Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 18:35
  #1
Medlem
Min ena parkeringslampa är trasig. Kan jag byta bara den mot en LED-lampa utan att byta den fungerande glödlampan på andra sidan? Är det laglig? Har hört att LED lampor ska ha så lång livslängd att de håller hela bilens livslängd. Vore skönt att slippa byta dessa lampor.
Citera
2015-06-29, 18:46
  #2
Medlem
tjenare.knugens avatar
Finns ingenting som säger att man inte skulle få ha LED på ena sidan och vanlig glödlampa på andra
Citera
2015-06-29, 18:54
  #3
Medlem
RaketDoriss avatar
Jag har led i alla mina positionsljus/backljus tänk på att byta båda helst eftersom led oftast har ett högre kelvin nummer (kallare färg) än glödlampor och de kommer då se dumt ut. Annars är de bara att byta!
__________________
Senast redigerad av RaketDoris 2015-06-29 kl. 18:55. Anledning: stavfel
Citera
2015-06-29, 19:29
  #4
Medlem
Tack för svar! Jag bry mig inte om att se dumt ut bara det är lagligt och bilen bli godkänd på besiktningen.
Citera
2015-06-29, 21:20
  #5
Medlem
kan bli problem med besiktningen. fått nedslag på olika färg på halvljuset då ena lampan var ny och lyste vitare.

själv byter jag ut alla glödlampor jag kan till varmvita led.
__________________
Senast redigerad av eddur 2015-06-29 kl. 21:23.
Citera
2015-06-30, 04:40
  #6
Medlem
Ska man hårddra detta så får du inte byta ljuskälla alls om armaturen är E märkt. Sitter det en glödlampa i från början får du alltså inte byta den mot led. Men det är mycket man inte får, men byt bägge två annars ser de ju bara muppigt ut.
Citera
2015-06-30, 15:17
  #7
Medlem
Som boaormen säger gäller inte E-märkningen om du byter till en annan ljuskälla än den/de som lyktan är certifierad med.
Men det lär inte gärna hända att de börjar plocka ur alla glödlampor för att kolla, så bara färgen och styrkan är någorlunda rätt så bör risken för anmärkning vara minimal.
Citera
2015-07-05, 23:53
  #8
Medlem
Positionsljus är helt godkänt att byta till LED. Olika färg är inte tillåtet, men det är få besiktningstekniker som skulle sätta dit dig för det då både LED och glödlampor lyser vitt, vilket är det som räknas. Stoppar du in en blå får du skylla dig själv.
Skulle dom dessutom sätta dit dig så får du bara en X2 vilket inte innebär ombesiktning
Citera
2015-07-06, 10:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
Positionsljus är helt godkänt att byta till LED. Olika färg är inte tillåtet, men det är få besiktningstekniker som skulle sätta dit dig för det då både LED och glödlampor lyser vitt, vilket är det som räknas. Stoppar du in en blå får du skylla dig själv.
Skulle dom dessutom sätta dit dig så får du bara en X2 vilket inte innebär ombesiktning

NEJ det är inte tillåtet som sagt när strålkastaren är E-märkt, då försvinner E-märkningen och strålkastaren blir olaglig att använda, samma sak som med Xenonkonvertering av helljus, inte heller godkänt men har aldrig hört nån som fått nedslag på det.
Philips och Osram säljer högkvalitets ledlampor med sockel w5w (t10), dessa uppmanas dock att endast använda i bilens innerbelysning.
Citera
2018-12-07, 23:08
  #10
Medlem
Det står helt klart att det formellt inte är ok att byta halogen positionsljus till LED dito, men vad gäller i praktiken? Finns det nån som har torskat på det, antingen på besiktningen eller på en flygande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback