Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-17, 12:10
  #1
Medlem
Makehastes avatar
Rasmus Fleischer har skrivit en uppsats i Samtidshistoria om den s.k. Conspiracismen, som på senare år fått ett uppsving i och med främst Dan Browns böcker, där Illuminati och andra organisationer pekas ut som ditten och datten. Mycket utredande och läsvärd, trots en något tuggig inledning som man kan hoppa över. En nykter utflykt i konspiratorikernas värld.

http://ak.webcust.prq.se/konspiracism.pdf

Spontana reaktioner?
Citera
2005-10-17, 13:35
  #2
Medlem
Croatons avatar
I och för sig översiktsläste jag den bara nu men den gav ett bra intryck. Mycket läsvärd faktiskt.

Dem som spenderat mer än 5 minuter i detta Konspirationsforumet känner nog igen mönstret som författaren beskriver i citaten nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av (sid. 45)
Konspiracismen ligger inte så mycket i de enskilda uppgifter som sprids, utan i hur de länkas samman och får sitt mytiska djup. Kanske förstås den bäst just som en process av sammanlänkning.
Citat:
Ursprungligen postat av (sid. 46)
Enstaka konspirationsteorier blir till konspiracism genom en process av sammanlänkning. Varje element får symbolisk betydelse i en lång kedja av länkar, som när den eskalerar tillräckligt långt tenderar att skapa en bild av världshistorien som en demonisk version av Hegels världsande, där en och samma ondskefulla kraft ligger bakom alla sidor i de konflikter som spelas upp.

Dock måste jag säga att jag mer lutar åt att se konspirationsteorierna som "paranoida" än som "nödvändigt ifrågasättande av maktstrukturer". Hur långt ut på skalan dem hamnar beror i och för sig på den specifika teorin...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback