Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-17, 17:24
  #1
Medlem
Baisers avatar
Hur var det med Goternas och Vandalernas härkommst?
För några år sedan hävdade en vän till mig att det var historiskt klarlagt men politiskt inkorekt att hävda att dessa kom från Sverige/Skandinavinen.
Tillägas skall att denne vän läste arkeologi på Universitet.

Så är Vandalerna kanske de vi kallar för venderna, och Goterna härstammar de kanske från Götaälv?
Citera
2005-10-17, 18:13
  #2
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Hur var det med Goternas och Vandalernas härkommst?
För några år sedan hävdade en vän till mig att det var historiskt klarlagt men politiskt inkorekt att hävda att dessa kom från Sverige/Skandinavinen.
Tillägas skall att denne vän läste arkeologi på Universitet.

Så är Vandalerna kanske de vi kallar för venderna, och Goterna härstammar de kanske från Götaälv?
Jag har också hört detta, men inte att det skulle vara bevisat de var skandivanier. När jag letat på nätet har jag mest sett två sidor som argumenterar för och emot.

Varför är det politiskt inkorrekt förresten?
Citera
2005-10-17, 19:48
  #3
Medlem
Rolzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Varför är det politiskt inkorrekt förresten?

För att det skulle stärka nationalismen att hävda detta. Nationalism är inte PK.
Citera
2005-10-18, 02:13
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Goterna och vandalerna kom inte från Sverige, utan troligtvis från nuvarande Polen. "Gaut" eller "göt" betyder flodmynning, och förmodligen bodde de ursprungligen vid Weichselflodens mynning och fick sitt namn därifrån.

Migrationen söderut gick dock gradvis och tog lång tid, och när de nådde romarriket hade de sannolikt även plockat upp andra stammar och folkgrupper på vägen. De goter som invaderade romarriket österifrån på 200-talet och besegrade romarna vid Adrianopel hade dessutom under lång tid levat vid Svarta Havet och delvis integrerats med stäppfolken (bland annat så använde de kavalleri).

Kopplingen goter-Sverige-Götaland stammar från medeltiden och den nybildade svenska nationens strävan att skapa sig en identitet. För mer om goterfrågan se "Myten om goterna" av Ingmar Stenroth.
Citera
2005-10-18, 13:07
  #5
Medlem
groovesnuss avatar
Jag vill minnas att det heter visigoter och ostrogoter istf västgoter och ostgoter.
Kan någon bringa klarhet i detta?
Citera
2005-10-18, 16:33
  #6
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hoppsan, visigoter och ostrogoter ska det vara. Det var jag som försvenskade det på eget bevåg. Dessutom så betyder "ostro" inte alls "öst" utan "lysande" enligt Wikipedia. De självlysande goterna? Där fick jag!

Hursomhelst, visigoterna slutade sina dagar i Nordafrika medan visigoternas saga ändade i Italien. I båda fallen besegrades de slutgiltigt av östromarna på 500-talet. Dessförinnan så hade de hunnit kämpa på olika sidor i slaget vid de katalunska fälten, där ostrogoterna var allierade med hunnerna medan visigoterna slogs för Rom.

Visigoternas kung Theodoric, som dog under slaget i spetsen för sitt kavalleri, blev dessutom förebild för Tolkiens kung Theodén av Rohan! Kanske goternas mest bestånde bidrag till världskulturen.
Citera
2005-10-18, 16:44
  #7
Medlem
Men västgotiskan är ruggigt lik gammal tyska, svenska, holländska och andra germanska språk. Silverbibeln är en bibelöversättning till just västgotiska, och den som kan lite tyska och/eller ancient english kan faktiskt läsa små stycken i den. Jag la ut "fader vår" på västgotiska på FB nångång i somras tror jag.

Helt uppåt väggarna är inte påståendet att goterna kom från Skandinavien, för götar och svear torde vara kulturellt besläktade med dem. Språk är en ganska stark kulturmarkör.
Citera
2005-10-18, 16:44
  #8
Medlem
Baisers avatar
Har bland annt läst att Gutasagan på Gotland behandlar överbefolkning och utvandring, det skulle stödja tesen att Goterna kom från Gotland, innan de flytatde till stränderna längst södra östersjön.

Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Varför är det politiskt inkorrekt förresten?

Som en tidagre Flashbackare skrev, det är inte PK i det morderna Sverige
Citera
2005-10-18, 16:46
  #9
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Men västgotiskan är ruggigt lik gammal tyska, svenska, holländska och andra germanska språk. Silverbibeln är en bibelöversättning till just västgotiska, och den som kan lite tyska och/eller ancient english kan faktiskt läsa små stycken i den. Jag la ut "fader vår" på västgotiska på FB nångång i somras tror jag.

Helt uppåt väggarna är inte påståendet att goterna kom från Skandinavien, för götar och svear torde vara kulturellt besläktade med dem. Språk är en ganska stark kulturmarkör.

Hur är det med Vandlerna då är möjligtviss venderna?
Citera
2005-10-18, 17:40
  #10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag vill återigen rekommendera Stenroths bok. Han går igenom både goternas faktiska historia och goterfrågans alldeles egna historia från medeltiden och framåt. Stenroth bemöter i stort sett alla de argument ni för fram.

Givetvis så kan man tänka sig att gotiskan var ganska lik de skandinaviska språken eftersom de trots allt inte bodde särskilt långt bort (förutsatt att teorin om Polen som goternas urhem stämmer).

Citat:
Hur är det med vandalerna då är möjligtvis venderna?

Det har genom åren framförts en massa språkliga "bevis" för att Sverige var goternas urhem, t ex den alldeles självklara kopplingen mellan hisingi (en av de gotiska stammarna) och området Hisingen i Göteborg...

Citat:
Har bland annat läst att Gutasagan på Gotland behandlar överbefolkning och utvandring, det skulle stödja tesen att Goterna kom från Gotland, innan de flyttade till stränderna längst södra östersjön.

"Got" kommer som tidigare nämnts förmodligen från "gaut" eller "göt" som betyder flodmynning. Att applicera det på Gotland känns som en efterkonstruktion, men givetvis kan det ha funnits antika gotlänningar som utvandrade till södra östersjön. Migrationer av hela folkgrupper var inte ovanliga under antiken.
Citera
2005-10-18, 18:32
  #11
Medlem
Jo, jag tenderar nog att hålla med ankdammsmannen. Däremot är det alldeles uppenbart att vi har ett kulturellt-språkligt släktskap.

Här är Fader vår förresten:

Atta unsar thu in himinam, (Fader vår, du i himmelen)
weihnai namo thein. (heligt namnet ditt)
Qimai thiudinassus theins.
Wairthai wilja theins, (varde vilja din)
swe in himina jah ana airthai. (som i himmelen och på jorden (earth?))

Hlaif unsarana thana sinteinan gif uns himma daga,
jah aflet uns thatei skulans sijaima,
swaswe jah weis afletam thaim skulam unsaraim.

Jah ni briggais uns in fraistubnjai,
ak lausei uns af thamma ubilin;
unte theina ist thiudangardi
jah mahts jah wulthus in aiwins.
Amen.
Citera
2005-10-18, 18:57
  #12
Medlem
Om man började promenera runt i Europa före Kr F så är det väl hopplöst att klargöra om man kom från den ena eller andra stranden av Östersjön? Man kan ju ha kommit från Sverige först och sedan levt några hundra år i Polen osv. Kom ihåg att det är små grupper av människor, stammar ofta och inte stora folk (nationer). Man funderar på alla folk som Tacitus beskriver, vissa kanske bara är cirka tusen för att vara ett "folk" som är släkt nära med alla andra germaner.

Det talas ibland om en gotisk återinvandring till Sverige, bla på Gotland.

Åke Ohlmarks har ju skrivit mycket om Skåneriket under samma tid och hitta många ordbetydelser som bevis.... langobarderna skulle då komma från Skåne och det tror jag på så sant jag har alviskt blod i mina ådror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback