Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Lookalike har nu ägnat ett antal sidor åt att ge sin bild av bevisningen mot CP - utan att för den delen kunna presentera några bevis eller indicier som inte tidigare varit kända, vare sig vid tidpunkten för Tingsrättens och Hovrättens domar eller resningsansökan. Jag, personligen, tycker att det sammanfattas väl i Granskningskommissionens rapport (sid 841) från 1999...
Av de två trådar om Palmemordet som jag läst här på Flashback verkar det tampas rätt hårt med en och samma frågeställning: Hur pass tillförlitlig/trovärdig är LP som vittne? Jag tror tom att Lookalike kan vara överens om att ifall polis och åklagare skött sig jobb ordentligt så hade den procentsatsen varit avsevärt högre.
Jag ser gärna källa på att vittnet YN också pekat ut CP! I övrigt är jag medveten om att det tillkom vissa vittnesuppgifter mot CP (t ex "Cheva-mannen" LL:s 95-procentiga utpekande) under åren mellan den friande domen och resningsansökan.
Granskningskommissionen tar upp huvudpunkter emot CP,utan att gå vidare in på bakgrund mm.
Bakgrunden är viktig för att förstå Petterssons roll.Varför befinner han sig utanför Grand runt klockan 21 och klockan 23 till exempel? Vet man bakgrunden så förstår man att platsen utanför Grand blir en naturlig plats att uppehålla sig på för Pettersson denna Fredagskväll.Platsen är nämligen känd uppehållsplats för personer som vill ta kontakt med Sigge Cedergren.Uppsikten över Cedergrens lägenhet är mycket bra från Grand,dessutom erbjuds en varm foaje att värma sig i samt en telefon varmed klientel kan sätta sig i kontakt med Cedergren när det väl lyser i hans lägenhet.Roger Östlund befinner sig till exempel på Grand runt klockan 23:00 för dessa ändamål.Han påstår ju f.ö att även han observerat Pettersson stirrandes in emot bion där vid denna tidpunkten.RÖs trovärdighet är inte speciell hög iofs..men just detta hans vittnesmål har backup i form av andra vittnen som själva observerar Pettersson utanför biografen och samtidigt också observerar Östlund där.Vidare finns telefonbevisning att Östlund befinner sig på Grand via ett telefonsamtal denne har med Cedergren osv.osv.
Sådana kringfakta tillhör bilden när man vill förklara på ett naturligt och logiskt sätt vad som senare händer den 28 Februari 1986.Granskningskommissionen tar inte upp helhetsbilden,och den behöver därför kompletteras för att man till fullo skall förstå det logiska i att Christer Pettersson är gärningsmannen.
Gällande LPs vittnesmål lämnar det enligt mig mycket litet i övrigt att önska,sett från vad som verkligen händer utan att behöva ta hänsyn till rent juridiska spetsfundigheter.Sålunda anser jag att en bättre genomförd konfrontation hade varit gynnsam rent juridiskt sett..men att densamma knappast har någon praktiskt betydelse när man tittar på vem som är GM utifrån materialet såsom privatperson.LPs utpekande är härvidlag starkt alldeles oavsett.Skälen till varför har jag nogsamt förklarat.Det finns inget sätt för LP att förväxla mördarens ansikte med något annat på brottsplatsen.
Därför måste man,om man agerar utifrån sunt förnuft..i stort sett avfärda hennes vittnesmål som ren lögn om man vill avfärda hennes vittnesmål.
Att LP ljög eller fortsatt ljuger tror jag inte.Det strider emot mitt sunda förnuft att tro det,jag äro icke Lars krantz!
Därför tror jag,på ytterligt sannolika grunder,att LP identifierar rätt person såsom varande mördaren.
En annan konfrontation hade sålunda gett exakt samma resultat.Därom är jag helt övertygad.Det finns såsom påpekats gång efter annan inget som antyder något annat.
LP får se över 600 foton samt medverkar i åtminstone två konfrontationer innan hon får se Pettersson och direkt pekar ut honom som mördaren med 100% övertygelse konsekvent till denna dag.
Det finns INGET som pekar emot att hon gjort en felaktig identifiering.Tvärtom,ALLT pekar på att hon identifierat mördaren.
Källa på att Yvonne Nieminen pekar ut Christer Pettersson finns väl i Kvällspostens upplaga den aktuella dagen.Jag återkommer med exakt datum.Uppgiften finns för övrigt också i Ingemar Krusells bok till exempel..sidan 240-241.
Sunt förnuft säger mig att Krusell inte ljuger om en sådan här sak,som dessutom kan motkontrolleras på enkelt sätt.Sålunda får man ta dessa uppgifter som sanna.YN pekar ut CP även hon.
Kombinerar man detta tillsammans med LPs starka och direkta utpekande av CP samt lägger till all övrig vittnesbevisning som finns rörande Pettersson..så finner man utifrån detta hur ytterligt besvärlig situationen blir för envar som rakt ur luften tar det enligt materialet orimliga påståendet att CP inte sköt Olof Palme.
All kringinfo talar dessutom sitt kompletterande språk.Att CP mördade Olof Palme råder det inga tvivel om.