Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-14, 15:44
  #253
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vart hamnar du i budget på boende? Maha Sharakam (stavning vete fan) och en etta med bara thailändare som grannar så kom jag undan med 3800/mån, pattis på arunothai 6000B och nu jomtien 4500B/månad. Sen tillkommer el+vatten såklart. Men nu är det en condo/studio eller vad man nu vill kalla den. Bara nåt att bo i, inget kök osv.

Wifi, kyl och varmvatten dusch (hatar att duscha i kallt vatten) samt lite satelitkanaler så jag fattar vad dom säger ibland i alla fall - fast får tjejen tag på fjärrkontrollen så blir det nån jäkla thaikanal i alla fall.

När jag bor uppe i hennes kåk i Isan så kostar det ju nästan ingenting. Men det har sina nackdelar det åxå - thaitoa, inget varmvatten (ja dom kokar faktiskt varmvatten åt mig när jag skall abnam) och internet över telefonen. Tuppjävlarna väcker mig kl 04:00 på natten och läggdags är 18:00 så lite mer spartanskt.

Köpte på mig en säng i alla fall, tog en vecka att spara in den investeringen jämfört med hotellet vi bodde på+resa till hennes familj varje dag. Fast nu är det inte min säng längre - dom gillade farangsängen bättre så jag får väl köpa en till nästa vända ner.

Funkar dock skitbra att plugga då alla andra drar iväg så jag är nästan ensam i kåken på dagarna.

Där går det inte många battingar per dag, lite till käk och jag vill ha köpevatten. Men lyxen är ju tex att en gång i veckan köpa glass till hela familjen á 10B per glass. Så runt 80B för den lyxen. Men 20 kr kan jag kosta på mig.
Så här blev det, vi har typ fått del i huset (e ju flera våningar), så det enda vi betalar för är elen samt del av internet då vi kör med det nya wifi-tv-digitalboxen. Sen har vi tillgång till en annan Bkk lägenhet i familjen, men den har jag inte besökt än... Det vi fick är en perfekt startpunkt när man landar i landet innan man drar iväg någonstans, vi har ju även tillgång till en condo i Hua Hin med så där blir vi nog en hel del nästa resa, frun gillar ju seafood och har kontakt med nån fiskarfru som ger oss bra och billiga råvaror (de håller till vid foten av apberget nära platsen de har sina båtar (Södra delen av HH))...

Till vatten har vi en sån där renare med ultraviolett ljus, fungerar himla bra. Riktig toa och dusch kräver frun så det är bra, och tuppar slipper vi. Ja glassen i Thailand saknar man, synd bara att man inte kommer iväg förrän nästa år

Men skall försöka kolla lite över vad saker och ting kostar, så man kanske kan tipsa om någe billiga alternativ eller så.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2589915

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback