2015-06-28, 16:01
Medlem
Hej,

Efter en månads gratis användning av antivirus fungerade datorn utmärkt, sedan när gratis perioden var slut så brydde jag mig inte för allt gick bra.
Men en månad efter detta börjar jag få bluescreen samt så hängde sig steam och allt bara dog, så jag fick starta om datorn och all var normalt igen.

Jag brydde mig inte, men senare tänkte jag efter att de kunde ha varit ett virus så jag köpte kaspersky ! Hittade virus som inte borde vara i System32 mapen.

Skulle spela cs men fick bluescreen som vanligt men brydde mig inte, startade om och nu startar inte windows. En dll fil i system32 mappen är borta och allt kraschar bara!
jag tänkte testa att installera om datorn men hade inget usb. Köpte ett precis, lade över windows 7 på de och skulle installera om datorn.

Men nu helt plötsligt så går inte datorn igång, Den sättes på i 1 sekund sedan startar den om och håller på så i evigheter. Har testat koppla ut allt och in men samma problem. Testade ett äldre nätagg men samma problem.

Hjälp?! Är moderkortet bränt eller är det något annat ?
Citera
2015-06-28, 16:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Går fläktarna igång? Går HDD upp i varv när datorn är väl uppstartad? Når du POST?
Citera
2015-06-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Går fläktarna igång? Går HDD upp i varv när datorn är väl uppstartad? Når du POST?

Cpu fläkten går igång den gör ca 3 varv och stängs av, HDD går inte upp i varv alls. Och jag når inte POST alls .

Har precis testat att koppla ut alla kablar och försökt söka ifall de var fel i någon kabel ifrån nätagg.
Men de är nog moderkortet som är har gått upp i rök, då jag inte kan starta datorn oavsett vilket nätagg. Har inget extra moderkort, så de kan jag inte testa
Citera
2015-06-28, 16:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter lite som moderkortet, men värt ett försök till ett annat alternativ. Testa om du har tillgång med en annan HDD.
Citera
2015-06-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter lite som moderkortet, men värt ett försök till ett annat alternativ. Testa om du har tillgång med en annan HDD.

Testade annan HDD, funkar inte alls.

Har nu gett upp hoppet och antar att de är fel på processorn e.v. MDK
Citera
2015-06-28, 17:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper91
Efter en månads gratis användning av antivirus fungerade datorn utmärkt, sedan när gratis perioden var slut så brydde jag mig inte för allt gick bra.
Men en månad efter detta börjar jag få bluescreen samt så hängde sig steam och allt bara dog, så jag fick starta om datorn och all var normalt igen.

Jag brydde mig inte, men senare tänkte jag efter att de kunde ha varit ett virus så jag köpte kaspersky ! Hittade virus som inte borde vara i System32 mapen.

Detta är intressant. Fick du någon felkod eller felmeddelande? Vad för sorts virus var detta?
Citera
2015-06-28, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snooper91
Cpu fläkten går igång den gör ca 3 varv och stängs av,

Då får jag föreslå att du byter ut den fläkten på en gång. Problemet du beskriver är vanligt vid överhettningsproblem och en processor kan överhetta på mindre än en sekund om fläkten inte går, även vid en kallstart.
Citera
2015-06-28, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Då får jag föreslå att du byter ut den fläkten på en gång. Problemet du beskriver är vanligt vid överhettningsproblem och en processor kan överhetta på mindre än en sekund om fläkten inte går, även vid en kallstart.

Nja, den känner av tex att CPU-fläkten inte snurrar som den ska och då bryts strömmen på en gång till CPU-n. Det kan också vara den sk varvtalsgivaren, tachometern inne i fläkten som inte fungerar, så att moderkortet tror att fläkten är defekt, och därför bryter strömmen, alt försöker starta om den.

Man kan dock inte byta den interna tachometern, man byter istället hela fläkten.

Fläktens strömanslutning har åtminstone 3 stift varav 1 stift används för tachometern.

Angående POST så finns det de sk beep-codes som talar om vad för ngt som går snett, men dessa kan inte alltid vara tillförlitliga. Många av dagens stationära datorer saknar dessutom sådan beep-högtalare - det är inte alltid tillverkaren stoppar in en sådan. Ibland sitter det en liten pip-högtalare på moderkortet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in