Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 21:32
  #1
Medlem
Har varit i kontakt med två instanser för att få Antabus. Första instansen säger att jag måste vänta till oktober, och nästa instans säger att de inte behandlar mig om jag inte tidigare varit patient.

Jag får alltså inte den hjälp jag behöver. Jag betalar 550.000-600.000 i skatt i år. Vad hunden ska jag göra för att få hjälp? Allt jag behöver är ett recept på en medicin som inte kan missbrukas.

Snälla, hjälp.
Citera
2015-06-30, 21:44
  #2
Medlem
Gå till företagshälsovården. Och är du egenföretagare, så är du väl iallafall listad på en vårdcentral? Antabus brukar inte "bara" skrivas ut. Ofta önskar läkaren att du går vill mottagningen och får tabletten doserad och intagen under översyn, 2-3 dagar per vecka. Man måste ha viljan att sluta dricka, annars är den meningslös. Går till och med att dricka på den, om man neutraliserar med rätt grejor från köksskåpet. Är du helrisig, så brukar den skrivas ut efter några dagars inläggning på psykakut i samband med utskrivningen.
Citera
2015-06-30, 22:23
  #3
Medlem
sephines avatar
Kommunens socialkontor håller i beroendemottagningen enligt denna länk:
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...koholberoende/

Starkt av dig att vilja spola kröken, lycka till!
Citera
2015-06-30, 22:36
  #4
Avstängd
AntiBuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Har varit i kontakt med två instanser för att få Antabus. Första instansen säger att jag måste vänta till oktober, och nästa instans säger att de inte behandlar mig om jag inte tidigare varit patient.

Jag får alltså inte den hjälp jag behöver. Jag betalar 550.000-600.000 i skatt i år. Vad hunden ska jag göra för att få hjälp? Allt jag behöver är ett recept på en medicin som inte kan missbrukas.

Snälla, hjälp.
Varför vill du ta det råttgiftret? Knappast att det löser något.
Citera
2015-07-02, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Varför vill du ta det råttgiftret? Knappast att det löser något.

Därför att det hindrar mig från att dricka. Jag kan inte sluta själv längre.
Citera
2015-07-02, 16:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Gå till företagshälsovården. Och är du egenföretagare, så är du väl iallafall listad på en vårdcentral? Antabus brukar inte "bara" skrivas ut. Ofta önskar läkaren att du går vill mottagningen och får tabletten doserad och intagen under översyn, 2-3 dagar per vecka. Man måste ha viljan att sluta dricka, annars är den meningslös. Går till och med att dricka på den, om man neutraliserar med rätt grejor från köksskåpet. Är du helrisig, så brukar den skrivas ut efter några dagars inläggning på psykakut i samband med utskrivningen.

Jag vill helst inte söka vård på institution kopplat till min arbetsgivare. Att vara alkoholiserad är alltjämt hyggligt sigmatiserande och jag vill inte att det läcker att jag är sån förlorare.
Citera
2015-07-02, 20:45
  #7
Medlem
Du kan få hjälp med en eller två familjekonstallationer. Mycket snabb och effektiv metod, utvecklad av tysken Bert Hellinger. Terapeuter finns i storstäderna.
Citera
2015-07-02, 21:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Har varit i kontakt med två instanser för att få Antabus. Första instansen säger att jag måste vänta till oktober, och nästa instans säger att de inte behandlar mig om jag inte tidigare varit patient.

Jag får alltså inte den hjälp jag behöver. Jag betalar 550.000-600.000 i skatt i år. Vad hunden ska jag göra för att få hjälp? Allt jag behöver är ett recept på en medicin som inte kan missbrukas.

Snälla, hjälp.

Kort moralisk pisksnärt: Har man satt sig i skiten får man själv lösa den. Det är var och ens ansvar att ta hand om sig själv. Man kan inte överlåta det till någon annan, oavsett hur bra vård landet har.

Mer konstruktivt: Antabus är ett rävgift och det finns ofta bättre alternativ om man inte är äldre erfaren alkoholist. T.ex. Campral. Eftersom man ofta måste övervaka intaget av Antabus så krävs det en vårdgivare som är villig att kontrollera att du får ut och tar medicinen kontinuerligt. Om du bara vill ha det utskrivet för att själv ta det som du vill så är bästa rådet att leta vidare tills du hittar en mer oseriös läkare som litar på att du tar det själv. Annars får du vänta till oktober.
Citera
2015-07-03, 15:22
  #9
Medlem
Alkoholism är oftast inget som sjukvården har primära ansvaret för, ligger på socialvården och kommunen. Först vid blanddiagnoser har beroende-psyk ansvar. Kan säkert skilja sig i landet..
Citera
2015-07-03, 19:10
  #10
Medlem
HarmonicAces avatar
Skicka uppgifter i PM till mig så ska jag hjälpa dig garanterat om det SLL, i landet i övrigt ska jag tala dom till rätta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback