Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-03, 12:53
  #1
Avstängd
Sebbe.Taxxs avatar
Förr i tiden markerade luffare på något sätt var de blev bjudna på mat och var de blev otrevligt behandlade. Tjuvar gjorde liknande. T ex att de markerade där de länsat och även hus som skulle fredas.

Är det något som fortfarande sker? Någon som vet hur tecknen såg/ser ut, bilder?
Citera
2015-07-03, 13:12
  #2
Avstängd
ILTHCs avatar
Jadå, det vanligaste är väl att man lägger någonting, t.ex. en sten på postlådan eller soptunnan. Sen avvaktar man 1-2 dagar. Är stenen borta så är någon hemma och är den kvar så är det fritt fram
Citera
2015-07-03, 13:35
  #3
Medlem
sebnies avatar
ILTHC: TS var inte inne på tecken för att få reda på om någon var hemma. Utan TS var mer inne på tecknen som inbrottstjuvar använder för att kommunicera med varandra.

Till exempel finns det tecken som säger "här finns det värdefulla saker", "här finns det dolt larm" och liknande.
Ett välkänt är Da Pinchi Code:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/...9217474547.jpg

Finns fler varianter.
Citera
2015-07-03, 14:18
  #4
Avstängd
Sebbe.Taxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
IEtt välkänt är Da Pinchi Code:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/...9217474547.jpg

Intressant! Någon som sett någon av dessa eller liknande symboler i modern tid?

Är gentlemannatjuven utdöd och har den här typen av kollektiva meddelanden kanske spelat ut sin roll?
__________________
Senast redigerad av Sebbe.Taxx 2015-07-03 kl. 14:20.
Citera
2015-07-03, 14:49
  #5
Medlem
sebnies avatar
Jag kan tänka mig att sådan kommunikation i dagens samhälle har i princip dött ut, sådan information kan man lägga upp i privata grupper på facebook och sådant istället så att inte de som äger husen upptäcker att det "rekas".
Citera
2015-07-03, 15:06
  #6
Medlem
Jo det händer, senast igår blev min brevlåda märkt med ett rakt streck "tuschpenna" plus ett äpple på soptunnan som står intill, jag var inte hemma men min 80 åriga granne sa att han sett 2st som han uttryckte det halvsvarta skummisar inne på min tomt.
Ikväll är jag hemma med ljuset släckt och jag hoppas att dom kommer tillbaka med en kofot, dom ska få ta sig in först på det ena eller det andra sättet innan jag släpper jycken på dom.
Jag hoppas innerligt att dom kommer tillbaka i natt för då tänker jag leva ut all min uppdämda ilska.
Citera
2015-07-03, 16:54
  #7
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
.
Då hoppas jag du åker fast i rätten så det visslar om det, får avtjäna så långt fängelsestraff att ditt hus hinner rasa av bristande underhåll, får din jycke avlivad + djurförbud, och sedan hoppas jag du förlorar allt vad vänner och familj heter (helst så att några avlider också så att du missar deras begravning för att ytterligare strö salt i såren), så att ditt liv är totalkrossat när du senare kommer ut ur fängelset.

Om du nu vill gillra en fälla för tjuvarna, sätt dig med telefonen i näven istället, slå 112 så det står i displayen så det bara behöver ett tryck på lurknappen för att ringa.

Sedan sätter du dig på lur, gärna så du inte syns själv men så du ser om tjuvarna kommer med kofot. Med lite nexaprylar kan du sätta upp en IR på din tomt som sätter igång en tyst fläkt eller något inne i ditt hus som blåser på dig så att du vet om det kommer tjuvar långt i förväg.

Sedan är det bara att trycka på lurknapp och skicka de blå på tjuvarna. Då är det tjuvarna som kommer få sitta bakom galler i något år eller två.

MAN FÅR INTE TA LAGEN I EGNA HÄNDER - VI HAR POLISER OCH VÄKTARE AV EN ANLEDNING!!!

Bästa man kan göra av sådana här tecken är att installera larm när man ser tecknen och tecknen tyder på att man kommer få inbrott. Ibland kan ju tecknen betyda att dem INTE ska göra inbrott där.
Gärna dolt och tyst larm, kopplat mot vaktbolag eller via larmabbonemang hos SOS.
Sedan tror tjuven det är olarmat, tar det lugnt och sedan får de möta öga mot öga med en väktare i full utstyrsel.
Samma med att uppgradera lås och säkerhet och sådant.
Låt dem bli överraskade av nyinstallerade fönstergaller och sådant.

Larmet kan med fördel både kopplas till grannar men även vaktbolag. Välj ut det vaktbolag vars huvudkontor ligger närmast din bostad - vaktbolaget behöver ju hämta nycklar och sådant. Grannarna kan lätt se genom fönster och sådant om det är tjuvar och larma polis - då får du både verifierat larm av larmet men också av grannarna - tjuvarna kommer få smaka handfängsel, häkte, fängelse och sådant så det visslar om det.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2015-07-03 kl. 17:06.
Citera
2015-07-03, 17:11
  #8
Avstängd
Varför skriver man inte ner adresserna på papper istället?
Citera
2015-07-03, 17:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
MAN FÅR INTE TA LAGEN I EGNA HÄNDER - VI HAR POLISER OCH VÄKTARE AV EN ANLEDNING!!!

Väktare har ju inga utökade polisbefogenheter. De har lika stor rätt att gripa folk som vem som helst, s k envarsgripande. (Kanske tänker du på ordningsvakter som är förordnade av polisen och har större befogenheter.)
Citera
2015-07-03, 17:17
  #10
Medlem
sebnies avatar
Valpen: Och hur ska dem dela det i sin grupp, skicka brev då eller? Att dessa tecknen används sällan är ju just att tjuvar använder hemliga kommunikationsvägar såsom SMS, telefon, privata grupper på facebook, mejl, chatt och sådant för att kommunicera om lämpliga offer.

Men det kan ju också vara för att tjuvarna vill kunna kommunicera anonymt, den som "tipsat" om objektet vill inte bli spårad som medhjälpare helt enkelt. Antagligen slänger de ankommande tjuvarna äpplet i papperskorgen när de kommer också, så att varken myndigheter eller bostadsägaren har någon aning om att det slängda äpplet tidigare låg ovanpå soptunnan för att markera lämpligt objekt att länsa, och därför tar man inga fingeravtryck eller andra spår från det heller.

Men som sagt, jag tror detta kommer försvinna allt mer och mer när sådant här kan kommuniceras över hemliga och anonyma webbsidor i darknet och krypterad kommunikation i facebook, mejl, sms, chatt och sådant.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2015-07-03 kl. 17:22.
Citera
2015-07-03, 17:57
  #11
Medlem
itsallalies avatar
sebnie - din tankar gällande polisens insats vid pågående brott samt utredning ligger knappast i tiden. Att använda sig av vaktbolag ger också en falsk trygghet och en illusion.

Tro mig jag vet har länge varit i svängen och har flera bekanta inom polisväsendet.

Vill man ha handling får man agera därefter, alltså ta egna initiativ.
Citera
2015-07-03, 18:03
  #12
Medlem
lousys avatar
Ja, det händer fortfarande. Det är vanligt förekommande på mindre orter, särskilt på västkusten där vi på senare tid haft en mängd rumänska tjuvligor som "sålt guld" på motorvägarna. Annars är det ett beteende som jag vet att mormonerna och Jehovas använde sig av väldigt länge när de var ute och knackade dörr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback