• 1
  • 2
2015-07-01, 22:59
Medlem
k0rv3ns avatar
Har vart en del reklam om AC service det senaste. Här i stan jag bor i kan man nu få det för strax under 1000 lappen. Frågan är hur bra är ACn, är det värt att göra det eller är det pengar i sjön?
Själv kör jag en Volvo som fyller åtta år iår.
Citera
2015-07-01, 23:03
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Om du inte önskade att du hade en fungerande AC idag är det nog rätt säkert att säga att du klarar dig utan.
Citera
2015-07-02, 01:04
Medlem
MrChows avatar
Jag hade en bil för några år sedan med läckande AC-system, märkesverkstan ville ha mer än vad jag var villig att betala för att felsöka och åtgärda så jag fyllde på kylmedium inför de två somrarna jag ägde bilen. Klart värt 900:- per gång (tror jag det var) för att ha fungerande AC på sommaren. Det är väl ungefär vad en "AC service" för 1.000:- ger dig.
Citera
2015-07-02, 07:35
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag hade en bil för några år sedan med läckande AC-system, märkesverkstan ville ha mer än vad jag var villig att betala för att felsöka och åtgärda så jag fyllde på kylmedium inför de två somrarna jag ägde bilen. Klart värt 900:- per gång (tror jag det var) för att ha fungerande AC på sommaren. Det är väl ungefär vad en "AC service" för 1.000:- ger dig.

Ja vad jag läst så testar dom rören samt fyller på. Men själv så läcker inte min vad jag vet och den är inte dålig. Men sen är ju frågan hur länge håller en AC och hur ofta behöver en serva när bilen börjar komma upp i ålder?

Anledningen till att jag frågar då jag inte vill lägga onödiga pengar på sådant som kan hålla två-tre år till på bilen då jag planerar att beställa nytt början av 2016 och försöker spara ihop så mycket pengar som möjligt tills dess. Men samtidigt så vill man ju inte att något ska gå sönder på bilen. Speciellt inte ACn som är dyr att laga samt drar ner värdet om man säljer utan AC.
Citera
2015-07-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Ja vad jag läst så testar dom rören samt fyller på. Men själv så läcker inte min vad jag vet och den är inte dålig. Men sen är ju frågan hur länge håller en AC och hur ofta behöver en serva när bilen börjar komma upp i ålder?

Anledningen till att jag frågar då jag inte vill lägga onödiga pengar på sådant som kan hålla två-tre år till på bilen då jag planerar att beställa nytt början av 2016 och försöker spara ihop så mycket pengar som möjligt tills dess. Men samtidigt så vill man ju inte att något ska gå sönder på bilen. Speciellt inte ACn som är dyr att laga samt drar ner värdet om man säljer utan AC.
Planerar du att sälja bilen framöver så tror jag att det kan vara en bra investering. Ett servicekvitto på ACn är aldrig fel att visa upp för en spekulant.
Citera
2015-07-02, 08:04
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Planerar du att sälja bilen framöver så tror jag att det kan vara en bra investering. Ett servicekvitto på ACn är aldrig fel att visa upp för en spekulant.

Kommer byta in bilen hos bilhandlare. Så tror inte det kommer ge något extra, däremot om den är trasig så kommer jag förlora.
Men kanske värt att göra den där servicen ändå. Inte roligt för mig själv heller om den går sönder en dag som tex denna då det redan klockan 7 imorses var 20 grader.

Vet att jag kommer att förlora ett par lappar på att byta in men kan inte vara utan bil så folk behöver inte kommentera det.
Citera
2015-07-02, 08:08
Medlem
Fungerar din AC nu då? Finns inget behov av att göra någonting så länge den kyler.

Don't fix it if it ain't broken.
Citera
2015-07-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Fungerar din AC nu då? Finns inget behov av att göra någonting så länge den kyler.

Resonerar du så även om bilens allmänna service? Så länge bilen fungerar behövs ingen service...
Citera
2015-07-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Resonerar du så även om bilens allmänna service? Så länge bilen fungerar behövs ingen service...
Nej, för det är helt skilda saker.
AC-systemet är slutet och behöver ingen service förrän det börjar läcka någonstans.

Jag jobbar visserligen på en verkstad så för min del gör det absolut inget om folk vill spendera onödiga pengar hos oss..
Citera
2015-07-02, 09:50
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:

ACn fungerar och kyler bra Har ingen läcka vad jag vet!
Läste nånstans att på vissa bilar OM systemet läcker och om gasen tar slut så kan själva generatorn eller vad det är gå sönder = dyr reperation.
Hur vet man om det just i min S60 är farligt att köra utan gas eller inte, eller kanske är så på alla bilar? Dumma frågor men kan inget om AC
Citera
2015-07-02, 09:54
Medlem
Citat:
Nej, för det är helt skilda saker.
AC-systemet är slutet och behöver ingen service förrän det börjar läcka någonstans.

Jag jobbar visserligen på en verkstad så för min del gör det absolut inget om folk vill spendera onödiga pengar hos oss..

Fel! På min bil hittades inget läckage men 50% av gasen hadde åndå försvunnit under 18 år. Et ac-system i en bil läcker alltid ngr gram per år.
Läs tråd;

(FB) AC-service på fungerande AC?
Citera
2015-07-02, 12:42
Medlem
Zero-Limitations avatar
Jag har en Hyundai elantra från 99. Gjorde en AC service hos mekonomen i samband med vanlig service och dom sa att kondensatorn läckte.
kostar runt 5lax att fixa hos dom o andra verkstäder 😞
värt? Måste fan köra men fläkten på max ibland I denna värme
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här