Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 11:33
  #1
Medlem
Vi ska få öppen fiber till vår villa. Dock är problemet att Telias "switch" (osäker på terminologin här, men helt enkelt boxen som fiberkabeln går in i när den kommer in i huset) skulle hamna i källaren eftersom det blir närmsta vägen från gatan där de ska lägga kabeln. Eftersom villan har två våningar plus vind ovanpå källaren lär inte en router räcka till. På samma ställe som switchen hamnar finns även motsvarande dosor för telefoni och tv. Dessa går igenom en kanal upp genom taket till de andra våningarna, så vi funderar på om man kan dra ledningar därigenom.

Dock är vi osäkra på om kanalerna är tillräckligt stora för att man ska kunna göra detta. Finns det någon installatör man kan ringa och be om en offert så de kommer och kollar på det och vem i så fall (de som installerar fibern var inte intresserade)? Och är det en tjock ethernetkabel man måste dra i kanalen i sådana fall eller finns det något smidigare alternativ?

Den trådlösa varianten hade varit ett system av routers, men då hade det krävts dels en i källaren och sen minst ytterligare en router/repeater på antingen första eller andra våningen. Hur mycket skulle det påverka hastighet och stabilitet?
Citera
2015-07-03, 12:42
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Du behöver bara en router om du inte har något väldigt specifikt skäl. Routern är till för att dela på en publik IP-adress. Däremot kan du till den ansluta switchar, accesspunkter eller homeplugs.

Switch för att kunna ansluta flera enheter i samma rum till en kabel till routern.
Accesspunkt för att sprida ut radiostrålningen så att den täcker större yta. En per våning ansluten med kabel till routern.
Homeplug för att använda elnätet för att få internetanslutning i alla eluttag.

Självhäftande kabelkanaler finns här:
http://www.kjell.com/Sok?query=kabelkanal

Gå till affären och kolla hur grov en TP-kabel UTP CAT5e är så kan ni väl bedömma själva om den får plats i kanalen.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-03 kl. 12:45.
Citera
2015-07-03, 15:30
  #3
Medlem
DennisOlofs avatar
Om Telia inte ändrat på hur deras system fungerar (flera år sedan jag hade med detta att göra) så har man en fiber som kommer in till huset, där har man router (eller enhet) som har flera utgångar. Där man oftast har en port för internet, en för IP-telefoni och en för IPTV. Vissa system har även utgång för kabel-TV (precis som t.ex. comhem fungera) men det gäller inte dom flesta system där man kör IPTV i hela systemet.

Det innebär alltså att man måste köra tre parallella datanät, om man vill få ut internet, IPTV och Telefoni. Man kan alternativt köra trådlöst, men hur det funkar med telefonidelen vet jag inte.

Det bästa hade varit om man istället hade modifierade mjukvara i switchar som man sålde till dessa datanät, på det visade hade man "flyttat" fiberdosans ingångar längre ut i nätet till varje rum, då hade det räckt med ett vanlig datanät (LAN i huset) och sedan en switch i varje rum där man då kunnat plugga in TV, telefoni, och Internet. Att det inte blev så är lite märkligt för det kräver inte mycket av mjukvaran i switchen.

Aja, jag kan inte hävda att det jag påstår är helt rätt, för jag vet inte hur det fungerar nu eller hur utvecklingen ser ut på området.

-------------------------

snabbkaffet, jag föreslår du kompromissar, datanätet kan man kör på WLAN, har man inte några stora kvar på stabilitet för dataspelande och annat då duger det (om det inte svämmar över av WLAN i området där du bor). Då behöver man bara en kabel upp till andra våningen och placera enheten så att man får "OK" täckning i hela huset.

Samma sak med telefoni, bara skaffa en trådlös fast telefoni som går över IP-telefoni, finns t.ex. att köpa via kjell om du måste ha det, annars är det ju många som skippat den biten och använder sin mobiltelefon. Eller så kan du köra med en vanlig telefon och dra ut en telefonsladd, placera konverteringen i källaren och välj någon lämplig plats. Då har du i alla fall en telefon du kan använda även om man inte är mobil och kan gå runt i huset.

Trådlöst för TV går också bra, men har du bara en TV kan du dra sladd direkt till boxen.

Som sagt, hur man väljer att göra är mycket individuellt utifrån behov, tyvärr lönar det sig inte att välja den optimala och bästa framtidssäkra lösningen, det blir så mycket kabel och annat, det är pengar i sjön. Bättre då att se till att man har VP-rör och annat så man i efterhand, kan modifiera när behov uppstår utan att behöva göra ombyggnad eller tillbyggnad.

-------------------------
Citera
2015-07-06, 01:53
  #4
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbkaffet
På samma ställe som switchen hamnar finns även motsvarande dosor för telefoni och tv. Dessa går igenom en kanal upp genom taket till de andra våningarna, så vi funderar på om man kan dra ledningar därigenom.

Dock är vi osäkra på om kanalerna är tillräckligt stora för att man ska kunna göra detta. Finns det någon installatör man kan ringa och be om en offert så de kommer och kollar på det och vem i så fall (de som installerar fibern var inte intresserade)? Och är det en tjock ethernetkabel man måste dra i kanalen i sådana fall eller finns det något smidigare...

Förmodar att du menar vanliga elrör mellan dosorna i huset. Det gpr normalt sett bra att få i en Cat5E istället för antennkabeln, ibalnd kan man tom klämma in båda. Det brukar alltid gå att dra Cat5E samt en telekabel. Men du kanske inte behöver de gamla och kan anvönda dem som dragtråd.

I vilket fall är det just Cat5E du skall ha, jag gillar Elko TCS då den är smidig. Cat6 och 6A är grövre och betydligt svårare att få in i gamla rör. Cat5E klarar 1 Gbit/s.

/ capmac
Citera
2015-07-06, 17:03
  #5
Medlem
DennisOlofs avatar
capmac, precis.

Man kan få in 5-6st vanliga 1.5 elkablar i ett vp-rör och att de går att dra igenom en eller två böjar, men det kan vara knepigt. Samma sak med TP-kabel, kör man med vanlig CAT5e oskärmad så kan går det att få in två stycken, kanske tre stycken, men då måste man kunna sära på rören där böjarna finns osv för att kunna få igenom det.
Citera
2015-07-07, 02:54
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns kablar som bara har två par trådar. Man begränsas då till 100 Mbit/s då det behövs 4 par för 1 Gbit/s. Vad den kabeln heter vet jag inte bara att jag har en som följde med någon utrustning..
Citera
2015-07-07, 12:22
  #7
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns kablar som bara har två par trådar. Man begränsas då till 100 Mbit/s då det behövs 4 par för 1 Gbit/s. Vad den kabeln heter vet jag inte bara att jag har en som följde med någon utrustning..

Det är bättre att dra en riktig Cat5E (om de inte måste till olika rum och bara går viss del i samma rör och det absolut inte går att få i 2 st Cat5E), sen kan man ha adaptrar ("splitter") för att dela till 2 separata 2-parsförbindelser om man vill ha en anslutnimg till dator och en till IPTV tex. Tar man bort adaptern får man en Gbit-anslutning igen.

/capmac
Citera
2015-07-09, 18:41
  #8
Medlem
Ok, lutar åt att vi blir tvugna att borra lite nya hål då. Men aja, inte hela världen och lika bra att göra det rätt från början. Tack så mycket alla som svarade, nu har jag lite att utgå från.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback