Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 15:18
  #1
Medlem
serdumignus avatar
Hej! Jag och en jobbkollega har fastnat i en diskussion om "ålagrepp". Några bildbevis på hur man på bästa sätt så att säga greppar en ål. Är det någon som kan förklara på ett begripligt sätt hur ett "ålagrepp" ser ut och genomförs?

Tack!
Citera
2015-07-02, 15:21
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serdumignu
Hej! Jag och en jobbkollega har fastnat i en diskussion om "ålagrepp". Några bildbevis på hur man på bästa sätt så att säga greppar en ål. Är det någon som kan förklara på ett begripligt sätt hur ett "ålagrepp" ser ut och genomförs?

Tack!
Ålens 'hals'/'nacke' knips mellan pekfinger och långfinger. Tummen trycker in i gälpaketet och låser fast ålen. Skapligt iaf...
Citera
2015-07-02, 20:26
  #3
Medlem
Ta lite hushållspapper i handen så kan du ta den hur fan du vill
Citera
2015-07-03, 20:28
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
Ta lite hushållspapper i handen så kan du ta den hur fan du vill

I brist på papper fungerar sand ypperligt.
Citera
2015-08-11, 03:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ålens 'hals'/'nacke' knips mellan pekfinger och långfinger. Tummen trycker in i gälpaketet och låser fast ålen. Skapligt iaf...

Fel.
Det stämmer att ålen knips mellan pekfinger och långfinger/tumme, men att tummen ska trycka in "gälpaketet" är helt galet och dessutom skadligt för ålen.

Ålagreppet kan du använda vart du vill på ålens främre halva – från området strax bakom gälarna, ner till mittenpartiet på ålen. Greppet förorsakar nämligen en lättare tillfällig förlamning hos ålen och den blir nu mycket lätthanterlig.
Citera
2015-08-11, 12:00
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Fel.
Det stämmer att ålen knips mellan pekfinger och långfinger/tumme, men att tummen ska trycka in "gälpaketet" är helt galet och dessutom skadligt för ålen.

Ålagreppet kan du använda vart du vill på ålens främre halva – från området strax bakom gälarna, ner till mittenpartiet på ålen. Greppet förorsakar nämligen en lättare tillfällig förlamning hos ålen och den blir nu mycket lätthanterlig.

Well. I den mån jag använder ålagreppet på en ål spelar det ingen som helst roll om det är skadligt för ålen eller ej. Strax efter jag ålagreppar den så spikas den upp i ett träd och flås. Vilket garanterat är dödligt för sagda ål. Vilket även inkokningen är...

Men visst. I den mån man c&r:ar ål (jag får en eller möjligen ett par som bifångst i mörtstugor varje år och dessa äts ibland upp) får man naturligtvis hantera mer varsamt. Då skulle jag, personligen, inte använda ålagreppet öht, utan en blöt handuk...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback