Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-29, 12:23
  #1
Medlem
Kära ni;

Har efter två veckor på mitt nuvarande sommarjobb redan tröttnat. Började en 5-årig ingenjörsutbildning i höstas men har sedan tidigare en sjuksköterskeexamen. Således blev det lätt att ta ett vårdjobb i sommar... det fanns ju dock en anledning till varför jag bytte till en annan utbildning, så att jag redan är less på jobbet kom som ett brev på posten!

Nu till min fråga; eftersom jag har åtminstone tre somrar till att arbeta på innan jag är klar med min nuvarande utbildning, kan ni tipsa mig om sommarjobb inför kommande år? Jag skiter fullständigt i hur det ser ut på CV:t. Jag till och med uppmuntrar till förslag som inte har med min utbildning att göra. Jag är dock för gammal (snart 30) för att jobba med diverse jobb för "ungdomar", lex restaurang, hotell, säljare osv. Finns det jobb för oss lite äldre, som inte har speciellt mycket att komma med, och som vill ha ett hyggligt sommarkneg?
Citera
2015-06-29, 12:28
  #2
Medlem
smurflers avatar
Du kommer väl aldrig få lika bra betalt som du får av att vara sjuksyrra över sommaren. Speciellt med möjlighet att ta kvälls- och helgpass.

Annars kan du väl alltid jobba på lager eller dylikt. Att lära sig köra truck gör man på en eftermiddag eller två.

Grejen är att sommarjobb ALLTID suger. De är ju liksom till för folk som saknar utbildning och har uppgifter som en apa klarar av - om man inte har extrem flax.
Citera
2015-06-29, 12:31
  #3
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Du kan ju inte direkt förvänta dig att ett sommarjobb ska motsvara dina förväntningar på ett drömjobb. De är inte till för vuxna människor utan studenter vars CSN-lån inte räcker över sommaren.
Citera
2015-06-29, 12:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Du kommer väl aldrig få lika bra betalt som du får av att vara sjuksyrra över sommaren. Speciellt med möjlighet att ta kvälls- och helgpass.

Annars kan du väl alltid jobba på lager eller dylikt. Att lära sig köra truck gör man på en eftermiddag eller två.

Grejen är att sommarjobb ALLTID suger. De är ju liksom till för folk som saknar utbildning och har uppgifter som en apa klarar av - om man inte har extrem flax.

Jag vet att lönen nu förmodligen är den bästa jag kan få under en sommar, men det känns så jävla ovärt. Här längtat efter denna lediga dag sedan i torsdags morse när jag började jobba helgpasset... Och så jävla bra lön har man ju inte. Hade lätt gjort något jag trivdes bra med för 4-5000 mindre.
Lager? Är inte det en jävla konkurrens? Så var det iaf när jag var i 20-årsåldern och ALLA mer eller mindre tog truckkort osv (dock inte jag...).
Citera
2015-06-29, 12:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
Du kan ju inte direkt förvänta dig att ett sommarjobb ska motsvara dina förväntningar på ett drömjobb. De är inte till för vuxna människor utan studenter vars CSN-lån inte räcker över sommaren.

Jag är ju egentligen medveten om detta, och det är väl just här svårigheten ligger. Men ett någorlunda okej jobb som inte kräver alltför mycket av en borde väl kunna gå att lösa, tycker man.
Citera
2015-06-29, 12:35
  #6
Medlem
Captinheros avatar
Tycker du ska härda ut. Jobba klart så har du extra pengar till hösten
Citera
2015-06-29, 12:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker du ska härda ut. Jobba klart så har du extra pengar till hösten

Det har jag också tänkt. Vad jag däremot inte vill göra är att härda ut kommande somrar...
Citera
2015-06-29, 12:51
  #8
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmamma
Det har jag också tänkt. Vad jag däremot inte vill göra är att härda ut kommande somrar...

Härda denna byt jobb till de andra då
Citera
2015-06-29, 13:16
  #9
Medlem
AlfaQhards avatar
Lagerjobb är det värsta du kan söka till, du har större chans att söka till frisör eller kock
Citera
2015-06-29, 14:01
  #10
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmamma
Jag till och med uppmuntrar till förslag som inte har med min utbildning att göra. Jag är dock för gammal (snart 30) för att jobba med diverse jobb för "ungdomar", lex restaurang, hotell, säljare osv.


Man måste vara något efterbliven om man måste knega sommarjobb när man fyllt 30. Oavsett ålder är du aldrig för gammal för att arbeta på restaurang, hotell eller som säljare. Det är en lat och gammalmodig inställning.

Det är svårt att rekommendera något eftersom det ser väldigt olika ut beroende på var i landet du befinner dig. Begreppet "säljare" t.ex. innefattar ju så många olika sorters jobb.
Citera
2015-06-29, 14:14
  #11
Medlem
Kluffs avatar
Pressbyrån, 7-Eleven etc har rätt bra villkor tbh. Rejält OB-tillägg, särskilt på helger (100%)
Citera
2015-06-29, 14:22
  #12
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Sök inom dagligvaruhandeln såsom Coop eller Ica. Kvälls och helg jobb är attraktivt för plånboken. Även midsommar. En period på sommaren går bra. Annars städ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback