fetter omga 3 och likande som kroppen inte kan produsera själv.
Citera
2015-07-03, 19:35
  #4
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Ta bort allt vad shakes heter, du kommer att vara hungrig och shakes hjälper knappt mot hungern. Jag hade även lagt till lite mer protein och fett ifrån omega-3.

Men tycker om din plan att öka upp kolhydrater allt eftersom Din styrka kommer troligtvis att försvinna i rask takt i början, men det gör väl inget?
Citera
2015-07-03, 19:57
  #5
Medlem
Har du läst nått om kost? =/ Bara protein låter jättesunt! ..Eller inte! =)

Det blir en långdragen deff med 90 kg på 182cm. Du kan inte lägga kalorierna för lågt, då blir det bantning mer än deff.
Citera
2015-07-03, 22:25
  #6
Medlem
qdqdqs avatar
Man gör inte så heller man börjar inte på lägsta nivån kcal, man börjar runt (eller du bör börja runt) 2200 kcal öka cardio 5 km lågintensiv varje morgon kväll eller när du har tid, helst så långt ifrån ditt gympass som möjligt (tränar du tidigt kör cardio på kvällen och tvärt om). Sedan om typ 2 – 3 veckor kan du minska till 2000 kcal 2 – 3 veckor till då kan du minska till 1700. Vill du sedan då kan du göra det riktigt extremt = Ta bort alla kolhydrater höja proteinet galet högt ihop med lite bra fett så du hamnar på 1300 kcal, plocka bort så mycket salt som möjligt, drick en bestämd mängd vatten.

Gör du det korrekt så kommer du att få väldigt bra resultat. Det är inte lätt dock det är en sak som är säker, men vem har sagt att det ska vara det?
Citera
2015-07-04, 15:07
  #7
Medlem
BengtZzs avatar
Ganska enkelt, men kanske ganska tråkigt. Man behöver egentligen inte fatta nånting om kost eller träning för att följa detta till synes enkla recept:
  • Syfte och mål
  • Mät mål- och syftesuppfyllnad
  • Justera kost och träning efter mål och syfte

Syftesskapande:
Vill du gå upp eller ner i vikt? Om du vill gå ner i vikt så vet du vad syftet är. Målsättningen går att mäta och det skall du använda för att utvärdera ditt resultat.

Mätningen:
Väg dig regelbundet med en vanlig kroppsvåg. Det är viktigt för validiteten att väga dig med liknande förutsättningar varje gång du väger dig. T.ex. att bestämma att du alltid väger dig varje morgon efter du har kissat. Anteckna din vikt och följ förändringen av vikt under en längre tidsperiod, t.ex. genom att använda medelvärde över en hel vecka och jämföra medelvärdet mellan veckorna.

Justeringen:
Den viktigaste punkten är att justera någonting så att man närmar sig mål och syfte.
Om medelvärdet av din vikt mellan veckorna inte ändrar sig, så går du helt enkelt inte ner i vikt. Justeringen måste således vara att du kombinerar de båda metoderna på ett eller annat sätt
  • Ät mer eller mindre
  • Rör på dig mer eller mindre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback