Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-19, 23:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Andra saker att tänka på
Bilkörningen: Folk kör som jubelidioter. Var beredda på det. Det är värre än ni kan ana, det är horribelt och kaos mest hela tiden.

Inte min uppfattning om Italien och bilkörning. Nu har jag förvisso inte kört inne i t.ex. Milano utan mest på landsvägar i nordöstra Italien samt på motorvägarna. Det finne en hjälpsamhet i trafiken i Italien som man inte ser i Sverige + att trafikanterna koncentrerar sig för trafiken och inte sitter och stirrar på hastighetsmätaren hela tiden.
Vill man köra upp på huvudled från en mindre väg behöver man inte stå länge innan någon släpper ut. Stannar bussen vi hållplats går mötande trafik ut i dikeskanten och lämnar utrymme så bussen kan köras om. För att ge två exempel. Men visst, man får säkert se upp i storstäder. Har även kört bil på franska Rivieran. Där var det fullständig anarki...
Citera
2015-07-24, 00:38
  #14
Medlem
zachs avatar
Personligen så hade jag hoppat Milano och lagt lite tid på Toscanas inland. I synnerhet Lucca och Florens (det sistnämnda mest bara för att). Gärna en biltur via Palleggio, Bagni di Lucca och Lucca. Sagolik natur där vegetationen blir till en tunnel. Vägen går stora delar intill floden Lima, som erbjuder gömda men fantastiska bad i genomskinligt och jävligt varmt vatten. Bra boende finns i Bagni di Lucca. Till billig penning med. Palleggio är för mig Toscana. En liten håla, typ 100 invånare på en kulle. Omgiven av vinodlingar. Tiden har nog stått stilla där sen Jesus knallade omkring i kortbyxor.

Lite bilder:
http://www.panoramio.com/photo/4963498
https://richardtulloch.files.wordpre...i-di-lucca.jpg
http://www.turismo.intoscana.it/allt...alls-of-lucca/

Edit:
Missade reseplaneringen i ditt senaste inlägg. Men ska ni till det verkliga Italien bör ni nog bara lyda. Skämt å sido, er resa blir säkert alldeles underbar men jag tycker ni gör klokt i att bara se tornet i Pisa (samt domkyrkan intill). Det bör ni ha fixat på drygt en kvart. Resten av stan är rena skiten. Söderut skulle jag vilja tipsa om en liten avstickare till Piombino, anspråkslös stad men med utsikt över Napoleons Elba, om ni nu har tid för det. I början av er resa passerar ni ju även Cinque Terre och Carrara. I övrigt så behöver ni en månad på er för att ens se hälften av Rom, övriga ställen räcker det nog med en dag om man bara ska se det nödvändigaste.
Citera
2015-07-24, 15:03
  #15
Medlem
vilket är det finaste området i italien ?
Citera
2015-08-02, 22:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king9
vilket är det finaste området i italien ?

Enligt mitt tycke så är det costiera Amalfitana och Toscana.
Citera
2015-08-27, 00:25
  #17
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Då var vår roadtrip avklarad! Vi körde först till
La Spezia och Marina di Massa, därefter spenderade vi några timmar i Pisa för att sedan köra vidare till Rom. Efter Rom körde vi till Florens men stannade till på vägen i en stad som heter Orvieto där vi spenderade en halv dag. Vi hade planerat att köra till många fler städer men när vi väl kom till Rom var vi båda trötta, särskilt min sambo som bokstavligt talat rest under hela augusti.

Strandstäderna på västkusten var jättefina, badade mycket. Rom var så jävla utmattande. Ville verkligen se Colosseum, Palatino, Foro Romano, Vatikanmuseerna och St Peterskyrkan. Köpte biljetter till allting online men det blev ändå en del köande och trängsel. Vi tänkte ta St Peterskyrkan efter vårt besök på museet vilket var runt 17.00 men då var kön sådär ofantligt lång. Kom dit runt 9 nästa dag och köade bara i en halvtimme.

Åt mycket pizza, tyckte om det jättemycket.

Florens var oerhört fint, utsikten från Giottos klocktorn var enastående. Uffizi var verkligen underbart också, särskilt Botticellis Venustavla. Eller, hela Botticellirummet var fantastiskt.

Störde mig så jävla mycket på gatuförsäljarna. Fick verkligen leta länge på kvällen efter en restaurang vi båda ville äta på samt hade lediga bord på uteserveringen som inte var längst ut på grund av alla som stör en mitt i maten och ska sälja någon jävla teddybjörn eller en träskål som man kan fälla ihop.

På parkeringen i Pisa hade vi vevat ner rutorna för att dra in/trycka ut sidospeglarna när vi skulle parkera. När vi skulle köra därifrån kommer en snubbe och trycker in handen genom rutan och kastar in några hemmagjorda armband och säger att han kommer från Senegal och att armbanden var gratis gåvor. Han höll en monolog på 2 minuter medan vi sa "no thank you, no thank you" och han upprepande gånger säger att det är gratis. När vi sedan bestämmer oss för att acceptera "gåvan" så säger han "just give me 5 euro for coffee". Hade 30 cent att erbjuda honom, då bad han om att få tillbaka sina armband.

De asiatiska turisterna var fan jobbiga som in i helvete också. Skiter i köer, skiter i om de går in i någon med sina paraplyn, skiter i om man tar en bild på en tavla på museet - de ställer sig helt sonika framför kameran för att ta en egen bild.

Men trots gatuförsäljarna och asiaterna får resan 10/10 i betyg!

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Inte min uppfattning om Italien och bilkörning. Nu har jag förvisso inte kört inne i t.ex. Milano utan mest på landsvägar i nordöstra Italien samt på motorvägarna. Det finne en hjälpsamhet i trafiken i Italien som man inte ser i Sverige + att trafikanterna koncentrerar sig för trafiken och inte sitter och stirrar på hastighetsmätaren hela tiden.
Vill man köra upp på huvudled från en mindre väg behöver man inte stå länge innan någon släpper ut. Stannar bussen vi hållplats går mötande trafik ut i dikeskanten och lämnar utrymme så bussen kan köras om. För att ge två exempel. Men visst, man får säkert se upp i storstäder. Har även kört bil på franska Rivieran. Där var det fullständig anarki...

Mitt intryck av italienska bilförare är att de är totalt värdelösa i trafiken. Vet inte hur många nonchalanta förare vi stötte på, efter bara några dagar slutade vi reagera på det i och med att man konstant ser folk som kör i två filer, mitt på vägen, svänger vårdlöst utan att blinka, massa skit.
Citera
2015-09-07, 09:21
  #18
Avstängd
Tack för tipsen, blir Italien nästa år för mig!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2590127

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback