Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 03:02
  #1
Medlem
Har en vårta på min högra hand nedanför ringfingret, har säkert haft den i ett par år nu men började inte behandla den förrän förra året med https://www.apoteket.se/produkt/vartmedel-stark-dne-kutan-losning-10-ml-glasfl-m-plaststav-237690/ och som gjorde den platt men frätte också sönder min hud och ja det blev inte bra så slutade.

Nu förra veckan tog jag tag i det igen men köpte denna gången https://www.apoteket.se/produkt/wartner-vartpenna-1-st-249477/ och är då i första behandlingsprocessen där man ska ta på medlet 2 ggr/dag i 4 dagar, sen ha uppehåll i 4 dagar för då ska det fjälla av sig och bilda ny hud och sen kan man ev börja med ännu en behandling på 4 dagar om det behövs. Jo men tjena för inget har fjällat what so ever! Vårtan blev platt men det ser i dagsläget ut som om något bränt mig där med en cigg och så har det blivit ett varigt sår.. För den är helt gul aktig och gelen har lagt sig som en slags hård hinna över.
Dock tyckte jag denna var bättre för den var lättare att placera och den har inte frätt sönder min hud på det viset.
Saken är bara att inget har fjällat av sig och enligt planen så ska jag börja min andra 4 dagars process med att ta på medlet idag men bör jag göra det om nu inget fjällat av? Och gelen ligger ju fortfarande kvar som en skorpa över så gör det någon nytta? Plus att idag när jag duschade så upptäckte jag att den platta vårtan växte och stod upp jättemycket och var helt mjuk/hård och geggig, antog att det var gelen som reagerade på vattnet/ångan och mjuknade till sig? För efteråt när det torkat så gick det tillbaka till den platta skorpan igen...
__________________
Senast redigerad av Letto 2015-07-02 kl. 03:05.
Citera
2015-07-02, 03:17
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Ta en vass kniv och skär bort vårtan.
Om du är en fegis så sup till innan, kan blöda rätt friskt så ha papper och bandage i närheten.
Citera
2015-07-02, 21:41
  #3
Medlem
Vårtmedlen fungerar oftast bättre ju mindre hud det är mellan det verksamma ämnet och viruset. Bäst är att skära bort så mycket överflödig hud som möjligt. Frysning fungerar, enligt min erfarenhet, bäst. Gå till vårdcentralen, där kan de dels skära bort huden ovanpå och därefter frysa vårtan. Sen kan man få upprepa det 2-3 gånger var 3:e vecka (ibland räcker det med en enda frysning). Kan dock göra rätt ont att frysa bort den, men effektivt är det.
Citera
2015-07-02, 23:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Ta en vass kniv och skär bort vårtan.
Om du är en fegis så sup till innan, kan blöda rätt friskt så ha papper och bandage i närheten.
Jag tänker inte börja karva i mig själv, så tack men nej tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Apoptos
Vårtmedlen fungerar oftast bättre ju mindre hud det är mellan det verksamma ämnet och viruset. Bäst är att skära bort så mycket överflödig hud som möjligt. Frysning fungerar, enligt min erfarenhet, bäst. Gå till vårdcentralen, där kan de dels skära bort huden ovanpå och därefter frysa vårtan. Sen kan man få upprepa det 2-3 gånger var 3:e vecka (ibland räcker det med en enda frysning). Kan dock göra rätt ont att frysa bort den, men effektivt är det.
Ja jag får väl gå till vc antar jag för den verkar inte vilja ge med sig. Nu är den iof väldigt platt men någonting är ju säkert kvar under den gula skorpan..
Citera
2015-07-03, 01:15
  #5
Medlem
Sitkins avatar
Har själv haft en relativ stor vårta precis under foten som jag tog bort med en nagelklippare. Då hade jag haft en medel på den som gjorde den torr. Om du väljer att ta bort den med en nagelklippare eller annat verktyg tänk på att också dra ut roten för annars växer den ut igen. Blödde rätt kraftigt med så ha papper redo.
Citera
2015-07-04, 17:54
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Har själv haft en relativ stor vårta precis under foten som jag tog bort med en nagelklippare. Då hade jag haft en medel på den som gjorde den torr. Om du väljer att ta bort den med en nagelklippare eller annat verktyg tänk på att också dra ut roten för annars växer den ut igen. Blödde rätt kraftigt med så ha papper redo.

Hur drar man ut roten av något som orsakas av ett virus?
__________________
Senast redigerad av trottwell 2015-07-04 kl. 18:04.
Citera
2015-07-04, 22:57
  #7
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur drar man ut roten av något som orsakas av ett virus?
Vårtor är ju hudtumörer orsakat av ett virus...
Citera
2015-07-05, 04:04
  #8
Medlem
Jag hade en del som ung, frös dem, men det funkade inte helt, då kom Tretonin, i form av acnemedicinen aberela, som tyvärr inte finns numer, till min räddning, jag blev av med dem.
En ide kan vara att först mjuka upp den med olika krämer, sen försöka hitta en vän som har roacuttan utskrivet och prova med innehållet i kapslarna, men det är bara en vild ide. Tretonin bör du kunna få tag på på i EU, men jag kommer inte att förlåta Janssen för att de tog bort aberelan, funkade mot så mkt off label!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback