Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-30, 10:11
  #1
Medlem
Corren skriver idag om skottlossning i samband med polisinsats (eller vice versa, verkar oklart än så länge) vid bostadsområdet T1 i Linköping natten till den 30 juni.

Citat:
Mellan midnatt och klockan 01 imorse fick polisen ta emot samtal om skottlossning i flera områden i staden.

- Det har har smällt flera gånger under natten. Det har varit flera samtal om skottlossning runt T1, säger polisens vakthavande befäl Christer Viktorsson.

Han berättar att det sammanlagt rör sig om nio smällar.

Jag hörde smällarna själv och då bor jag ganska långt ifrån T1, på andra sidan centrum. De inträffade när jag låg i sängen så är osäker på klockslag men mellan 12-01 verkar rimligt. Själv räknade jag upp till sju stycken smällar som kom i två intervall, först en salva om 3 skott och ca en kvart senare hördes det 4 till i snabb följd.

Det finns även knapphändig information om en eller två husrannsakan under kvällen, en efter skottlossning och en som Corren inte är säker på ifall den inträffade (som då sannolikt inträffade samtidigt som skotten hördes).

Citat:
Några timmar senare utförde polisen en husrannsakan i ett bostadshus i centrum.

(...)

Om någon eller några personer greps i samband med husrannsakan, eller vilka misstankar som ligger bakom insatsen vill vakthavande befäl inte kommentera.

Samtidigt finns uppgifter som tyder på att det sannolikt är polisen som har gått in i en annan fastighet i närheten tidigare under natten.

Källa: http://corren.se/nyheter/linkoping/m...g-8190166.aspx

Första gången jag hör något som definitivt varit pistolskott i den här staden även om man hört en del suspekta ljud om nätterna tidigare. Och innan alla frågar så är T1 definitivt inte ett av stadens problemområden. Därför är detta extra intressant.

Någon som sitter på mer information?

EDIT: Hittade en till artikel som teoretiserar att det kan vara kopplat till ett gängbråk tillika mordbrand (Coop) i närliggande stadsdelen Lambohov tidigare under natten. Lambohov är väl lite mera obskyrt bostadsområde men knappast i klass med de värre såsom Berga, Ryd, Skäggetorp.

http://corren.se/nyheter/linkoping/g...r-8190869.aspx

Citat:
Enligt uppgift till Corren ska bråket ha börjat på en pizzeria i stadsdelen och oroligheterna fortsatte under kvällen. Vid 21-tiden upptäckte poliser som stannat kvar i Lambohov att det börjat brinna i livsmedelsbutiken Coop. Butiken fick omfattande skador. Polisen misstänker att branden var anlagd och en anmälan om mordbrand är upprättad.

(...)

Under natten till tisdagen fortsatte den dramatiska händelseutvecklingen. Strax före klockan 01.00 hörde ett flertal personer smällar som de uppfattade som skottlossning. Ett vittne, som Corren varit i kontakt med, hörde först enstaka skott som följdes av en längre tystnad. Sedan hördes fyra skott i tät följd. Vittnet uppfattade att skotten avlossades på T1-området. Vittnen har även ringt polisen och berättat om skottlossning i området kring Universitetssjukhuset.

– Vi har uppgifter om skottlossning vid T1 och US. Men det är ännu så länge inte bekräftat. Vi har inte hittat några hylsor. Men uppgifterna finns och vi kommer att undersöka saken i dag, tisdag, säger Claes Solid.
__________________
Senast redigerad av Netzach 2015-06-30 kl. 10:24. Anledning: Uppdaterad rubrik med ny info
Citera
2015-06-30, 10:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Corren skriver idag om skottlossning i samband med polisinsats (eller vice versa, verkar oklart än så länge) vid bostadsområdet T1 i Linköping natten till den 30 juni.



Jag hörde smällarna själv och då bor jag ganska långt ifrån T1, på andra sidan centrum. De inträffade när jag låg i sängen så är osäker på klockslag men mellan 12-01 verkar rimligt. Själv räknade jag upp till sju stycken smällar som kom i två intervall, först en salva om 3 skott och ca en kvart senare hördes det 4 till i snabb följd.

Det finns även knapphändig information om en eller två husrannsakan under kvällen, en efter skottlossning och en som Corren inte är säker på ifall den inträffade (som då sannolikt inträffade samtidigt som skotten hördes).



Källa: http://corren.se/nyheter/linkoping/m...g-8190166.aspx

Första gången jag hör något som definitivt varit pistolskott i den här staden även om man hört en del suspekta ljud om nätterna tidigare. Och innan alla frågar så är T1 definitivt inte ett av stadens problemområden. Därför är detta extra intressant.

Någon som sitter på mer information?

EDIT: Hittade en till artikel som teoretiserar att det kan vara kopplat till ett gängbråk tillika mordbrand (Coop) i närliggande stadsdelen Lambohov tidigare under natten. Lambohov är väl lite mera obskyrt bostadsområde men knappast i klass med de värre såsom Berga, Ryd, Skäggetorp.

http://corren.se/nyheter/linkoping/g...r-8190869.aspx

Av bilden att döma, vill jag påstå att en viss tatueringsstudio fått besök?
Citera
2015-06-30, 10:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokainet
Av bilden att döma, vill jag påstå att en viss tatueringsstudio fått besök?
Är tyvärr inte tillräckligt bekant med området för att avgöra det men det kan nog stämma. Correns artikel skriver bara såhär angående "besöken":

Citat:
Maskerade poliser slog till mot två adresser i centrala Linköping; dels mot en butikslokal på Djurgårdsgatan och dels mot en lägenhet på Drottninggatan. Corren har talat med ett vittne som såg när polisen slog till i området:

Så om den ligger på någon av de gatorna kan det mycket väl stämma. Men den enda adressen som framkommer solklart är Coop i Lambohov som då alltså ska ha blivit utsatt för en anlagd brand. En pizzeria i Lambohov figurerar i gängbråket dessutom då det var där allt startade.

Djurgårdsgatan går ju upp och förbi T1 så det är väl den insatsen som det rapporterades mest om. Drottninggatan är en av de mer centrala gatorna och går inte förbi T1. T1 räknas inte vanligtvis till "centrum" men det ligger ett stenkast från innerstaden.

Här är artikeln om Coop-branden: http://corren.se/nyheter/linkoping/b...g-8189143.aspx
Citera
2015-06-30, 11:01
  #4
Medlem
Pattsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokainet
Av bilden att döma, vill jag påstå att en viss tatueringsstudio fått besök?

Stämmer bra. Den ligger på Djurgårdsgatan. Brukar röra sig en del folk med "kriminellt utseende" där.
Citera
2015-06-30, 11:28
  #5
Medlem
anonpeds avatar
Jag bor på T1. Jag har tidigare haft det stora nöjet att bo Ryd, så jag känner till hur kidzen smällare låter. Detta ljud var helt annorlunda och jag vågar med stor sannolikhet påstå att detta inte var några smällare. Jag låg uppe med balkongdörren öppen och tycker det lät som en skottlossning.

Detta inträffade vid klockan 12:40.
Citera
2015-06-30, 11:46
  #6
Medlem
thokers avatar
Jag hörde något konstigt igår men reagerade knappt eftersom jag har hört ganska många konstiga smällar den senaste månaden.

Tyvärr får man ganska knapphändig information från corren.
Citera
2015-06-30, 13:24
  #7
Medlem
Hördes tydligt i Gottfridsberg. Hörde 3-5 smällar i snabb följd.
Citera
2015-06-30, 13:30
  #8
Medlem
Det händer mycket i Linköping nuförtiden. Nån som vet villka gäng det handlar om det är väl inte bergagänget och bc som drabbat samman igen lr? Det har varit lugnt mellan de ett tag nu..
Citera
2015-06-30, 14:10
  #9
Medlem
jag bor på t1 området och jag hörde ingenting alls.
Citera
2015-06-30, 14:36
  #10
Medlem
Studio - S fick tydligen lite påhälsning. (Onödigt vetande: Studio S vart populärt i LKPG pga att Mikael Persbrandt gaddade sig där på fyllan)

Skulle gissa på att det rör sig om grupperingarna Black Cobra och Asir/M16.
Citera
2015-06-30, 15:15
  #11
Medlem
Hur ser kommunen ut i Linköping? Vilka styr? Hur stor andel av staden befolkning är invandrare och hur illa är utanförskapet?


Bor i Västra Götaland och hör sällan saker som detta ifrån Östra Götaland trots två ordentliga städer där som bland annat Linköping och Norrköping men samtidigt inte gjort sig kända som "gangster" städer.
Citera
2015-06-30, 16:24
  #12
Medlem
Delivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ltsvensson
Studio - S fick tydligen lite påhälsning. (Onödigt vetande: Studio S vart populärt i LKPG pga att Mikael Persbrandt gaddade sig där på fyllan)

Skulle gissa på att det rör sig om grupperingarna Black Cobra och Asir/M16.

Insatt kille.
BC/M16.
M16 har inget med Asir att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback