Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-07-03, 22:11
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chappie
just ja! så måste det vara. alltid när man söker jobb i den offentliga sektorn måste man visa det där utdraget.

Nej det måste man inte. Bara i vissa jobb.
Citera
2015-07-04, 11:50
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Igår damp det ner ett brev från Polisen adresserat till min dotter som inte bor här men som är folkbokförd här.
Jag får inte tag på henne och vill / törs inte öppna.
Hon är icke-kriminell och ska snart börja jobba på ett sommardagis!! Vad kan det vara? Varför skulle Polisen vilja ha tag på henne?
Om hon har begått nåt brott, vilket känns osannolikt, skulle dom inte komma hit då och banka på?
Jag är utom mig av oro.
Jag har hållt upp brevet mot fönstret men det är omöjligt att se vad som är inuti. Det känns dock väldigt tunt.

Bör jag öppna brevet? Bör jag vara orolig?

Frågade min granne som är pensionerad polis vad det kunde vara. Han sa bara att det är en stor myndighet som skickar ut en massa brev till en massa människor hela tiden.
Han sa att det är "nog inget".
Vadå inget!?

Det är sånna som du som gör att alla ungdomar i Sverige är så lata och inte vågar göra någonting..
Citera
2015-07-04, 15:07
  #63
Medlem
3487s avatar
Det har förmodligen något med ett nytt pass, id kort eller något liknande att göra.
Citera
2015-07-05, 19:01
  #64
Medlem
bumbaclot.s avatar
Herregud, alla med någonting innanför pannbenet vet ju att man måste ha ett utdrag ur belastningsregistret när man ska arbeta med barn och liknande. Och hörru TS, sluta dricka vin när du har ångest, skulle det faktiskt varit något i brevet du fann jobbigt hade vinet bara gjort saken ännu värre. Och om du tycker att din dotter är så bra som du skriver, varför då noja för att hon gjort något olagligt?

Och många här fortsätter att svara på vad det eventuellt kan vara trots att det redan konstaterats. Det en kopia på belastningsregistret som hon ska lämna in för att få arbeta med barn.
Citera
2015-07-05, 19:44
  #65
Medlem
Frostflakess avatar
Passande användarnamn du har TS.
Som alla andra sagt är det bara registerutdrag för hennes sommarjobb.
Citera
2015-07-05, 21:32
  #66
Medlem
3Vigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Om hon har begått nåt brott, vilket känns osannolikt, skulle dom inte komma hit då och banka på?
Jag är utom mig av oro.
Jag har hållt upp brevet mot fönstret men det är omöjligt att se vad som är inuti. Det känns dock väldigt tunt.

Bör jag öppna brevet? Bör jag vara orolig?
Om det var ett grovt brott skulle de gripa henne istället och frihetsberöva henne. Kallelse till förhör angående mindre småbrott skickar de däremot ut via brev.

Det är dock inte alla som begår brott som får brev av Polisen. Gör du en Polisanmälan får du till exempel också hem ett brev av Polisen med kopia på anmälan. Polisen kan också vilja ha kontakt och höra personer som vittnen i andra brott. De kan t.ex. vara att någon av hennes vänner råkat ut för något och de vill höra henne om någon detalj. Det kan också vara t.ex. att hon tidigare i livet gjort anmälan om något som en stöld och där de senare hittat stöldgodset och vill återlämna det. Även om tidigare anmälningar är nerlagda så kan de återupptas om det framkommer nya uppgifter och då vill de också ha kontakt med henne.

Du behöver alltså inte vara ett dugg orolig men det är olagligt att öppna andras post så det låter du bli annars är det kanske du som blir kallad till Polisförhör. Tycker också det är fult att snoka i andras post det är inget som angår dej. Du kan ju ringa henne och säga hon har post och sen efteråt kan du fråga vad de var om.
Citera
2015-07-12, 13:10
  #67
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Som sagt, troligen ett registerutdrag. Och öppnar du det så måste hon beställa ett nytt, eftersom det måste lämnas in oöppnat. Det ligger ett papper i där det står att detta är ett registerutdrag från brottsregistret för X Y-son. Alla eventuella uppgifter står sedan på ett separat papper, så ett öppnat kuvert duger inte hos arbetsgivaren.
Citera
2015-08-16, 15:09
  #68
Medlem
BruceHingsteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Igår damp det ner ett brev från Polisen adresserat till min dotter som inte bor här men som är folkbokförd här.
Jag får inte tag på henne och vill / törs inte öppna.
Hon är icke-kriminell och ska snart börja jobba på ett sommardagis!! Vad kan det vara? Varför skulle Polisen vilja ha tag på henne?
Om hon har begått nåt brott, vilket känns osannolikt, skulle dom inte komma hit då och banka på?
Jag är utom mig av oro.
Jag har hållt upp brevet mot fönstret men det är omöjligt att se vad som är inuti. Det känns dock väldigt tunt.

Bör jag öppna brevet? Bör jag vara orolig?

Frågade min granne som är pensionerad polis vad det kunde vara. Han sa bara att det är en stor myndighet som skickar ut en massa brev till en massa människor hela tiden.
Han sa att det är "nog inget".
Vadå inget!?
Jag fick brev från polisen en gång och jag ignorerade det. Det enda som händer är att de kommer och hämtar dig så du slipper gå till stationen. Omtänksamt av dem.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback